عمومیکسب و کار ویژه

زندگی در کانادا: راهنمای جامع برای ایرانیان تازه وارد

اطلاعیه اداره مهاجرت آپدیت دی 1402 : بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا ، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره تماس بگیرید.

اگر در کانادا به عنوان یک تازه وارد از بابت اشتغال، در این کشور به دنبال کار هستید، احتمالا یا در این کشور تحصیل کرده و اکنون که فارغ التحصیل شده‌اید به دنبال کار هستید، یا اینکه با هر نوع ویزای موقت حتی یک ویزای توریستی ساده کوتاه مدت، در خاک این کشور حضور دارید و می‌خواهید با ارسال رزومه و اثبات توانایی‌های خود، گام بعدی اقامت خود در این کشور را با پیدا کردن شغل مناسب بر اساس تجربه و اشتیاق‌تان بردارید. پس مخاطبان ما در این مطلب دو دسته مذکور هستند. بنابراین در این مطلب پیرامون افرادی که مستقیما با مجوز و ویزای کاری (مهاجرت کاری) وارد خاک کانادا می‌شوند، صحبت نخواهیم کرد.

برای تازه واردانی که بدون فارغ التحصیلی در این کشور به دنبال کار هستند، به دست آوردن شغل ممکن است کمی دشوار و حتی بسته به شرایط، حتی می‌تواند غیر ممکن باشد. پس بسیار مهم است که در مورد آنچه که در حال حاضر در بازار کار این کشور اتفاق می‌افتد، اطلاعات خود را به روز نگه دارید. با این حال، منابع مفید زیادی هستند که به شما کمک می‌کنند تا در هر دوران به دنبال شغل مورد نظرتان باشید. راهنمای زیر به شما در نحوه پیدا کردن کار در کانادا به عنوان یک فرد تازه وارد کمک زیادی می‌کند. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کاریابی ویژه فارغ التحصیلان در کانادا

مجوز کار پس از برای کسانی که از این طریق اقدام به اخذ مجوز کار کرده و وارد پروسه اخذ اقامت دائم شده‌اند، بهترین روش ممکن برای کاریابی، اشتغال و سرانجام اخذ اقامت دائم و شهروندی این کشور به حساب می آید. اگر این مورد را از هر کسی که از این روش اقدام کرده، یا در این خصوص اطلاعات کافی داشته و همچنین کسانی که از روش‌های دیگر به جز روش مهاجرت تحصیلی اقدام کرده بپرسید، قطعا تایید خواهد کرد. اگرچه بسیاری از متقاضیان، از جمله افرادی با سن بالاتر و سابقه کار خوب، درخشان و تخصصی ترجیح می‌دهند که با ویزای کاری و دریافت جاب آفر از ایران به طور مستقیم وارد خاک کانادا شوند .

اما بسیاری از این دسته متقاضیان هستند که پس از مدتی به دلیل ناکامی در این مسیر، سرانجام در هر سن و شرایط (از جمله شرایط مالی و حتی در سنین بالای 40 سال) که باشند، به روش مهاجرت تحصیلی روی خواهند آورد. در واقع کاریابی و اشتغال برای فارغ التحصیلان از یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی در کانادا نسبت به کلیه اقشار دیگر که به این کشور مهاجرت کرده راحت‌تر خواهد بود.

حال هرچند که موضوع صحبت مقاله پیرامون مزایا و معایب مهاجرت به کانادا بوده اما روش تحصیل نیز اخذ اقامت دائم کانادا را برای متقاضیان آسان‌تر و سریع‌تر از دیگر روش‌ها خواهد نمود. مطابق قانون، هر شخصی که حداقل به مدت 8 ماه در خاک کانادا به صورت حضوری و تمام وقت تحصیل کرده و در این کشور فارغ‌التحصیل شود، واجد شرایط اخذ مجوز کار بدون قید و شرط خواهد بود. این دسته از دانشجویان فارغ التحصیل با 18 ماه کار در کانادا و پرداخت مالیات و عدم ایجاد مشکل قانونی برای خود، می‌توانند برای اقامت دائم این کشور درخواست دهند. معروف‌ترین نوع این ویزای کاری PGWP یا همان مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی نام دارد که شامل همه‌ی افراد با شرایط شرح داده شده خواهد شد.

کاریابی ویژه دیگر روش‌ها و ویزاهای موقت

اما درباره این روش یعنی ورود با ویزای توریستی و تغییر نوع ویزا در صورت پیدا کردن کارفرما، حداقل برای ایرانیان و تجربه متقاضیان ایرانی حرف‌های ضد و نقیض زیاد و متفاوتی وجود دارد. اول آنکه Immigration and citizenship از این طریق برای همان مرحله‌ی اول یعنی صدور ویزای توریستی ریسک ریجکتی ویزا را به همراه خواهد داشت. به ویژه برای افراد متاهل که می‌خواهند از این طریق خانوادگی اقدام کنند، این ریسک دیده شده که بالاتر رفته است.

همچنین حرف‌های ضد و نقیضی وجود دارد که بسیاری می‌گویند این طرح برای کسانی که هم‌اکنون ویزای مولتی داشته (که دارای اعتبار 5 ساله است) صادق است و نه برای متقاضیانی که تازه می‌خواهند برای دریافت ویزای توریستی مالتی اقدام کنند و همینطور نظرات و تجربیات بالعکس رد راستای این امر وجود دارد. در این باره بهتر است حتما به طور کامل تحقیق کنید، موسسه مهاجرتی معتبری را انتخاب نموده و در کل بسیار مراقب بازار بسیار گرم و کمی مشکوک تقریبا همه موسسات و آژانس‌های گردشگری در راستای ویزای توریستی مولتی کانادا باشید.

بهترین روش‌های کاریابی در کانادا

در این بخش به معرفی و تشریح مختصر بهترین و معمول‌ترین روش‌های کاریابی در کانادا خواهیم پرداخت: کاریابی از طریق سایت‌های جستجوی شغل چندین منبع رایگان و بسیار معتبر با بانک اطلاعاتی بسیار بزرگ و کامل و امکانات و گزینه‌های بالا برای جست و جو برای پیدا کردن شغل در کانادا وجود دارند. از جمله “بانک کار دولت کانادا” که سایت رسمی حاوی لیست مشاغل کانادا است که از طریق آن می‌توانید موقعیت‌های شغلی را در لیست‌ موجود بنا به تخصص، تحصیلات و سابقه کاری خود جستجو نمایید. همچنین در کنار منابع رسمی شغلی کانادا، می‌توانید از سایت‌های کاریابی مشهور با بانک اطلاعات و امکانات قوی از قبیل موارد زیر نیز استفاده نمایید:

  • ایندید (Indeed)
  • ورک پولیس (Workpolis)
  • جاب بانک (Job Bank)
  • مانستر کانادا (Monster Canada)
  • گلس‌دور کانادا (Glassdoor Canada)
  • کریر بیلدر (CareerBuilder)
  • جاب بوم (Jobboom)
  • تورنتو جابز (TorontoJobs)
  • ورک بی سی (WorkBC)
  • جابز (Jobs.ca)
  • اکو کانادا (Eco Canada)

استفاده از شبکه‌های اجتماعی معتبر شبکه سازی تا زمانی امکان پذیر است که ارتباطات اینترنتی قوی داشته باشید. شبکه سازی به معنای ملاقات، تشکیل جلسات و ارتباط با اشخاص جدید برای همکاری و مذاکره است. با استفاده از گوگل میت (Google Meet) با افراد حوزه خود تماس بگیرید. اگر بتوانید با افراد کانادایی هم در رشته خود ارتباط برقرار کنید، می‌توانید ایده بهتری از فرهنگ کار در این کشور بزرگ به دست آورید. علاوه بر این، رویدادهای شبکه مجازی گوگل را در شهر مورد نظر خود جستجو کرده یا رویدادهای تبلیغاتی لینکدین را برای موقعیت شغلی مختلف جستجو کنید.

نکات مهم برای کاریابی در کانادا

هرچند که و پیدا کردن شغل در این کشور، الزامات، صلاحیت، شرط و شروط و نیاز به دانستن راه و روش‌های مخصوص خود را دارد. اما با دانستن و داشتن همه‌ی این شرایط و الزامات، باز بهتر است که برای نتیجه‌گیری بهتر، به چند نکته کلیدی مازاد زیر نیز توجه داشته باشید:

رزومه خود را مرتب کنید

رزومه شما مهم‌ترین عامل برای گرفتن وقت مصاحبه و به دست آوردن فرصت‌های شغلی به عنوان یک تازه وارد است. با این حال، رزومه‌های کانادایی به روشی سنتی طراحی می‌شوند و کارفرمایان ترجیح می‌دهند نکات مهم مربوط به مهارت‌های کاری شما را بخوانند تا مطالعه‌ی لیستی طولانی از کارهایی که انجام داده‌اید. رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی که می‌خواهید درخواست دهید، مناسب آن طراحی کنید. از ارسال رزومه عمومی برای هر لیست شغلی که می‌بینید، خودداری کنید. آیا باید به همراه رزومه خود یک معرفی نامه (Cover Letter) ارسال کنیم؟ هنوز هم در مورد اثر بخشی استفاده از معرفی نامه در سراسر کانادا بحث است اما یک معرفی نامه خوب می‌تواند تجربه و اشتیاق شما برای کار را به کارفرما نشان دهد.

جستجوی خود را محدود کنید (فیلترگذاری)

روزانه هزاران شغل در سایت‌های معروف کاریابی کانادا درج می‌شوند. یقینا بررسی همۀ موارد در لیست مشاغل می‌تواند خیلی وقت گیر باشد. در عوض، فرصت‌هایی را که به بهترین وجه با تجربیات شما سازگار هستند را هدف قرار دهید. یافتن شغل مناسب در زمینه تحصیلی و حرفه‌ای شما ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. اما شانس زیادی وجود دارد که در صورت ارسال رزومه به یک فرصت شغلی مرتبط، بتوانید برای آن فرصت شغلی واجد شرایط باشید. اگر در شهری از کانادا زندگی می‌کنید که پیدا کردن کار در آن دشوار است، به دنبال جایی باشید که بیشترین فرصت‌های شغلی مربوط به زمینه تحصیلی و حرفه‌ای شما را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر متخصص فناوری اطلاعات (IT) هستید، اقامت در شهرهای بزرگ مانند تورنتو یا ونکوور می‌تواند گزینه‌های شغلی بیشتری را برای شما فراهم کند.

توصیه نامه قوی تهیه کنید اگر رابطه خوبی با کارفرمایان قبلی خود دارید، از آن‌ها یک توصیه نامه بخواهید. اگر شرکت یا کارفرمای قبلی شما با موسسات کاریابی در کانادا ارتباط داشته باشند، کار شما راحت‌تر خواهد بود. فراموش نکنید که از اعضای خانواده و دوستان خود بپرسید که آیا با کارفرمایان کانادایی ارتباط دارند یا خیر. اگرچه آن‌ها نمی‌توانند تضمینی بابت استخدام شدن شما بدهند اما اگر بتوانند رزومه شما را در مقابل فرد مناسب قرار دهند، شانس بیشتری برای رفتن به مصاحبه شغلی خواهید داشت.

مهارت‌های مصاحبه‌ای خود را تقویت کنید در حالی که در جستجوی اولین شغل خود هستید، بهتر است مهارت خود در مصاحبه را افزایش دهید. به یاد داشته باشید یک مصاحبه خوب در مورد قدرت ارتباط گرفتن و استفاده مناسب از زبان بدن است. مصاحبه با سبک پوشش شما شروع می‌شود و لباسی حرفه‌ای را انتخاب کنید که برازنده شما و مناسب شرکتی باشد که برای مصاحبه به آنجا رفته‌اید. در مورد اینکه کدام رنگ را بپوشید یا اینکه باید لباس خود را با کت و شلوار ست کنید، خیلی خودتان را تحت استرس قرار ندهید.

اگر مصاحبه آنلاین دارید، لباسی مناسب بپوشید و کامپیوتر را در جهتی قرار دهید که نه فقط سر بلکه نیمه بالایی بدن شما را نشان دهد. همچنان تمام توجه خود را به مصاحبه کننده معطوف کنید و زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد صحبت‌های بعدی خود نکنید. به طور کلی، مصاحبه کنندگان به دنبال کارمندی نیستند که برای هر پرسش پاسخی ایده‌آل دارند. در عوض، آن‌ها به دنبال افرادی هستند که در زمینه تحصیلی و شغلی خود مهارت بالایی داشته و مایل به رشد در سازمان هستند.

اعتبار بخشیدن به مدارک و سوابق برای بسیاری از افراد جویای کار مهم است که سابقه تحصیلی، گواهینامه‌ها و تجربیاتکاری خود را تایید کنند. این فرآیند برای اطمینان از معادل بودن تحصیلات و تجربیاتشما با شرایط تحصیلی و کاری در کانادا است. بنابراین، اعتبار بخشیدن به مدارک و سوابق مهم است. توجه داشته باشید که اگر اسناد و مدارک شما به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسه است، لازم است قبل از ارسال، آن‌ها را ترجمه کنید.

صبوری و تلاش پیوسته شغل جدیدتان در انتظار شماست اما ممکن است مدتی طول بکشد تا موقعیت رویایی خود را پیدا کنید. ساخت رزومه مناسب، شبکه سازی و ارسال درخواست شغلی برای موقعیت‌های شغلی مرتبط ممکن است چندین ساعت در روز زمان شما را بگیرد. ولی هیچ وقت دلسرد نشوید. جست و جو برای پیدا کردن شغل را مانند کاری تمام وقت و به صورت خستگی ناپذیر انجام دهید. همچنین زمانی را برای یادگیری فرهنگ مردم و قوانین کانادا اختصاص دهید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا