عمومی

ترکیه عملیات نظامی در عراق را آغاز کرد

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه صبح امروز اعلام کرد که عملیات نظامی فرامرزی این کشور با حضور نیروی زمینی و هوایی علیه مواضع پ ک ک در شمال عراق آغاز شده است.

وزیر دفاع ترکیه افزود: تیم های فرماندهی و نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پشتیبانی پهپادها، بالگردهای تهاجمی و توپخانه در این عملیات نظامی شرکت دارند.

به گفته وی، نظامیان ترکیه توانسته اند تعدادی پناهگاه، انبار مهمات، مرکز فرماندهی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در ارتفاعات کوه متین و مناطق مرزی زاپ و آوشین باسیان را هدف قرار دهند.

آکار گفت: عملیات ارتش ترکیه صبح امروز پس از اطلاع دولت ترکیه مبنی بر برنامه ریزی گروه تروریستی پ.ک.ک برای حمله گسترده آغاز شد.

ترکیه شامگاه یکشنبه با حداقل 10 بالگرد به مناطق مختلف استان دهوک در کردستان عراق حمله کرد.

حمله ترکیه با سفر مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به آنکارا همزمان شد.

احمد عبدالساده، فعال رسانه‌ای عراقی در توییتی نوشت: «عملیات گسترده ارتش ترکیه در شمال عراق دو روز پس از دیدار اردوغان با مسرور بارزانی انجام می‌شود.

وی افزود: این عملیات با هماهنگی اردوغان و بارزانی، اندکی پیش از هدف قرار گرفتن تیپ 78 حشد الشعبی در نینوا انجام شد.

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق جمعه گذشته برای دیدار با مقامات آنکارا از جمله رجب طیب اردوغان به ترکیه سفر کرد.

علیرغم تشدید عملیات، تشکیل نیروها و ایجاد پایگاه های نظامی در شمال عراق به بهانه حضور عناصر «پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) روابط گسترده ای با آنکارا دارد.

ارتش ترکیه به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک از تابستان 1399 با انجام عملیاتی به نام «پنجه» حملات هوایی و زمینی را علیه مناطق مختلف استان های اربیل، دهوک و سلیمانیه تشدید کرد.

در همین حال مقامات عراقی بارها ترکیه را به نقض حاکمیت ارضی خود متهم کرده و عملیات آنکارا در شمال عراق را محکوم کرده اند.

311311

دکمه بازگشت به بالا