سلامت و دانش

بیست و یک ماموریت هیجان‌انگیز فضایی سال

غزال زیاری: در یک سال گذشته، اولین نمونه از یک سیارک به دست ناسا رسید، اسپیس ایکس، اولین “کارخانه فضایی” دنیا را راه‌اندازی کرد، بزرگترین موشک ساخته شده در طول تاریخ، برای اولین بار به پرواز در آمد و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک نیز ماموریت‌های فضایی به همین اندازه جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

از همین رو در این مقاله قصد داریم تا به هیجان‌انگیزترین ماموریت‌های برنامه‌ریزی شده فضایی پیش رو بپردازیم.

  • پروازهایی با حضور خدمه

بیش از ۶۰ سال از زمانی که یوری گاگارین، فضانورد روسی، به عنوان اولین انسان تاریخ‌ساز شد و به فضا رسید، می‌گذرد و قرار است تا در سال ۲۰۲۴، یک ماموریت در زمینه اکتشافات فضایی، با حضور چند فضانورد انجام شود. برخی از این ماموریت‌ها عبارتند از:

آرتمیس ۲

ناسا قصد دارد تا در سال جاری میلادی ماموریت آرتمیس ۲ را با هدف ارسال چهار فضانورد به دور ماه و بازگشت‌شان در طول ده روز انجام دهد. این گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه خواهد بود. قرار بر این است که این ماموریت بعد از ماه نوامبر انجام شود و اولین ماموریت با حضور خدمه ناسا با بهره‌گیری از سیستم پرتاب فضایی عظیم ناسا و کپسول اوریون خواهد بود.

Polaris Dawn

اندکی بعد از فرماندهی و تامین مالی اولین پرواز فضایی کاملا غیرنظامی، جارد ایزاکمن، کارآفرین میلیارد، برنامه‌هایش برای انجام سه پرواز خصوصی با فضاپیمای اسپیس ایکس را اعلام کرد. اولین پرواز خصوصی، Polaris Dawn نام دارد که برای ماه آوریل برنامه‌ریزی شده و در جریان آن، خدمه اولین راهپیمایی فضایی تجاری را انجام خواهند داد.

Starliner

در یک دهه گذشته، ناسا حدود ۵ میلیارد دلار برای توسعه Starlinker، کپسولی که برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی طراحی شده، به شرکت بوئینگ کمک کرد. بعد از چندین تاخیر، بالاخره انتظار می‌رود که این فضاپیما در اواسط ماه آوریل، چند خدمه را به ایستگاه فضایی ببرد.

starliner.jpg

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بوئینگ قادر خواهد بود تا از سال ۲۰۲۵، مسئولیت حمل و نقل منظم فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی را عهده‌دار شود.

  • اولین پروازها

۳۰% از اولین تلاش برای پرتاب موشک‌های جدید، با شکست مواجه می‌شوند و تنها یک موشک که توسط یک شرکت خصوصی ساخته شده، در اولین تلاش خود به فضا رسید. امسال چندین شرکت، اولین پرتاب پراسترس فضاپیماهای جدیدشان را آزمایش خواهند کرد.

New Glenn

شرکت هوا فضای جف بزوس به نام Blue Origin، از سال ۲۰۱۲ در حال طراحی و توسعه موشکی با قابلیت استفاده مجدد است که قابلیت حمل بارهای سنگین را دارد و اولین پرواز این موشک، یکی از هیجان‌انگیزترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۲۳ بود. البته این پرتاب در آن زمان انجام نشد و حالا انتظار می‌رود که در اواخر سال ۲۰۲۴ شاهد پرتاب این موشک باشیم؛ اگر این پرتاب موفقیت‌آمیز باشد، این موشک یک ماموریت علمی جدید ناسا به نام EscaPade را با هدف مطالعه مگنتوسفر مریخ انجام خواهد داد.

Vulcan Centaur

انتظار می‌رفت که موشک Vulcan Centaur هم مثل New Glenn، در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود و این پرتاب هم به سال ۲۰۲۴ موکول شد. قرار است که این موشک برای ماموریت‌های امنیت ملی آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد.

vulcan-center.jpg

Ariane ۶

موشک سنگین Ariane ۵ از سال ۱۹۹۶ تا زمان بازنشستگی‌اش در سال ۲۰۲۳، وسیله پرتاب اصلی مورد استفاده آژانس فضایی اروپا بود. حالا انتظار می‌رود که آژانس فضایی فرانسوی Arianespace ، موشک جدیدش Ariane ۶ که جانشین آریان ۵ شده را برای اولین بار در اواسط سال جاری میلادی به فضا پرتاب کند. درصورت موفقیت، موشک ۶۳ متری به بزرگترین موشکی تبدیل خواهد شد که از قاره اروپا به فضا پرتاب شده است. لازم به ذکر است که استارشیپ اسپیس ایکس، بزرگترین موشک پرتاب شده جهان است که ۱۲۱ متر ارتفاع دارد.

Tianlong-۳

در آوریل سال ۲۰۲۳، استارت‌آپ موشکی چینی Space Pioneer تاریخ‌ساز شد و اولین شرکت خصوصی‌ای لقب گرفت که در اولین تلاش خود، به مدار زمین رسید و در عین حال اولین شرکت چینی بود که موشکی با سوخت مایع به فضا پرتاب کرد. در ماه می سال ۲۰۲۴، این شرکت تلاش خواهد کرد تا موشکی جدید و بزرگتر به نام Tianlong-۳ را به فضا پرتاب کند.

Dream Chaser

موشک‌ها، تنها چیزهایی نیستند که در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب خواهند شد. بعد از بازنشستگی شاتل فضایی، ناسا تمرکزش را برروی فرودهای کنترل نشده افراد و محموله‌ها با استفاده از چتر نجات از ایستگاه بین‌المللی فضایی قرار داده و در این راستا با محدودیت‌هایی در زمینه زمان و مکان فرود روبروست.

dream-chaser.jpg

آنها برای انعطاف‌پذیری بیشتر، با استارت‌آپ Sierra Space همکاری می‌کنند تا یک هواپیمای فضایی با قابلیت استفاده مجدد به نام Dream Chaser را توسعه دهند. این هواپیمای فضایی، می‌تواند بعد از انجام ماموریت‌های باری با مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی، روی باندهای تجاری فرود بیاید و اولین پرواز آن برای سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ماه در سال ۲۰۲۴ بازدیدکنندگان زیادی خواهد داشت و چندین ماموریت هم فراتر از مدار زمین و به منظور مطالعه برخی از اقمار سیارات منظومه شمسی انجام خواهد شد.

هشت ماموریت محلی

Peregrine-۱ یک فرودگر است که توسط Astrobotic ساخته و توسط برنامه تجاری Lunar Payload Services (CLPS) تامین بودجه شد. این فرودگر با اولین پرواز موشک Vulcan Centaur به فضا فرستاده شد.

شرکت Intuitive Machines هم بعد از پرتاب اولین Nova-C با موشک اسپیس ایکس فالکون ۹، قصد دارد که تا اواخر سال جاری دو فرودگر Nova-C دیگر را هم به سطح ماه بفرستد.

شرکت Firefly Aerospace قصد دارد تا ماموریت رکوردشکن Victus Nox سال قبل را بهبود ببخشد و حالا یک فرودگر ماه به نام Blue Ghost را در طول سال ۲۰۲۴ به ماه ارسال خواهد کرد؛ فضاپیمای دیگری که قرار است ۱۰ محموله تحت حمایت ناسا را به سطح ماه برساند.

از سوی دیگر، قرار بر این بود که کاوشگر هوشمند JAXA برای بررسی ماه، ماموریتش را در اوایل سال جاری میلادی آغاز کند. چین در نظر دارد که در ماه می، فضاپیمای Chang’e ۶ را به فضا پرتاب کند تا اولین نمونه‌ها را از راه دور از ماه جمع‌آوری کند. ناسا امیدوار است که در اواخر سال ۲۰۲۴، Volatiles Investigating Polar Exploration Rover (VIPER) را بر روی سطح ماه فرود بیاورد.

ماه-نورد.jpg

  • کاوش قمرهای مریخ

JAXA علاوه بر ارسال یک فرودگر برسطح ماه، در نظر دارد تا در سال ۲۰۲۴ ماموریت‌هایی را نیز در راستای کاوش قمرهای مریخ انجام دهد. این فضاپیما، هر دو قمر مریخ به نام‌های فوبوس و دیموس را از نزدیک مورد مطالعه قرار خواهد داد و می‌کوشد تا نمونه‌هایی از فوبوس را به دست بیاورد. هدف اصلی این ماموریت، تعیین منشا قمرهای مریخ است. آیا آنها روزگاری سیارک‌هایی بوده‌اند که به اسارت گرانش مریخ درآمده‌اند؟ یا بعد از برخورد یک سنگ فضایی غول‌پیکر به مریخ، تشکیل شده‌اند؟

Europa Clipper

ناسا به خارج از مدار زمین می‌اندیشد و قصد دارد تا در اکتبر سال ۲۰۲۴، ماموریتی را به سمت اروپا، قمر سیاره مشتری آغاز کند. فضاپیمای Europa clipper بعد از رسیدن به مقصد در سال ۲۰۳۱، نزدیک به ۵۰ پرواز در اطراف این قمر انجام خواهد داد و هدف از انجام این ماموریت، کمک به ناسا در تعیین این موضوع است که آیا وجود اقیانوس‌ها در زیر پوسته یخی این قمر، ممکن است از حیات احتمالی خبر بدهد؟

قمر-اروپا.jpg

  • سایر رویدادها

Hera

در سال ۲۰۲۲، آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک ناسا (DART) به سیارک دیمورفوس برخورد کرد و به طرز قابل توجهی مسیر حرکت آن را تغییر داد. در ماه اکتبر، ESA، در یک ماموریت جدید Hera را به فضا خواهد فرستاد تا به جمع‌آوری اطلاعاتی که می‌تواند به ما کمک کند که در صورت مشاهده یک سنگ فضایی در مسیر برخورد با زمین چه باید کرد، بپردازد.

کاوشگر خورشیدی پارکر

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در سال ۲۰۲۱ تاریخ‌ساز شد؛ چرا که اولین فضاپیمایی بود که وارد جو خورشید شد. انتظار می‌رود که در دسامبر ۲۰۲۴، این کاوشگر به نزدیک‌ترین مدار از بین ۲۴ مدار دور خورشید رسیده و در فاصله حدود ۶ میلیون کیلومتری خورشید قرار گرفته و به جمع‌آوری اطلاعاتی بپردازد که درک ما از تاج خورشید، بادهای خورشیدی و موارد دیگر را افزایش دهد.

استارشیپ

اولین و دومین پرواز آزمایشی موشک استارشیپ اسپیس ایکس، بزرگترین داستان فضایی در سال ۲۰۲۳ بود که البته هر دوی این پرتاب‌ها به انفجار منتهی شدند.

استارشیپ.jpg

آزمایش‌های استارشیپ در سال ۲۰۲۴ ادامه یافت و همچنان ادامه خواهد داشت. در صورت رسیدن به موفقیت کامل در یکی از این آزمایش‌ها و سرانجام عملیاتی شدن این موشک ۱۲۱ متری جهان ماموریت‌های فضایی با تحولی اساسی مواجه خواهد شد. چرا که یک موشک عظیم با قابلیت استفاده مجدد هزینه این ماموریت‌ها را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

منبع: freethink

۵۸۵۸

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا