سلامت و دانش

بلاتکلیفی ۱۲ هزار پزشک داوطلب آزمون دستیاری پزشکی/ منابع تاریخ گذشته آزمون حذف می‌شوند؟

به گزارش شفاف، آزمون ورودی بهورزان دوره چهل و نهم مانند دوره گذشته با چالش ها و حاشیه هایی برای برگزاری مواجه بود.

متقاضیان واجد شرایط شرکت در آزمون دستیاری پزشکی هستند که مدرک دکترای حرفه ای یا عمومی پزشکی را دریافت کرده باشند یا دانشجوی سال آخر پزشکی باشند. پس از قبولی در این آزمون، فرد آموزش های عملی و تکمیلی لازم برای دریافت تخصص را می بیند. دوره دستیاری حداقل 4 سال به طول می انجامد و در این مدت دانشجو کلیه آموزش های لازم برای رشته خود را می بیند.

بر اساس ماده 12 آئین نامه مصوب 1360 وزارت بهداشت (پیوست 1)، آزمون ورودی سالی یک بار می تواند برگزار شود و طبق بند 1 این ماده، باید با روندی مشابه برگزار شود. کنکور سراسری یک سال فاصله با آزمون قبلی). از آنجایی که آزمون دوره چهل و هشتم در تاریخ 8 تیر 1400 برگزار شد، البته بر اساس این تصمیم، امکان برگزاری آزمون دستیاری دوره 49 سال 1400 فاقد وجاهت قانونی بوده و بر اساس این آیین نامه، دیوان عدالت اداری کشور باطل شد. سال امتحانی 1400

واکنش وزارت بهداشت به لغو امتحانات در سال 1400

کوهپایه زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت گفت: موضوع کرونا برگزاری آزمون ها را با چالش مواجه کرد اما در نهایت آزمون های معوق وزارت بهداشت برگزار شد.

به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، برگزاری آزمون دستیاری مانند سایر آزمون های حوزه سلامت بر عهده وزارت بهداشت است.

باقری فرد گفت: بر اساس قانون کشوری، تعیین تاریخ و نحوه برگزاری آزمون دوره های دستیاری بر عهده دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است. از این رو مرکز سنجش وزارت بهداشت هر ساله تقویم امتحانی را به صورت رسمی اعلام می کند تا داوطلبان با برنامه ریزی های لازم در آزمون های مورد نیاز شرکت کنند.

وی گفت: داوطلبان واقعی که با مشکلات فراوان خود را برای حضور در آزمون به موقع آماده کرده اند به دلایل مختلف با تغییر تاریخ آمادگی خود را از دست می دهند و ممکن است با تغییر شرایط امکان شرکت و موفقیت را از دست بدهند. این خلاف عدالت آموزشی است.

به گفته معاون آموزش ملی وزارت بهداشت، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این مدت مصمم به اجرای قوانین و مقررات و تعامل تنگاتنگ با قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری کشور است. با توجه به اهمیت کنکور دستیاری و وجود صندلی های خالی در برخی از رشته های مورد نیاز کشور طی چند سال گذشته تغییراتی در نحوه برگزاری آزمون در حال انجام است که پس از تصویب در جلسه اخیر اعلام خواهد شد. از شورای آموزش و تخصص های پزشکی.

“از منابع قدیمی در آزمون دستیاری استفاده نشود” اظهارات معاون آموزشی وزارت بهداشت واکنش هایی را در پی داشت و موضوع تعیین منشأ گذشته همچنان مسکوت مانده است.

بر اساس رای دیوان عدالت اداری در خردادماه امسال، وزارت بهداشت موظف به تغییر منبع پس از 5 سال است.

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نامه ای به وزیر بهداشت نوشت: (پیوست ۵) و بندهای ۶-۲ و بندهای ۱-۱-۳ و بندهای ۳-۱-۳ ( همه در پیوست 4) اعلام کرده اند، یعنی یک منبع قدیمی که 11 سال سن دارد!

در ادامه این نامه آمده است: شگفت آور است که حتی برای سال 1402 (2023) کتاب 2017 فاقد شرایط ذکر شده در مقدمه (پیوست 5) و بندهای 3-1-3 آیین نامه (پیوست 4) به عنوان منبع دروس گوش و حلق و بینی (پیوست 7) که 6 سال است اعلام شده است و این نشانه تنبلی یا ناآگاهی از مقررات یا اصرار یا عمل است. معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و شورای آموزش پزشکی و تخصصی.

توانگر می نویسد: همین مشکل در عدم تغییر منبع درس رادیولوژی آرمسترانگ 2013 (پیوست 7) علیرغم گذشت 8 سال از انتخاب وی (1393) برخلاف مفاد بند فوق الذکر (پیوست) وجود دارد. 8). همانطور که می‌دانید هیأت بررسی بر اساس بندهای 1-2 (پیوست 5) مسئولیت پیشنهادات را بر عهده دارد، اما تأیید منابع مشمول مقررات همان بند به عهده کمیسیون 7 نفره منتخب هیأت می‌باشد (پیوست 5). ) طبق بند 4 آئین نامه (پیوست 9) آنها موظف به رعایت مصوبات شورا هستند و نمی توانند به بهانه مصلحت اندیشی رفتار سلیقه ای خود را بر تعهدات قانونی مندرج در آئین نامه ترجیح دهند. .

هامون سبطی، دبیر کارگروه پادمان شفافیت و عدالت گفت: سال گذشته بر سر منابع آزمون دستیاری چهل و هشتم و زمان برگزاری آن بین داوطلب و وزارت بهداشت اختلاف شد. موضوع رسیدگی و جمع بندی و رای قطعی در شعبه اصلی و تجدیدنظر صادر می شود. اینکه برخی از مسئولان وزارت بهداشت مرتکب تخلف شده اند و باید طبق قانون با آنها برخورد شود و دیگر از مراجع تاریخ مصرف گذشته استفاده نشود و سالی یک بار معاینه دستیاری برگزار نشود.

وی افزود: تشخیص می دهیم که چون با متخلفان سال گذشته برخورد قانونی صورت نگرفت، امسال نیز مجدداً همین تخلف صورت گرفته است و دو مرجع ذکر شده در آزمون منسوخ شده است. به طوری که 13 سال از عمر یکی از مراجع می گذرد و این در حالی است که 13 سال در علم پزشکی اصلاً معنی ندارد.

به گزارش سبطی، متنی مربوط به 13 سال پیش چگونه می توان اشاره ای به نخبگان ایرانی در کشورمان که مرکز پزشکی خاورمیانه است و اعتراض نخبگان پزشکی کاملا موجه است و مشخص نیست. اصلاً اصرار برخی از مسئولان چرا هست و باید تغییر کند.

زمان آزمون دستیاری بر اساس تصمیم PTUN تعیین نمی شود

وی افزود: در حکم صادره از سوی قاضی آمده بود که مراجع پزشکی باید به روز بوده و باید تغییر کند. از طرفی طبق قانون زمان را اعلام نکردند و این باعث شد 12000 پزشک که در خط مقدم مبارزه با کرونا و حفظ سلامت و امنیت مردم ما حضور دارند، به دلیل روند گذشته ناامید و عصبانی شوند. سال رفتند و به نتیجه قطعی رسیدند و قوه قضائیه قاطعانه به آنها حقوق می دهد، انگار که باید بارها و بارها ادامه دهند.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از مسئولان گاهی در مصاحبه ها از اصطلاحات و عبارات عجیب و غریبی استفاده می کنند که از جمله آن می توان به «در دادگاه با قاضی این پرونده کار می کنیم» که در مورد استقلال قوه قضائیه تردیدهایی ایجاد می کند که اصلا صحت ندارد. ” یا یکی از مسئولین گفت: ما کاری به تصمیم دادگاه نداریم. نمی دانم واقعا قصد آنها توهین به قوه قضائیه است، اما به نظر می رسد ناآگاهانه قوه قضائیه را تحقیر می کنند و باید سریعا با این رویه نوظهور برخورد شود.

اردیبهشت 1401، زمان ممکن برای معاینات دستیاری پزشکی

در پایان محسن عباسی مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پاسخ به درخواست های متعدد مبنی بر اعلام زمان و منابع آزمون ها گفت: بر اساس اعلام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و معاون وزیر آموزش و پرورش آموزش و پرورش، مقرر شد در آینده و احتمالاً اردیبهشت ماه در تاریخ مناسبی که در سایت اعلام می شود برگزار شود.

عباسی افزود: این یک تصمیم داخلی است و ربطی به رای احتمالی دادگاه ندارد و متاسفانه عده ای قصد سوء استفاده از این ماده را داشتند و خود را عامل تغییر تاریخ آزمون دستیاری اعلام کردند که این موضوع نبود. مورد، و این تغییر برای اهداف داخلی انجام شده است. و منابع آزمون دستیاری همان منابعی است که در سایت سنجش یافت می شود.

درخواست نظام پزشکی از وزارت بهداشت برای تعیین تاریخ آزمون دستیاری پزشکی

سید مؤید علویان رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران در نامه ای به وزیر بهداشت خواستار تعیین زمان و نحوه برگزاری چهل و نهمین آزمون دستیاری شد.

در ابتدای این نامه خطاب به وزیر بهداشت آمده است: نقش هیأت تخصصی آموزش پزشکی وزارت بهداشت در اتخاذ سیاست های کلان کمی و کیفی آموزش و نظارت بر رعایت قوانین و مقررات حاکم بر اداره معاینات و معاینات. … غیر قابل تعویض است. بی‌تردید برخی از آزمون‌های دستیاری که شکایات فراوانی از سوی داوطلبان و در برخی موارد از آرای صادره از سوی دادگاه‌ها به همراه داشته است، باید مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه نامه آمده است: مایلم به صراحت بگویم که عصر حاضر را می توان با اصلاح فرآیندها و روان سازی نظام آموزشی به عنوان عصر طلایی آموزش پزشکی رقم زد. به گونه ای که رسالت مسئولیت پذیری و پاسخگویی در مطالبات بهداشت عمومی را انجام دهد. مشروط بر پرهیز از حواشی و رفع اشکال و در صورت صلاحدید به موضوع اعتراض داوطلب آزمون دستیاری سال 49 و اصلاح روند جاری دستور رسیدگی داده شود.

در این نامه آمده بود: زمان برگزاری چهل و نهمین آزمون دستیاری و منبع آزمون اعلام شده بود و فرصت استعلام، شکایت چند داوطلب منجر به صدور رای دادگاه شده بود. از آنجایی که سخت گیری قوانین بالادستی مستلزم برگزاری سالانه آزمون است، اصرار بر برگزاری آن در سال جاری تنها منجر به تشدید اختلافات و از بین رفتن حقوق برخی از داوطلبان خواهد شد. اعلام صریح زمان برگزاری آزمون دستیاری سال چهل و نهم با در نظر گرفتن زمان قانونی و فاصله از تاریخ اعلام بسیار حائز اهمیت است.

شورای مرکزی اتحادیه دانشجویی: وزارت بهداشت باید تاریخ آزمون دستیاری را اعلام کند

بیش از یک ماه از تاریخ احتمالی می گذرد و با وجود اینکه تقویم امتحانی در وزارت بهداشت منتشر شده اما هنوز خبری از تاریخ برگزاری آزمون دستیاری پزشکی نیست. آزمون دستیاری

در این نامه آمده است: با توجه به اختلاف حقوقی اخیر در خصوص برگزاری آزمون دستیاری دوره 49 و لغو و زودتر از موعد برگزاری این آزمون که قرار بود در اسفند ماه سال جاری برگزار شود، همچنین در یکی از تقویم های آموزشی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت. (شامل تقویم هشتم ) Diy) هنوز از تاریخ جدید امتحان خبری نیست. این موضوع باعث ایجاد بلاتکلیفی، استرس و سردرگمی زیادی در بین کاندیداها شده بود و دانشجویان سراسر کشور با ارسال پیام های متعددی به شورای مرکزی صنفی خواهان تعیین تکلیف شده بودند. به همین منظور شورای صنفی دانش آموزی وزارت بهداشت در راستای حفظ حقوق دانش آموزان این کشور از وزیر بهداشت و سایر مسئولان آموزشی وزارت بهداشت خواست تا تاریخ پایان کار چهل و نه دستیار را اعلام کنند. . در اسرع وقت امتحان کنید و تکلیف را مشخص کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا