عمومی

پگاسوس؛ رسوایی بزرگ یک جاسوس‌افزار برای صهیونیست‌ها

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین دکترنامه ، در روزهای اخیر ، افشای رسوایی های جاسوسی در سراسر جهان با مشارکت سران دولت ، مخالفان ، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر ، که اسامی آنها در لیست 50 هزار هدف بالقوه جاسوسی قرار دارد ، منعکس شده است سراسر دنیا. استفاده از نرم افزار اسرائیلی علاوه بر عصبانیت رهبران سیاسی جهان و انتقادات بین المللی ، نگرانی هایی در مورد فعالیت شرکتهای صهیونیستی و به طور کلی صنعت نظارت و جاسوسی مطرح شده است.

داستان رسوایی جاسوسی نرم افزار صهیونیستی “پگاسوس”

روز یکشنبه ، 18 ژوئیه ، تحقیقات 17 رسانه نشان داد که نرم افزار جاسوسی پگاسوس از شرکت اسرائیلی NSO Group برای هک کردن 37 تلفن هوشمند متعلق به روزنامه نگاران ، مقامات دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان استفاده شده است.

این نرم افزار جاسوسی نظامی که توانایی هک و کنترل مخفیانه گوشی های آیفون و اندروید را دارد ، با آلوده سازی تلفن های هوشمند می تواند پیام ها ، تصاویر و ایمیل ها را استخراج کرده و میکروفون و دوربین دستگاه را مخفیانه فعال کند.

این مطالعه به هدایت سازمان رسانه ای ممنوع در پاریس که همراه با عفو بین الملل لیستی از شماره های هدف را در اختیار رسانه ها قرار داد ، بیش از 1000 نفر در بیش از 50 کشور جهان از جمله چندین عضو خانواده سلطنتی عرب را شناسایی کرد. این شامل حداقل 65 مدیر تجارت ، 85 فعال حقوق بشر ، 189 روزنامه نگار و بیش از 600 سیاستمدار و مقام دولتی ، از جمله چندین رئیس جمهور و نخست وزیر است.

بیشترین تعداد در این لیست هزاران نفری متعلق به تلفن های مکزیکی است و بیشتر آنها متعلق به کشورهای غرب آسیا است. این لیست همچنین شامل شماره تلفن های فرانسه ، مجارستان ، هند ، آذربایجان ، قزاقستان و پاکستان است.

گزارش های رسانه ای از تحقیقات ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به عنوان مشتری اصلی این نرم افزار جاسوسی معرفی کرده است که توسط مخالفان و مقامات سایر کشورها برای انجام فعالیت های جاسوسی مورد استفاده قرار گرفته است.

روزنامه انگلیسی گاردین ، ​​یکی از رسانه های درگیر در این تحقیقات ، فاش کرد که رژیم صهیونیستی صریحاً به شرکت اسرائیلی UNASO اجازه داده است که جاسوس افزار Pegasus را به عربستان سعودی بفروشد. براساس این گزارش ، نمایندگان این شرکت در سال 2017 با مقامات سعودی در وین ، قبرس و ریاض دیدار کرده و نحوه استفاده از آن را به سعودی ها آموزش دادند.

یکی از افراد حاضر در یکی از جلسات که با حضور مقامات ارشد اطلاعاتی عربستان سعودی برگزار شد ، گفت: “پس از توضیح توانایی های این نرم افزار جاسوسی ، نیازی به تسلط کامل به زبان عربی برای تعجب ، تحسین و تعجب مقامات سعودی نیست.” . در قبرس در ژوئن 2017. “درک کنید!” به گزارش گاردین ، ​​صهیونیست ها در پایان این جاسوس افزار را به قیمت 55 میلیون دلار به سعودی ها فروختند.

پیش از این روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داده بود كه رژیم صهیونیستی نه تنها شركتهایی را كه در زمینه جاسوسی با دولت عربستان فعالیت می كنند مجاز دانست ، بلكه آنها را نیز به این كار ترغیب كرد. طبق گزارش رسانه ای اسرائیلی “هاآرتص” ، فروش برنامه جاسوسی پگاسوس به صدها میلیون دلار در امارات و عربستان سعودی رسید که از طریق تل آویو انجام شده بود.

با افشای اخیر مشخص شد که افراد نزدیک به ستون نویس واشنگتن پست ، جمال خاشقچی ، از مخالفان ولیعهد سعودی ، توسط مهره های سعودی بن سلمان در سفارت عربستان در استانبول در اکتبر 2018 ، چه قبل و چه بعد از ترور ، به طرز وحشیانه ای به قتل رسید. وی از طریق این نرم افزار هدف جاسوسی قرار گرفت. علاوه بر این ، وی شماره تلفن بیش از 180 خبرنگار را در این لیست شامل خبرنگاران ، سردبیران و مدیران Financial Times ، Cyanide ، New York Times ، The Economist ، Associated Press و Reuters.

جاسوسی گسترده از رهبران سیاسی و مذهبی در غرب آسیا و جهان

پس از انتشار بخشهایی از تحقیقات ، روزنامه فرانسوی لوموند فاش کرد که ولیعهد عربستان سعودی می خواست از مقامات و چهره های مختلف در لبنان جاسوسی کند و بین ریاض و ابوظبی بین سال های 2018 و 2019 ، مقامات و چهره های لبنان از نخست وزیر گرفته تا رئیس جمهور و چندین مقام حزب الله. لبنان با استفاده از جاسوس افزار Pegasus هدف قرار گرفت.

براساس وب سایت الخبر ال یمن ، امارات نیز برای جاسوسی از رهبران و وزرای انصارالله از دولت مستعفی یمن به UNSAW که استخدام موساد و ارتش اسرائیل است مراجعه کرده است. براساس این گزارش ، عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله و محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از جمله افراد هدف امارات بودند.

گفته می شود شخصیت های سیاسی ، نظامی و مذهبی عراق نیز در فهرست اهداف جاسوسان صهیونیست از جمله رئیس جمهور برهم صالح ، نخست وزیر مصطفی الکاظمی و آیت الله سید علی سیستانی ، روحانی شیعه عراق قرار دارند.

با این حال ، به نظر نمی رسد که این جاسوسی فقط به رهبران کشورهای منطقه غرب آسیا محدود شود و در این گزارش اضافی ، ابعاد رسوایی جاسوسی به رهبران اروپایی نیز سرایت کرده و موجب خشم و کشمکش آنان شده است.

پس از طرح احتمال اینکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه یکی از 50 هزار هدف جاسوسی باشد ، دولت فرانسه اعلام کرد که مکرون با شورای دفاع فرانسه برای بحث در مورد پگاسوس و امنیت سایبری دیدار کرده است. سپس کار به جایی رسید که ماکرون از روی نگرانی تلفن و شماره خود را تغییر داد.

اما مشکل به همین جا ختم نمی شود و امکان هدف قرار گرفتن وجود ندارد جو بایدن رئیس جمهور همچنین گفت كه UNO ادعا می كند كه هك تلفن با پیشوند آمریكا از نظر فنی غیرممكن است. این موضوع توسط ادوارد اسنودن ، افشاگر جنجالی و مشاور سابق آژانس امنیت ملی رد شد و به عنوان یک دروغ آشکار.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین ، ​​یکی از اعضای مجلس لردهای انگلیس در بین بیش از 400 نفری بود که بین سال های 2017 تا 2019 مورد هدف جاسوسی صهیونیست قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که دولت اصلی مسئول انتخاب شماره تلفن های خاص است اشخاص حقیقی. برای جاسوسی توسط پگاسوس امارات متحده عربی است.

بر اساس این گزارش ، به نظر می رسد دبی ، یک شهر اماراتی تحت سلطنت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ، نیز یک مشتری صهیونیست است و تلفن همراه لطیفه ، دختر شیخ محمد ، که در سال 2018 تلاش کرد از دبی فرار کند ، همچنین تلفن همراه شوهرش. حاکم سابق دبی ، که در سال 2019 از کشورش فرار کرد و به انگلستان رفت ، همچنین توسط برنامه جاسوسی پگاسوس مورد هدف قرار گرفت.

انتقاد و انتقاد بین المللی در میان سکوت آمریکا

در برابر انتقادات بین المللی ، شرکت اسرائیلی دیده بان حقوق بشر ادعا می کند که نرم افزارهای جاسوسی فقط به آژانس های امنیتی و نظامیان کشورهای با سابقه نقض حقوق بشر فروخته می شود! ادعایی که منتقدان ، شواهدی مبنی بر مدیریت مستقیم جاسوسی با فناوری پیشرفته در شرکت ، رد می کنند.

شالو هولیو ، بنیانگذار و مدیرعامل Ansawa

رژیم صهیونیستی نیز به دنبال واکنش و انتقادات گسترده ادعا کرد که کمیسیونی را برای بررسی سو abuse استفاده از این جاسوس افزار ایجاد کرده است. سخنگوی وزارت جنگ اسرائیل گفت: اسرائیل به اطلاعات جمع آوری شده توسط مشتریان این شرکت دسترسی ندارد. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود ، زیرا مجاز به گفتگو با رسانه ها نیست ، گفت بسیاری از کشورها معتقدند که شرکت صهیونیستی ، سازنده جاسوس افزار و نرم افزار Pegasus ، با کابینه رژیم ارتباط دارد. وی گفت احمقانه است اگر تصور کنیم وی اطلاعات حساس امنیت ملی را با تل آویو به اشتراک نگذاشته است.

اورسولا فون در لاین ، رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به این خبر روز دوشنبه گفت که در صورت تأیید “کاملاً غیرقابل قبول” است. او ادعا می کند که آزادی مطبوعات یک ارزش اساسی اتحادیه اروپا است.

ریاض که به عنوان یکی از مشتریان اصلی جاسوسی مورد انتقاد قرار گرفته است ، این ادعا را رد کرده و منابع سعودی ادعا می کنند که سیاست های ریاض در مصاحبه با تلویزیون عربستان سازگار است.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی نیز با خواندن گزارش در حساب توئیتر خود ادعا کرد که این خبر “بدون مدرک و کاملاً نادرست” است.

در پاسخ ، آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان خواستار محدود شدن استفاده از نرم افزارهای جاسوسی شد و افزود: کشورهایی که نظارت قضایی بر نحوه استفاده از نرم افزارهای جاسوسی ندارند ، حق استفاده از نرم افزارهای جاسوسی را ندارند.

آگنس کالامار ، دبیرکل عفو بین الملل نیز در بیانیه ای گفت که پروژه پگاسوس نشان داد که چگونه جاسوسی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای پناهندگی ، سلاحی است که دولت های سرکوبگر آن را می خواستند و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه های انتقادی دانست.

عفو بین الملل نیز این اقدام را محکوم کرد: “تا زمانی که شرکت ها و کل صنعت نشان دهند که می توانند به حقوق بشر احترام بگذارند ، باید صادرات ، فروش ، انتقال و استفاده از فن آوری نظارت بلافاصله ممنوع شود.”

پاکستان ، که شماره تلفن آن عمران خان نخست وزیر در میان اهداف جاسوسی است ، انگشت خود را به سمت هند گرفت و روز جمعه از سازمان ملل خواست که تحقیق کند آیا دهلی از نرم افزاری برای جاسوسی چهره های پاکستانی استفاده کرده است یا خیر.

پیش از این ، احزاب مخالف هند جلسه پارلمان را در روز سه شنبه مختل کردند و خواستار تحقیق در مورد گزارش هایی مبنی بر استفاده دولت از نرم افزار برای جاسوسی در تعداد زیادی از روزنامه نگاران ، فعالان و سیاستمداران از جمله رهبر اصلی مخالفت ، راهول گاندی شدند. راهول گاندی نیز چنین تقاضایی را مطرح كرد و دولت هند را به خیانت متهم كرد.

اعتراضات ضد دولتی فعالان مخالف در جیپور هند

در پاسخ ، الجزایر ابراز نگرانی عمیق کرد و مراکش را که یکی از مشتریان جاسوسی است و کشور عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده است ، مقصر جاسوسی از مقامات و شهروندان خود دانست.

چین ، که همیشه هدف اتهامات حملات سایبری در آمریکا بوده است ، واشنگتن را به دلیل نادیده گرفتن رسوایی مورد انتقاد قرار داده است. ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت که پرونده جاسوسی پگاسوس بار دیگر نشان می دهد که امنیت سایبری تهدید مشترک برای همه کشورهای جهان است. وی با تأکید بر ضرورت تمرکز بر گفت وگو با بیان اینکه اکنون با پایان یافتن درگیری از اهمیت بیشتری برخوردار است ، گفت: برعکس ، ایالات متحده همیشه در مورد امنیت سایبری سکوت کرده است.

تاریخچه و پیگرد قانونی جاسوسی شرکتی صهیونیستی

این اولین بار نیست که یک شرکت صهیونیستی در رسانه ها مطرح می شود. رهبر شبکه الجزیره همراه با تلفن همراه خبرنگار شبکه “العربی” مستقر در لندن هک شد.

پیش از این سعودی ها تلفن جف بزوس ، مالک آمازون و واشنگتن پست ، یکی از ثروتمندترین افراد جهان را هک کردند. بر اساس این گزارش ، تلفن بزوس در سال 2018 پس از دریافت پیام در شبکه اجتماعی WhatsApp از حساب شخصی محمد بن سلمان هک شد.

در اکتبر 2019 ، شرکت آمریکایی فیس بوک از یوناسو شکایت کرد که از Pegasus برای هک 1400 حساب WhatsApp ، از جمله حساب 100 فعال حقوق بشر و روزنامه نگاران استفاده کرده است ، اما این شرکت اسرائیلی این ادعاها را رد کرد.

واتس اپ معتقد است که UNSAW با مهندسی معکوس “دسترسی غیرقانونی” به سرور پیام رسان پیدا کرده است. طبق گفته مهندس واتس اپ ، این شرکت سرورهای واتس اپ را از مرکز لس آنجلس هک کرده است.

این شرکت سال گذشته نیز در فلسطین اشغالی و قبرس شکایت شد. روزنامه نگاران الجزیره و چندین روزنامه نگار و فعال از قطر ، مکزیک و عربستان سعودی از جمله شاکیانی هستند که ادعا می کنند از نرم افزار جاسوسی این شرکت برای هک آنها استفاده شده است. سال گذشته دادگاهی در فلسطین اشغالی با استناد به آنچه “مدارک ناکافی” خوانده است ، دادخواست عفو بین الملل که خواستار لغو محصولات یونسکو است را رد کرد.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا