سلامت و دانش

تنبلی کودکان برای بیدار شدن از خواب و راهکار‌هایی برای مواجهه والدین با آن

بر اساس گزارش های روشن، در برنامه «مادر کودک» شبکه بهداشت، مجری این برنامه دکتر دکتر است. مهدیه صالحی، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، از تنبلی کودکان و نوجوانان در زود بیدار شدن می گوید.

کارشناسان برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای لذت بردن از سحرخیزی کودکان چه باید کرد، اظهار داشتند: این که والدین برای کودکان و نوجوانان برای بلند شدن از رختخواب وقت بگذارند بسیار موثر است. در این زمان کودک نیاز به زمان دارد و خواب آلود است. حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا کودک بیدار شود. استفاده از کلماتی مانند سلام، صبح بخیر عزیزم، بیدار شو، همراه با نوازش، تشویق و ترغیب، روشی سرگرم کننده برای بیدار کردن کودک به حساب می آید.

این روانپزشک می گوید: گاهی کارهایی انجام می دهیم که مقاومت کودک برای بیدار شدن ادامه پیدا می کند. مثل کتک زدن، زدن برچسب تنبلی به کودک یا اینکه شما تنبل هستید! والدین باید توجه داشته باشند که اگر روشی اشتباه آموزش داده شده است کنار بگذارند. ما می خواهیم کودک خود را به سادگی با دادن یک پیام دلپذیر و آرام از خواب بیدار کنیم.

او می گوید: در بچه های بزرگتر، تهیه ساعت زنگ دار باعث می شود که در قبال بلند شدن احساس مسئولیت کنند. البته این احساس به یکباره ایجاد نمی شود و به مرور زمان شکل می گیرد. والدین گاهی اوقات بسیار از فرزندان خود حمایت می کنند تا فرزندان عواقب کوتاهی خود را نپذیرند. گاهی باید کودکان و نوجوانان را رها کرد تا با عواقب اعمال خود روبرو شوند و مسئولیت آنها را بپذیرند.

دکتر دکتر در پاسخ به این سوال که برای حل موفقیت آمیز این مشکل چه راهکارهایی را باید به روش آموزشی اضافه کرد. صالحی گفت: به والدین توصیه می شود از میز فشاری استفاده کنند. ویژگی های خوب فرزندتان را با کلمات بیان کنید. مثل اینکه چقدر صبح خوب هستید یا چقدر خوب هستید که با صدای بلند سلام کنید! در این میان مواهب معنوی بسیار ارزشمند است. مثل در آغوش گرفتن یا بردن بچه ها به پارک. البته تحویل مواد در مسافت طولانی تر نیز می تواند موثر باشد.

وی گفت: گاهی بچه ها هیاهو می کنند و می خواهند به مدرسه نروند. والدین به هیچ وجه نباید توافق کنند. چون باعث عادت می شود و این کار را تکرار می کند. حمایت بیش از حد از کودک مانع رشد او می شود. به عنوان مثال، اگر کودکی دیر به مدرسه می آید، به جای توجیه تاخیر، به مدرسه اطلاع دهید که اگر روش تنبیهی خاصی در این زمینه دارند، آن را اعمال می کنند تا کودک را در قبال اعمالش پاسخگو بدانند.

روش های تنبیهی با ترساندن کودک و آزار روانی او هرگز مجاز نیست. صرف محروم کردن فرزند از امتیازی مانند بردن اسباب بازی کودک می تواند مجازات محسوب شود. در واقع زمان اجرای حکم مهم است و باید بلافاصله اجرا شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برای بیدار کردن به موقع کودک از میز فشاری استفاده کنید. به تمیزی خواب کودک مانند به موقع خوابیدن توجه کنید و مسئولیت بیدار شدن را به عهده کودک بگذارید.

وی گفت: والدین باید احکام خانه را رعایت کنند؛ چون اصل تشریع بر عهده والدین است، یکی از آن احکام، وقت خواب است.

او می گوید: برخی مشکلات نیز باعث مقاومت کودک در مقابل بیدار شدن صبحگاهی می شود. مانند انجام ندادن تکالیف مدرسه یا دوست نداشتن مدرسه، در این صورت باید علت موانع و مشکلات را پیدا کنید و برای رفع آنها اقدام کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا