سلامت و دانش

روش های جلوگیری از بارداری و معرفی آن ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روشهای مختلف پیشگیری از بارداری و نحوه انتخاب آنها و همچنین نحوه استفاده از این روشها ، به وب سایت نعنا مراجعه کنید.

در این مقاله تعدادی از روشهای هورمونی و غیر هورمونی را معرفی خواهیم کرد و در مورد نقاط قوت و ضعف آنها صحبت خواهیم کرد.

IUD

دستگاه داخل رحمی یک وسیله کوچک و انعطاف پذیر T شکل است که باید توسط پزشک وارد رحم شود. از مس ساخته شده و اسپرم را آزاد می کند. IUD حداکثر 10 سال طول می کشد. انواع هورمونی با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم و نازک شدن لایه رحم از رسیدن اسپرم و لقاح تخم مرغ جلوگیری می کند. او می تواند IUD نگه دارد تا زمانی که یک زن نمی خواهد باردار شود. بیش از 99 درصد IUD 3.5 ، 10 و 10 سال در جلوگیری از بارداری مؤثر هستند.

  • قرص های بارداری
  • روشهای پیشگیری از بارداری و معرفی آنها

انواع مختلف قرص های ضد بارداری وجود دارد که یکی از محبوب ترین راه های جلوگیری از بارداری در ایران است. البته در مصرف قرص های ضد بارداری باید بسیار مراقب باشید ، زیرا اگر قرص را به طور مرتب مصرف نکنید ، ممکن است مؤثر نباشید. از جمله قرص های ضد بارداری که در ایران بسیار رایج است قرص های LD است. برای آشنایی با قرص های LD می توانید به مقاله هایی درباره قرص های نعناع LD مراجعه کرده و نحوه مصرف این قرص ها و عوارض جانبی آنها را بیاموزید. توجه داشته باشید که قرص های ضد بارداری از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند.

عوارض جانبی قرص های LD شامل موارد زیر است:

وصله پیشگیری از بارداری

برچسب های پوستی هورمون های استروژن و پروژسترون را آزاد می کنند. این برچسب باید هر هفته به مدت 3 هفته متوالی در زیر معده استفاده شود. در هفته چهارم ، از برچسب برای تحریک چرخه قاعدگی استفاده نمی شود. این تکه ها به راحتی قابل دسترسی هستند و از بروز 91 درصد از بارداری جلوگیری می کنند.

حلقه واژن

حلقه واژینال یک حلقه پلاستیکی قابل انعطاف است که پروژسترون و استروژن را در دوزهای کم به مدت 3 هفته آزاد می کند. از تخمک گذاری با تخمک گذاری جلوگیری می شود ، مخاط رحم ضخیم می شود و اسپرم مجاز به راحتی حرکت می کند. این حلقه باید به مدت 3 هفته در مهبل باقی بماند و به مدت یک هفته برداشته شود تا قاعدگی ایجاد شود. حلقه های بارداری تا 99 درصد مؤثر است و در صورت خطای انسانی احتمال تا 91 درصد کاهش می یابد.

پیوند

ایمپلنت ساقه ای با هسته پروژسترون است که در زیر پوست بازوی زن قرار می گیرد و به مدت 4 سال موثر است. بارداری با برداشتن ایمپلنت امکان پذیر است. این روش پیشگیری 99٪ موفقیت آمیز است ، اما از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند.

قرص های صبح روز بعد یا جلوگیری از اورژانس

قرص پیشگیری از تخمک گذاری ، کاشت جنین و پیشگیری از بارداری. این قرص ها با سایر انواع قرص های ضد بارداری متفاوت هستند زیرا آنها بعد از مقاربت بدون پیشگیری استفاده می شوند. پیشگیری از اورژانس تا 72 ساعت پس از مقاربت می تواند انجام شود. مصرف این قرص تا 95٪ در 24 ساعت اول و حداکثر 60٪ در 72 ساعت بعدی از بارداری جلوگیری می کند. فراموش نکنید که این روش تنها در صورت عدم موفقیت سایر روش ها قابل استفاده است و برخی نیز آن را نوعی سقط جنین می دانند زیرا ممکن است تخم مرغ قبل از مصرف دارو بارور شده باشد.

عقیم سازی

این روش یک روش پیشگیری از بارداری دائمی است.

در زنان:

پوشش لوله یکی از روشهای عقیم سازی در زنان است. در این روش ، جراح لوله های فالوپ را بسته و یا می سوزاند تا از لقاح جلوگیری کند. یا ، یک سیم پیچ درون لوله فالوپی قرار داده شده تا بافت اطراف آن رشد کرده و لوله را مسدود کند. این کار 3 ماه طول می کشد. عقیم سازی زنان تا 99٪ از بارداری ها پیشگیری می کند.

در مردان

وازکتومی روشی برای عقیم سازی مردان است. در این روش ، لوله ای که از طریق آن اسپرم عبور می کند مسدود شده است. این روش بیش از 99٪ مؤثر است. وازکتومی یک روش برگشت پذیر است ، اما به دلیل تولید غیر طبیعی اسپرم می تواند باعث ناباروری یا نقص هنگام تولد شود.

تصورات غلط در مورد پیشگیری از بارداری

در مورد روشهای پیشگیری از بارداری اعتقاد زیادی وجود دارد که برخی از آنها با پیشرفت علم اشتباه اعلام شده است. چندتایی این جاست:

ممکن است در دوران قاعدگی باردار نشوید. این عقیده اشتباه است. باروری خانمها می تواند در دوران قاعدگی کاهش یابد ، اما به صفر نرسد. اسپرم می تواند چندین روز در بدن زن زندگی کند.

باردار شدن در وان داغ غیرممکن است. این عقیده اشتباه است. مقاربت جنسی در وان های داغ یا استخرها مانع بارداری نمی شود.

– استحمام واژن برای جلوگیری از بارداریو او این کار را کرد. این باور اشتباه است که شستشوی واژن از بارداری بعد از مقاربت جنسی جلوگیری می کند. شستشوی واژن با هر ماده ای نمی تواند از بارداری جلوگیری کند.

قرار دادن خمیر دندان یا دانه های گیاهی مانع از بارداری می شودو او این کار را کرد.

این عقیده نیز از نظر علمی صحیح نیست.

انزال بدون نفوذ باعث باروری نمی شود. انزال در خارج از مهبل (واژن) همه می تواند محرک بارداری باشد. علاوه بر این ، یک زن برای باردار شدن به ارگاسم احتیاج ندارد.

استفاده از دو کاندوم محافظت بیشتری می کندو این اتفاق افتاد این عقیده نیز اشتباه است. استفاده از کاندوم زن و مرد در کنار هم اصطکاک بیشتری ایجاد می کند و اگر کاندوم پاره شود احتمال بارداری بیشتر است.

در مورد بیماریهای مقاربتی چطور؟و آیا می توان از آن جلوگیری کرد؟

روش های پیشگیری از بارداری ابزاری قدرتمند در جلوگیری از بارداری ناخواسته است. برخی از روش ها مانند کاندوم می تواند به جلوگیری از عفونت های مقاربتی کمک کند. با این وجود برای اثربخشی باید از این روش به درستی استفاده شود.

* گزارش تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا