عمومی

تبدیل به احسن اراضی وقفی با هدف اصلاح نگاه مردم به وقف صورت می گیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی دکترنامه از قزوین؛ در راستای همکاری اوقاف برای تبدیل به احسن اراضی موقوفه در روستاهای استان عصر چهارشنبه لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی به همراه حجت الاسلام مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با حضور در روستاهای شنازند و آقابابا از توابع بخش کوهین برای تعیین تکلیف اراضی موقوفه اعلام آمادگی کردند.

photo_2023-07-19_23-59-16

نماینده مجلس و مدیرکل اوقاف قزوین با حضور در مسجد روستای شنازند ابتدا مزایای تبدیل به احسن اراضی اوقافی و نحوه  محاسبه و کارشناسی املاک را تشیرح کردند و خواستار همکاری همه جانبه روستاییان با این طرح مهم شدند.

حجت الاسلام مصطفی مجیدی در جمع اهالی روستای شنازند گفت: موضوع موقوفه بودن اراضی و املاک در استان قزوین سابقه تاریخی دارد و با عزمی که در رویکرد ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور وجود دارد برای تعیین تکلیف اراضی با نگاه جلب رضایت مردم طرح مهم تبدیل به احسن و افراز املاک وقفی درحال اجراست.

  وی بیان کرد: برای حل اراضی وقفی از سوی آقای سیاهکلی نماینده قزوین پیگیری های جدی صورت گرفته که جای تشکر دارد و ما هم آمادگی کامل داریم در مسیر حل مشکلات مردم و گره گشایی از چالشها توافق لازم را با روستاییان داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: با جدیت و شفافیت دنبال حل مسئله هستیم و اگر اهالی روستا هم دغدغه حل مشکلات خود را دارند می توانند در یک توافق جمعی وارد مذاکره و تعیین تکلیف اراضی و املاک وقفی شده و سند تک برگ دریافت کنند.

وی بیان کرد: هرفردی که ادعا دارد زمین زراعی و یا مسکونی وی وقفی نیست باید این ادعا را در دادگاه و از مسیر قانونی پیگیری کند و در این صورت ما هم برای احقاق حق موقوفه پیگیر و جوابگو خواهیم بود و تسلیم قانون خواهیم شد.

photo_2023-07-19_23-58-25

مجیدی گفت: تا روزی که اسنادی مبنی بر موقوفه بودن اراضی هست بعنوان مدیرکل اوقاف و مجری باید حق وقف را بگیریم ولی هرگاه شکایتی شد که اینجا موقوفه نیست و دادگاه رای داد حتما مطیع هستیم و تمکین می کنیم.

وی اضافه کرد: ما مردم آزار نیستیم و دنبال بحران هم نمی رویم و در اجرای این طرح هیچ اصرار و تاکیدی نداریم چون با گذشت و تخفیفی که برای مردم قائل شده ایم هیچ سودی نداریم و گاهی از حق خود هم می گذریم تا رضایت مردم جلب شده و اعتماد آنها به نظام هم بیشتر شود.

این مسئول اظهارداشت: بر اساس مستندات وقفی که مطرح شده و بخشی هم ثبت نشده بیش از ۴۵ درصد اراضی استان قزوین وقفی است و وقف نامه و اشتهار به وقف و رابطه استیجاری داریم اما چون در دهه ابتدایی پلاک کوبی ثبت رخ داده و موقوفات به ثبت نرسیده ما هم پیگیری نمی کنیم.

وی اضافه کرد: هرجا که صحه گذاشتیم که اراضی وقفی است حتما سند داریم و هرجا پلاک گذاری شده و بنام وقف شده و شش دانگ به نام وقف شده بدون تردید در گذشته کسی اعتراض نکرده و موقوفه بودن قطعی و قانونی است اما به دلیل ذهنیت منفی که ایجاد شده و نیز برخی مناطق که اجاره موقوفه پرداخت نشده با چالش هایی مواجهیم که در این دوره برای اولین بار عزم جدی مسئولان سازمان بر این است به نفع مردم گره گشای مشکلات موجود باشیم تا روستاییان و صاحبان اراضی وقفی با شرایط ایده آلی که ایجاد شده بتوانند ارزش افزوده دارایی خود را بیشتر کنند.

photo_2023-07-20_00-02-37

مجیدی گفت: حدود سه سال است موضوع تبدیل به احسن اراضی وقفی کلید خورده و قزوین اولین استانی است که این کار مهم را آغاز کرده و در صورت موفقیت در سایر مناطق کشور هم اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: اراضی روستای شنازند حدود ۶۷۲ هکتار و کاملا شش دانگ و تبدیل به احسن شدن آن کمی سخت .وپیچیده است اما پذیرفته ایم این کار بزرگ و مهم را انجام دهیم و امیدواریم روستائیان محترم قدر این فرصت  استثنایی را بدانند و در جهت منافع خود از آن استقبال کنند.

این مسئول یادآورشد: رفع تعارض منافع حتما موجب برکت می شود و بی توجهی به آن برکت را زایل می کند و مطمئن هستیم با تعیین تکلیف حق و حقوق اراضی موقوفه و دادن حق متولی و موقوفات بدون تردید شاهد برکت در امور خواهیم بود و در نهایت صاحبان این اراضی هم به سود مناسبی خواهند رسید و ارزش افزوده املاکشان چند برابر می شود.

وی گفت: برای تبدیل به احسن شدن مجموع اراضی و پلاک های روستای شنازند از دهیاری درخواست می کنیم بافت روستایی، اراضی زراعی، باغی و مسکونی را به تفکیک مشخص کنند تا برای هر کدام تبدیل به احسن جداگانه تعریف شود.

این مسئول بیان کرد: فقط چهار نفر در این روستا سند اجاره دارند اما با نگاه تعامل و همکاری با روستاییان همه اهالی را از امتیاز حقوق مکتسبه و تخفیف 50 درصدی در قیمت کارشناسی برخوردار می کنیم.

مجیدی اظهارداشت: پلاک های زراعی مشخص است و کاری نداریم باغ یا مزروعی است و هر فردی به میزان تصرف خود باید هزینه وقف را پرداخت کند و در این زمینه لازم است محل تصرف، پلاک گذاری، مساحت و نام مالک مشخص شود و در خصوص برخی اماکن که عمومی است مانند مسجد، حسینیه و امامزاده ها متولی آن اوقاف است و برای معابر عمومی و کوچه ها و خیابان ها هم هیچ وجهی نمی گیریم.

photo_2023-07-20_00-06-22

وی اضافه کرد: به تصرف شما کار داریم و مغازه ارزش گذاری می شود و ملک مرغوب با غیر مرغوب فرق دارد و بر اساس «یو تی ام» که تهیه شده بازدید شده و قیمت گذاری می شود و به اعیان کار نداریم و فقط عرصه تجاری، مسکونی، کارگاه، زراعی و دامداری محاسبه می شود.

مجیدی بیان کرد: به اعیانی کار نداریم و ارزش عرصه را از کسانی که پذیره املاک را دریافت کرده و سند اجاره جاری دارند تا ۵۰ درصد نمی گیریم و تخفیف قائل می شویم.

وی اظهارداشت: اوقاف هرگز چشم داشتی به مال مردم ندارد و هرگاه همه هزینه های کارشناسی توافق شده از سوی روستاییان پرداخت شد، سند تک برگی داده می شود و برای اعتمادسازی فرصت چند ماهه می دهیم تا برای جلب موافقت همه روستاییان و جمع آوری هزینه های کارشناسی مبالغ را در پایان کار به حساب اوقاف واریز کرده و اسناد خود را دریافت کنید.

این مسئول گفت: مهمترین هدف و رویکرد ما در اجرای طرح تبدیل به احسن اراضی وقفی، اصلاح نگاه مردم به وقف و خوشبین کردن مردم به نظام است.

photo_2023-07-19_23-59-03

لبخند رضایت مردم در استقبال از طرح

با اطلاع رسانی در خصوص مزایای این طرح لبخند رضایت بر لبان روستاییان نقش بست که امید است با همراهی همه اهالی برای اجرا شدن آن و تبدیل به احسن اراضی اقدام عملی نیز صورت گرفته و با این فرصت ایجاد شده مالکان زمین و اراضی وقفی به مطالبه دیرین خود برسند و صاحب سند رسمی شوند.

انتهای پیام 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا