عمومی

دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام و بازی جدید واشنگتن

به گزارش گروه سیاست خارجی آژانس فارس ، در تاریخ 7 مه 2016 ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا كه پیش از این انتقاد از بورژام را به دلیل اعلام تصمیم خود مبنی بر عقب نشینی از توافق نامه ، انتقاد كرده بود ، این تصمیم را عملی و به صورت رسمی از ایالات متحده پس گرفت. وی توافق نامه را اعلام کرد و متعاقباً تحریم هایی را علیه ایران وضع کرد. در این دوره ، اروپایی ها تعهداتی از جمله 118 تعهد برای جبران منافع اقتصادی ایران در غیاب ایالات متحده توسط شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفتند ، اما تنها اقدامات انجام شده در آن دوره برای انجام تعهدات خود بود نه بخشی از تعهدات. . اینتکس اخیراً معامله کوچکی انجام داده است.

در این دوره ، به دنبال تعهدات اروپایی و علی رغم سال فرصت ، شاهد هیچ اقدامی از سوی اروپا نبودیم ، جمهوری اسلامی ایران در اولین سالگرد خروج آمریکا از بورجام و از این نظر شورای عالی ملی ، از صبر استراتژیک خود چشم پوشی کرد. امنیت در بیانیه ای در تاریخ 7 مه 2009 ، ضمن اعلام خبر کاهش برخی از تعهدات بورژام ، وی به طرفین مخالف ، به ویژه اروپایی ها ، فرصتی 60 روزه برای انجام تعهدات خود داد. مشاوره ، مسافرت و ابتکار عمل از فرانسه و ژاپن دنبال شد ، اما هیچکدام به واقع جایی نرفتند ، و ایالات متحده با سنگ تراشی روبرو شد. سرانجام ، به دنبال تعهد مداوم اروپایی ها برای انجام تعهدات خود ، ایران اقدامات دیگری انجام داد و سرانجام ، پنجمین قدم توسط ایران برای کاهش تعهدات خود در ژانویه گذشته برداشته شد.

* پنج قدم توسط ایران برداشته شده است

در 7 مه 2009 ، اولین سالگرد خروج شورای امنیت ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل ، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه كاهش برخی تعهدات شورای امنیت سازمان ملل را ارائه می دهد ، 60 روز دیگر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله سه کشور اروپایی. آنها علیه ایران اقدامی خواهند کرد و اعلام کرده اند که اگر این روند ادامه یابد و ما تعهد طرف مقابل به تعهدات خود را نبینیم ، ایران اقدامات دیگری را در این راستا انجام خواهد داد. در مرحله اول ، ایران از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 3.67٪ فراتر رفت و در پایان این مرحله و زمان ورود مرحله دوم (6 ژوئیه) بیان شد که ایران اکنون در سقف غنی سازی 3.67٪ پایبند خواهد بود. یک روز بعد ، بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ، به فارس گفت که سقف غنی شده اورانیوم در ایران به 4.5 درصد رسیده است. مرحله سوم ، به گفته رئیس جمهور حسن روحانی ، از روز جمعه (ششم سپتامبر) آغاز شد و سازمان انرژی اتمی موظف بود بدون توجه به نیازهای فنی کشور و هرگونه تعهد تحقیقاتی ، بلافاصله تحقیقات و توسعه را آغاز کند. و توسعه در بروجام لغو شود. مرحله چهارم که از 6 نوامبر آغاز شد ، شروع به گازرسانی سانتریفیوژها در مجتمع غنی سازی شهید علیم محمدی (فردو) کرد.

در تاریخ 6 ژانویه 2009 ، دولت جمهوری اسلامی ایران پنجمین و آخرین گام برای کاهش تعهدات ایران در بروجام را اعلام کرد ، براساس آن ، ایران دیگر محدودیتی در حوزه عملیاتی خود (از جمله ظرفیت غنی سازی ، میزان غنی سازی ، محتوای غنی شده) نخواهد داشت. ) و تحقیق و توسعه) و فراتر از آن ، برنامه هسته ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود ادامه خواهد یافت. طبق این تصمیم ، همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ادامه خواهد یافت. در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران آماده است در صورت برداشته شدن تحریم ها ، به تعهدات خود بازگردد و ایران از منافع بورژام بهره برد.

در همین حال ، در دومین سالگرد خروج آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل ، اخیراً مایك پومپئو بر لزوم تمدید تسلیحات تسلیحاتی بر ایران تأكید كرد و مصمم است تا با تهیه قطعنامه ها ، آن را تمدید كند.

در همین راستا ، وزیر امور خارجه آمریكا مایك پومپئو بار دیگر اعتراض خود را نسبت به ایران در روز سه‌شنبه 6 مه اعلام كرد و گفت كه كشور وی برای جلوگیری از دستیابی به سلاح از ایران از تمام ابزارهای موجود استفاده خواهد كرد.

حساب رسمی توییتر وزارت امور خارجه برخی از اظهارات مایک پومپئو را منتشر کرد. وی گفت: “آنچه مردم آمریكا باید بدانند این است كه رئیس جمهور دونالد ترامپ بیشتر متعهد به استفاده از همه ابزارهای ما برای جلوگیری از دستیابی ایرانیان به سلاح های معمولی است.” “من معتقدم که ما توانایی انجام این کار را داریم.”

لازم به ذکر است ، ممنوعیت فروش اسلحه در ایران مطابق مقررات قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در 18 اکتبر سال 2020 برداشته می شود. البته بر اساس تحلیل و اخبار منتشر شده ، بسیار محتمل است که این تلاش ها بسته شود.

* 7 مه ، آغاز تحریم های رژیم علیه ملت ایران / ما به هیچ وجه قطعنامه 2231 را نقض نمی کنیم

در همین راستا ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران در بیانیه ای در جلسه کابینه روز چهارشنبه 6 اردیبهشت گفت: 18 مه آغاز تحریم های رژیم علیه ملت ایران است. دو سال پیش ، ترامپ صریحاً با نقض قطعنامه 2231 ، با نقض قطعنامه 2231 ، از شورای امنیت سازمان ملل استعفا داد و آن را برای خبرنگاران نوشت.

روحانی در مورد روند بورژام گفت: “ما دو سال و چهار ماه با جهان مذاکره کردیم. ما در اوایل اکتبر سال 1992 مذاکرات را آغاز کردیم که اولین مورد در نیویورک با تمام وزرای 1 + 5 با ایران بود و سپس این توافق یک سال و چهار ماه به طول انجامید و نعمت بزرگی برای کشور بود که در تاریخ کشور بی نظیر بود. برای اسلحه حساب و اموال خود را منتشر شد.

رئیس جمهور همچنین با تأکید بر تلاشهای ایالات متحده برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران گفت: “اگر تحریم تسلیحاتی علیه ایران برگردد ، ما همان پاسخی را که در پاراگراف آخر نوشتم به رهبران گروه 1 + 4 اعمال می کنیم ، که عواقب بدی برای آنها به همراه خواهد داشت. ” ایران به هیچ وجه قطعنامه 2231 را نقض نمی کند. خواه ما اسلحه بخریم یا اسلحه بفروشیم ، این برای صلح است و بنزین نمی سوزد. (اینجا بخوانید)

“محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه ، 28 ماه مه ، نسبت به گزارش تصمیم آمریکا مبنی بر بازگشت به بورژام برای گسترش تحریم تسلیحات در ایران واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت: “دو سال پیش ، مایک پومپئو و رئیس جمهور وی فسخ شدند. دخالت ایالات متحده در بروجام. آنها گفتند که آنها معتقدند حداکثر فشار آنها باعث می شود ایران به زانو در آید. وی گفت: “با توجه به عدم موفقیت این سیاست ، وی (پومپئو) اکنون می خواهد در بورژ شریک شود.”

در پایان ، رئیس سرویس دیپلماتیک ایران تأکید کرد: “خیالات را متوقف کنید. “ملت ایران همیشه سرنوشت خود را تصمیم می گیرند.”

روز سه‌شنبه ، 6 مه ، وزیر امور خارجه ایران توئیت کرد که قطعنامه 2231 شورای امنیت و شورای امنیت سازمان ملل متحد جدا از هم هستند و این قطعنامه را برای همتای آمریکایی خود تکرار کردند.

علی شمحانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی ، در تاریخ 4 مه در توئیت خود نوشت: “جسد بی جان بورژام با دور زدن قطعنامه 2231 و ادامه تحریم غیرقانونی اسلحه در ایران ، جاودانه خواهد شد و ویروس تحریم ها ابزاری برای بقاء کاخ سفید است. ” افول ایالات متحده. کدام یک از اروپا به معنای “حفظ عزت و ترویج چند جانبه گرایی” یا “دوباره پذیرش تحقیر و ترویج یک طرفه” است؟

* تاجیک: ایران خوب عمل کرد / ترامپ دست خود را خالی کرد

در همین رابطه ، نوراتولا تاجیک ، سفیر پیشین ایران در اردن ، در دومین سالگرد خروج ترامپ از شورای امنیت سازمان ملل به فارس گفت: “من فکر می کنم مهم نیست چه کسی این کار را کرده است ، چه ترامپ و چه اروپا ، در آن زمان ، بلکه استراتژی . و فعالیت ما اجرایی و مثبت بود و توانستیم به بخشی از اهداف مورد نظر خود برسیم.

وی افزود: ایران دو فصل را تحت عنوان مشترک پیشنهاد كرده است: یكی از این راهكارها این بود كه ترامپ را تنها بماند و در انزوا ناشی از ترك بورژام تنها بماند ، نه اینكه بتواند علیه ایران متحد شود و اجماع ایجاد كند. موفق بود. ” و این واقعیت که اروپایی ها به اردوگاه ترامپ نرفتند و فشار بیش از حد به آنها وارد کردند چیز خوبی بود.

تاجیک اضافه کرد: “استراتژی دوم ایران ، حفظ بورژام تا حدی است که به نفع ملت ایران است و اجازه نمی دهد ساختار بورژام از هم جدا شود. او یک جنبش اروپایی ایجاد کرد. با این حال ، به دلیل مقیاس مشکلات ارائه شده توسط ترامپ ، و تا حدودی به دلیل تقصیر خودمان مبنی بر اینکه اقتصاد سیاسی این کشور بیش از حد به فروش نفت وابسته شده است ، این باعث شده است که حتی به مقدار کمی از کارهایی که پیش چشم ما است انجام شود. او نیامد.

وی افزود: استراتژی ما در مورد این دو موضوع یعنی ادامه انزوا ترامپ و فواید بورژام خوب بوده است و ما این دو بخش را به خوبی بازی کرده ایم.

این تحلیلگر امور بین الملل خاطرنشان کرد: ترامپ از دومین سالگرد خروج خود از شورای امنیت سازمان ملل استفاده نکرده است و نشانه این عدم علاقه ، علاوه بر عدم حمایت از جهان ، بحث فعلی است که به دنبال بهره برداری است. محرک

“اکنون در ایالات متحده ، غرب و اروپا مشخص است که ترامپ با خروج از شورای امنیت سازمان ملل ، صحنه را از دست داده است و اکنون بیشتر به جنبش های پوپولیستی علاقه مند است و می خواهد به نمایندگان خود نشان دهد که نسبت به تعهدات خود صادق است.” گفت تاجیک.

وی گفت: “ترامپ دست خود را خالی کرد و خوب بازی نکرد. علاوه بر مشکلاتی که وی برای ما ایجاد کرد ، برای خودش مشکلاتی ایجاد کرد.”

* طرحی که با شکست روبرو خواهد شد و از طرف روسیه و چین وتو خواهد شد

سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به موضوع مداوم تحریم تسلیحاتی ایران در این باره گفت: “من می توانم از یک رویکرد سیاسی به حقوق بین الملل فرض کنم که این طرح شکست خواهد خورد و اگر به شورای امنیت ارائه شود”. ، که بارها توسط مایک پومپئو مطرح شده است. روسیه و چین احتمالاً آن را وتو خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کلمه “مشارکت” در بروجام استفاده شده است ، گفت: “مشارکت” بهانه ای برای من بود “و افزود:” ما مدتی است مشارکت را لغو کرده ایم. ” ترامپ Borjam و افکار عمومی را ترک کرده است ، نخبگان و جامعه حقوقی بین المللی بعید است بپذیرند که ترامپ ممکن است برگردد.

وی گفت: “آمریکایی ها فکر می کنند که ایالات متحده قصد بازگشت ندارد زیرا آنها نرفتند ، اما ما فکر می کنیم که ایالات متحده شورای امنیت را ترک کرده است.” مگر اینکه ابتدا تحریم ها را لغو کند و دوم ، اعتماد به نفس را ایجاد کند و سوم ، تحریم های دو ساله تحمیل شده برای دولت و مردم ایران را جبران کند.

تاجیک خاطرنشان کرد: “من فکر می کنم آمریکا در حال سوءاستفاده از ابزار شورای امنیت سازمان ملل است و می خواهد از مکانیسم ماشه استفاده کند.”

وی گفت: “ما دو گزینه برای شورای امنیت داریم: یک پروژه محدود که هم اکنون آمریکایی ها آن را منتشر کرده اند تا به شورای امنیت بروند. فکر می کنم وتو خواهد بود.” Borjam مشاوره حقوقی را که ممکن است به شما برسد دریافت می کند.

تاجیک اضافه کرد: “اگر ترامپ بخواهد به دلایلی بخواهد برگردد ، اگر سه شرطی که من ذکر کردم برآورده نشود ، ما باید به سمت استراتژی دوم برویم که برای ما بسیار مقدس است و به نفع ملت ایران است. اگر ببینیم که ترامپ مشاوره حقوقی داد و شورای امنیت نیز او همچنین موافقت كرد كه ، به عنوان مثال ، ترامپ باید برگردد زیرا می خواهد از Borjam بهره ببرد. من فکر نمی کنم بهانه ای برای ما بماند تا در Borjam بمانیم.

* پاسخ قاطع ایران

در یک کنفرانس خبری دوشنبه (ششم ماه مه) سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به سید عباس موسوی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده قادر نخواهد بود تحریم تسلیحاتی خود را علیه ایران تمدید کند و ایالات متحده در تلاش است تا تحریم تسلیحاتی خود را گسترش دهد. واکنش ایران چیست؟ وی افزود: امیدواریم کار به آنجا نرود و ما معتقدیم که ممکن است کار نکند اما اگر غیرممکن باشد ، واکنش جمهوری اسلامی ایران به این اقدام و حرکت مناسب و تعیین کننده خواهد بود.

در همان زمان ، او گفت: “بگذارید به ما اطلاع دهیم که اگر بنشینیم و ببینیم کارها به کجا می رود.” اگر چنین باشد ، خواهید دید که ایران چگونه واکنش نشان می دهد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا