سلامت و دانش

از ابهامات پرونده پزشکی “کیارستمی” تا انتشار مدارک پزشکی “انصاریان”

انتشار تصاویری از برخی سوابق پزشکی علی انصاریان بحث های مربوط به حریم خصوصی بیمار را زنده کرده است. موضوعی که پس از مرگ عباس کیارستمی خبرساز شد اما به جایی نرسید …

به گزارش دکترنامه ، این روزها ، بلندی های جولان در ایران و سراسر جهان شلوغ است. بنابراین شیوع ، بیماری و مرگ و میر در همه گیری های این قرن اولین خبر است. در ایران ، همه رسانه ها به دنبال اطلاعات به روز و جدید در مورد وضعیت Covid-19 در کشور هستند تا جدا از اینکه بتوانند به مردم اطلاع دهند ، می توانند در افزایش توصیه های بهداشتی و پیشگیری از تاجگذاری و در همان زمان. رویداد روز تاجگذاری را دنبال کنید. در همین حال ، به نظر می رسد در برخی موارد ، سازمان های خبری فراتر از پایبندی به اخلاق رسانه ای و حتی اخلاق پزشکی هستند و هدف آنها فقط اطلاع رسانی و جذب مخاطب است ، نه اطلاع رسانی به مردم.

از حریم خصوصی بیمار محافظت کنید

در Korana Corona ، بسیاری از افراد به این بیماری مبتلا شده اند و برخی پس از Covid-19 درگذشته اند. طبق گزارش وزارت بهداشت ، تعداد مبتلایان به کوید 19 در کشور به یک میلیون و 411 هزار و 731 نفر رسیده و متأسفانه تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در کشور ما به 57 هزار و 889 نفر رسیده است. در همین حال ، می بینم که کرونا نه تنها در بین مردم عادی بلکه در بین افراد مشهور ، هنرمندان ، ورزشکاران و افراد مشهور نیز رشد می کند. با توجه به تعداد زیادی از ورزشکاران و هنرمندان علاقه مند به اطلاع رسانی در مورد وضعیت سلامتی خود بسیار مهم است. به طوری که پزشکان از افراد مشهور به طور مکرر با رسانه های مختلف مردم را آگاه می کنند و اطلاعات دقیق و دقیق در مورد وضعیت این افراد را ارائه می دهند ، اما باید توجه داشت که انتشار این اطلاعات باید با رعایت مفاد دستورالعمل های اخلاقی انجام شود. شورای عالی سازمان نظام پزشکی دولتی در مرداد 1397 و با محرمانه بودن اطلاعات پزشکی ؛ آیا بیمار از بیماری کرونا ویروس قلب یا سایر بیماری ها رنج می برد.

ارائه اطلاعات بهداشتی یا نقض حریم خصوصی؟

در همان زمان ، جامعه ورزش در کشور سیاه پوش چند روز پیش در تیم ملی پیشکسوت بوده است. مهرداد میناوند که پس از یک هفته در برابر کرونا در سن 45 سالگی درگذشت. فقط چند روز پس از بستری شدن میناوند در بیمارستان ، علی انصاریان به دلیل وخیم تر شدن وضعیت بیماری عروق کرونا ویروس قلب تشخیص داده شد و هنوز تحت نظارت پزشکی است. بنابراین ، امروزه افکار عمومی ، به ویژه هواداران وی ، به طور فزاینده ای از سلامتی علی انصاریان پیروی می کنند و بنابراین رسانه های مختلف در تلاشند اطلاعات صحیح و صحیحی در مورد سلامتی این فوتبالیست پیشکسوت و سابق ایرانی از تیم پزشکی دریافت کنند. در این میان اما تصاویر منتشر شده از برخی سوابق پزشکی علی انصاریان را در چندین رسانه مشاهده کردیم که این امر نیز واکنش های گسترده ای را در فضای مجازی ایجاد کرد ؛ زیرا انتشار اطلاعات پزشکی دقیق و سوابق بیمار دارای قوانین سختگیرانه ای در زمینه اخلاق پزشکی است و بخشی از حریم خصوصی اطلاعات پزشکی بیمار است.

وزارت بهداشت به تخلفات پاسخ می دهد

بر این اساس است که وزارت بهداشت نیز به اطلاعات ارائه شده توسط این نوع پزشک واکنش نشان می دهد. وی در این باره می نویسد:

مطابق ماده 76 دستورالعمل های اخلاقی حرفه ای پزشکی: متخصصان پزشکی و وابستگان آنها موظفند کلیه اطلاعات خود ، از جمله اطلاعات حساس و غیر حساس را که در مراحل مختلف تشخیصی و درمانی جمع آوری شده ، کاملاً محرمانه نگه دارند. یا به هر طریقی به تیم مراقبت احترام بگذارید. ارائه اطلاعات به غیر از افراد بیمار یا افرادی که از طرف آنها مجاز است ، ممنوع است.

علاوه بر این ، طبق ماده 85 دستورالعمل های اخلاق پزشکی ، ارتباط متخصصان پزشکی و سازمان ها با رسانه ها از هر نوع ، از جمله مصاحبه های خبری ، حضور در برنامه های تلویزیونی و ارائه هر گونه اطلاعات به رسانه ها ، فقط در صورت توجیه به هر روشی حریم خصوصی را نقض می کند. برای بیماران شخصی نیست و منجر به افشای اطلاعات سوابق بهداشتی آنها نمی شود. در عین حال ، نباید اعتماد عمومی را به حرفه پزشکی و شرکت های وابسته آن خدشه دار کند.

علاوه بر این ، طبق ماده 86 این دستورالعمل ها ، متخصصان پزشکی و وابستگان آنها ملزم به اظهار نظر در مورد رسانه های خود در مورد بیمارانی هستند که چهره های شناخته شده ای در جامعه هستند ، به روشی که به حریم خصوصی آنها احترام بگذارد و خانواده و بستگان بیمار را آزار ندهد. . و منجر به افشای بی دلیل اطلاعات بهداشتی اینگونه افراد نشود.

ماده 87 این دستورالعمل همچنین بیان می کند که هرگونه فیلمبرداری و فیلمبرداری بیمار به منظور تهیه محتوای آموزشی ، در مراحل تحقیق (مانند گزارش موارد خاص) یا درمان (مانند عکسهای گرفته شده برای جراحی زیبایی) ، تهیه برنامه های سینمایی ، مستندها یا اخبار و نظایر آن فقط پس از گرفتن اجازه از بیمار مجاز است. در مواردی که هویت فرد مشخص است ، باید رضایت نامه کتبی گرفته شود. مسئولیت سو mis استفاده از فیلم ها یا تصاویر گرفته شده برای اهداف آموزشی یا تحقیقاتی بر عهده متخصصان پزشکی و وابستگان آنها است که فیلم ها یا عکس ها را گرفته اند.

طبق ماده 89 دستورالعمل های اخلاق پزشکی ، اطلاعات و نمونه های مربوط به بدن بیمار مانند رادیوگرافی ، نمونه بافت ، خون و مایعات بیولوژیکی و محتوای ژنتیکی گرفته شده از بدن ، بخشی از حریم خصوصی بیمار است و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. . ، مانند یک هدف در صورت جلب رضایت مالک یا محرمانه نگه داشتن اطلاعات و نمونه ها ، داروها و تحقیقات مجاز هستند.

اصول محرمانه بودن و رازداری بیمار

لازم به ذکر است که محافظت از حریم خصوصی بیمار آنقدر مهم است که سازمان سیستم های پزشکی در رهنمودهای عمومی اخلاق حرفه ای پزشکی ، فصل جداگانه ای را با عنوان “رازداری و حریم خصوصی” اختصاص داده است. در این فصل ، جدا از توضیح مفاد فوق ، چندین اصل دیگر در زمینه حفظ حریم خصوصی بیمار نیز ذکر شده است:

ماده 77 این دستورالعمل بیان می کند که فقط متخصصان پزشکی و وابستگان آنها که عضو تیم مراقبت از بیمار هستند مجاز به دسترسی به اطلاعات مربوط به تشخیص و درمان هر فرد و دیگران هستند ، فقط به این دلیل که پزشک یا اعضای متخصص پزشکی هستند . اجازه دسترسی به اطلاعات بیمار را ندارد. ماده 78 همچنین تأکید می کند که مجاز بودن “نقض اصل محرمانه بودن” توسط متخصصان پزشکی و وابستگان آنها به مواردی است که در قانون به صراحت ذکر شده است. در چنین مواردی ، بیمار باید تا حد ممکن از الزامات قانونی آگاه باشد و سپس قبل از جمع آوری اطلاعات در مورد آنها ، اطلاعات کسب کند.

طبق ماده 79 دستورالعمل های کلی اخلاق پزشکی ، تعهد متخصصان پزشکی و وابستگان آنها در ارائه اطلاعات بیمار به مراجع قضایی و انتظامی فقط منوط به تحقیقات رسمی دادگاه است.

در ماده 80 این راهنما همچنین آمده است كه پزشكان و افراد وابسته آنها موظف به رعایت حریم خصوصی بیمار هستند. احترام به حریم خصوصی بیمار مستلزم خودداری از انجام هر کاری است که بیمار تهاجم به حریم خصوصی خود می داند. در این حالت ، پرسنل بیمارستان باید از انجام کارهایی مانند معاینه بیمار در حضور افراد دیگر ، پرسیدن سالات حساس بیمار در مقابل دیگران به گونه ای که باعث خجالت بیمار شود ، و مشاهده یا لمس غیرضروری بیمار خصوصاً . بیماران دگرجنس گرا

طبق ماده 81 دستورالعمل های اخلاق پزشکی ، متخصصان و پزشکان پزشکی موظفند از هرگونه تحقیق در مورد امور شخصی و خانوادگی بیماران خودداری کنند. نباید از بیمار س questionsالات شخصی که مربوط به تشخیص و درمان بیماری نیست ، پرسیده شود. در صورت نیاز به س thatالاتی که ممکن است آزار دهنده باشد ، برای تشخیص و درمان ، بیماران باید به زبان واضح و قابل درک از آنها مطلع شوند.

طبق ماده 82 این دستورالعمل ، به درخواست بیمار ، شخص یا افراد بیمار مجاز به همراهی در روند تشخیص و درمان هستند. مگر اینکه این راهنمایی مانع از انجام مداخلات پزشکی استاندارد شود. در همان زمان ، ماده 83 بیان می کند ، در صورت موافقت بیمار ، معاینات حساس از بیماران دگرجنسگرایانه باید در حضور افسر همجنسگرایی یا با بیمار انجام شود. اگر این معاینه از نظر علمی و عملی توسط فرد همجنسگرای امکان پذیر باشد و مشکلی برای بیمار ایجاد نکند ، در این صورت فرد همجنسگرا باید عمل و نتایج معاینه را بپذیرد.

طبق ماده 84 دستورالعمل های کلی اخلاق پزشکی ، متخصصان و همکاران پزشکی موظفند از معاینه و ویزیت همزمان چند بیمار در یک اتاق معاینه خودداری کنند.

فاصله بین اخلاق و اجرای اخلاقی

البته ، استفاده از این دستورالعمل های اخلاقی قطعاً در تعیین حدود حریم خصوصی بیمار و در راستای حمایت از حقوق بیمار م beثر خواهد بود ، اما باید توجه داشت که رضایت فقط در سیستم پزشکی کافی نیست. ، اما این راهنما باید قانونی و تضمین شود. در صورت نقض حقوق بیمار ، می توان متناسب با این نقض اقدامات مقتضی را انجام داد.

داستان “بهمن کیارستمی” که پرونده پزشکی پدرش را خواست

لازم به ذکر است که این اولین بار نیست که حقوق بیمار در زمینه انتشار اطلاعات پزشکی شخصی نقض می شود. این حادثه به شکلی دیگر در پرونده پزشکی عباس کیارستمی اتفاق افتاد. با اختلاف در پرونده کیارستمی ، خانواده وی می خواستند اطلاعات و پرونده های پزشکی وی را دریافت کنند ، درخواستی که البته توسط بیمارستان با موفقیت پاسخ داده نشد و هیچ کس نتوانست برای نشان دادن این پرونده پزشکی وارد بیمارستان شود. مدیر ایران. جزئیات مراقبت از کیارستمی هنوز مشخص نیست.

با این حال ، در ماده 93 دستورالعمل های عمومی اخلاق پزشکی آمده است که در صورت بروز اشتباه در نتیجه اشتباه و منجر به آسیب ، و در هنگام عذرخواهی و مصرف اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه ، اصل خطا و جزئیات مربوط به آن ، از جمله علل و عوارض خطا را برای بیمار فاش کنید.

علاوه بر این ، طبق ماده 94 این راهنما ، برای حفظ اعتماد متقابل جامعه و حرفه پزشکی ، متخصصان پزشکی و افراد وابسته به آنها باید از هرگونه محرمانه بودن در صورت بروز خطایی که منجر به مشکلات جسمی ، روانی ، اجتماعی شود ، خودداری کنند. یا خسارت اقتصادی به بیمار. ، با رضایت بیمار و داوطلبانه ، برای جبران خسارت ناشی از اشتباه آنها.

بنابراین ، در دستورالعملهای کلی اخلاق حرفه ای سازمانهای سیستمهای پزشکی تأکید شده است که کلیه اطلاعات مربوط به بیماران باید در اختیار بیماران و قاعدتاً نمایندگان قانونی و والدین آنها قرار گیرد. البته در پرونده عباس کیارستمی اینگونه نبود.

بنابراین ، به نظر می رسد که برای اجرای مفاد دستورالعمل های کلی اخلاق پزشکی و حمایت از حقوق بیمار در این مناطق ، باید زمینه های حفظ حریم خصوصی بیمار فراهم شود. البته اگر این ماده توسط متخصصان پزشکی رعایت نشود و ذینفعان از این مشکل در سازمان نظام پزشکی شکایت کنند ، این سازمان می تواند مشکل را بررسی کرده و به فرد خاطی هشدار دهد و حقوق را بازگرداند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا