عمومی

۱۲ درصد مردان و ۵ درصد زنان در طول زندگی به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند

دکترنامه/ هرمزگان یک متخصص کلیه از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بیماری سنگ کلیه (اولیتیازیس) تجمع املاح و مواد معدنی است که در یک یا هر دو کلیه ایجاد می شود.

دکتر در گفت وگو با دکترنامه،

وی تصریح می کند: سنگ های اگزالات کلسیمی در این سنگ ها بیشتر دیده می شود. سنگ های فسفات کلسیمی، سنگ های اوراتی که حدود 10 تا 15 علت را تشکیل می دهند.

مومنی بیان کرد: سنگ هایی که منشا عفونی دارند برای خانم ها بسیار مهم است. در مراحل بعدی سنگ های سیستمی که بسیار نادر هستند می تواند منجر به تشکیل سنگ های جدید در فردی که به بیماری سنگ مبتلا است منجر شود، علاوه بر این، افرادی که در خانواده خود سنگ کلیه دارند نیز ممکن است در آنها سنگ ایجاد کنند که باید بررسی شود.

مومنی تصریح کرد: عفونت های مزمن ادراری می تواند مستعد تشکیل سنگ به خصوص در خانم ها باشد، این مشکل بسیار مهم است، این عفونت باید به شدت درمان شود که یکی از عوامل خطر تشکیل سنگ و همچنین مصرف کم مایعات به ویژه در در فصل گرم سال، مصرف زیاد گوشت، مصرف نمک می تواند زمینه ساز باشد، مخصوصاً در افرادی که دارای عوامل خطر دیگری هستند که در آن سنگ تشکیل می شود یا تعداد سنگ ها در آنها افزایش می یابد.

این فوق تخصص کلیه با اشاره به علائم بیماری سنگ کلیه گفت: معمولا سنگ بدون علامت است که در معاینات تصادفی مانند سونوگرافی مشخص می شود اما اگر سنگ حرکت کند و وارد حالب شود می تواند در آن طرف درد ایجاد کند. تابش به سمت پایین، همراه با احساس سوزش و تکرر ادرار همراه با سنگ در انتهای حالب یا سنگ مثانه، گاهی اوقات بیماران با ادرار خونی، تهوع و استفراغ مراجعه می کنند. سونوگرافی، تصویربرداری از شکم و سی تی اسکن می تواند به تشخیص سنگ و اندازه سنگ کمک کند.

وی در خصوص نحوه پیشگیری و درمان سنگ های کلسیمی گفت: مصرف مایعات زیاد، حدود 2 تا 3 لیتر در روز به طوری که ادرار افراد مبتلا به سنگ همیشه شفاف و روان باشد که بسیار مهم است و مصرف مواد غذایی به مقدار کم. مقادیری نمک به طوری که مصرف نمک کمتر از 5 گرم غذا در روز باشد. همچنین مصرف کم پروتئین حیوانی به دلیل پروتئین حیوانی و گوشت باعث دفع بیشتر کلسیم و اسید اوریک می شود که فرد را مستعد ابتلا به سنگ می کند.

مومنی ادامه داد: مصرف شیرینی ها را محدود کنید زیرا در برخی موارد مشاهده شده است که باعث افزایش دفع کلسیم از کلیه می شود و سنگ های کلسیمی و به ویژه سنگ های کلیه اگزالاتی که شایع ترین سنگ ها هستند مصرف لبنیات باید در حد نرمال باشد. سطح و در آخر باید دارو مصرف شود که با نظر پزشک بسته به نوع سنگ مصرف شود.

این متخصص کلیه گفت: در مورد نوع مایع مصرفی باید گفت که بهترین مایع آب با مقدار ۷ تا ۸ لیوان در روز و به گونه ای است که ادرار شفاف باشد. چای کم رنگ نوشیدنی بسیار خوبی است زیرا ادرار را افزایش می دهد.قهوه به مقدار ۱ تا ۲ فنجان در روز می تواند برای کسانی که به قهوه عادت دارند مفید باشد، به خصوص برای کسانی که سنگ اگزالات کلسیم دارند. علاوه بر این، غذاهای دارای اگزالات بالا مانند گوجه فرنگی، ریواس، شکلات، چای پررنگ نباید مصرف شود.

مومنی خاطرنشان می کند: مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند میوه ها و سبزیجات برای مبتلایان به سنگ می تواند مفید باشد و نکته پایانی این است که مصرف بی رویه ویتامین هایی مانند ویتامین C می تواند فرد را مستعد ابتلا به سنگ های اگزالات کلسیم یا ویتامین D کند. البته باید از مصرف مقادیر زیاد این ویتامین ها که باعث ایجاد سنگ های کلسیمی می شود، خودداری کرد و نباید بی احتیاطی این ویتامین ها را مصرف کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا