عمومی

بازگشایی یک درِ جدید در کاخ گلستان

کاخ گلستان در تکیه دولت را برای ورود به این مجموعه تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ باز می‌کند.

آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: یکی از مکان‌های پربازدید گردشگران در تعطیلات نوروز، کاخ گلستان است، که براین اساس آماده‌سازی این مجموعه میراث جهانی برای فراهم کردن یک محیط مناسب و درخور شأن گردشگران در حال انجام است.  

 او درباره اقدامات آماده‌سازی برای استقبال از گردشگران نوروزی در این مجموعه جهانی اظهار کرد: نخستین و مهمترین اقدام، بازگشایی سومین در ورودی این مجموعه جهانی با عنوان «در ورودی تکیه دولت» است که این در برای نخستین‌بار از زمان ساخت این بنای تاریخی به روی مردم عادی بازگشایی می‌شود، زیرا در گذشته این در برای استفاده از عموم مردم نبوده است.  

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره دیگر درهای ورودی کاخ گلستان در دوره‌های گذشته تاریخی، گفت: کاخ گلستان در دوره قاجار دارای ورودی‌های متعددی بود که در گذر زمان به‌ویژه در دوره پهلوی درهای ورودی تخریب شده و امروز به جز تصاویر، نشانی از آن‌ها نیست.  

امامی ادامه داد: تنها دَر تاریخی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که از دوره قاجار تاکنون باقی مانده «در باب عالی» بوده است، که در حال بهره‌برداری است و این در از سال ۱۴۰۰ پس از ۸۰ سال به روی مردم بازگشایی شد. بنابراین هم‌اکنون بازدیدکنندگان از در واقع در میدان ۱۵ خرداد (ارگ) و باب عالی وارد این مجموعه میراث جهانی می‌شوند و در نوروز ۱۴۰۳ این امکان فراهم می‌شود تا مردم تجربه ورود به کاخ گلستان از در معروف به تکیه دولت را نیز داشته باشند.  

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: در ورودی تکیه دولت، ارتباط موثری بین کاخ گلستان و سبز میدان و ورودی بازار ایجاد می‌کند و کمترین فاصله کاخ گلستان با بازار که روزانه هزاران مراجعه‌کننده فراهم خواهد کرد. همچنین تسهیل در ورود بازدیدکنندگان و پیشگیری از تجمع برای ورود به کاخ گلستان نیز در ایام نوروز که از ایام شلوغ و پربازدید در طول سال است فراهم خواهد شد.  

او ادامه داد: مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، روزانه بالغ بر ۱۰ تا ۱۴ هزار ورودی و بازدیدکننده در ایام نوروز دارد و طبیعی است به واسطه محدودیت در ورودی‌ها ایجاد صف‌های طولانی به وجود می‌آید که با بهره‌برداری از در تکیه دولت، در وقت و زمان بازدید و ورود به کاخ گلستان تا حد ممکن تسهیل‌گری انجام می‌شود و ورود و خروج بازدیدکنندگان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.  

امامی اظهار کرد: ورودی در تکیه دولت در مجاورت محوطه‌ای به مساحت یک هزار و ۸۰۰ مترمربع است که با بهره‌برداری از این فضا با بازگشایی در تکیه دولت، برگزاری نوروزگاه در این محوطه باارزش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره کاهش ساعت ورودی از در میدان ۱۵ خرداد (ارگ) به کاخ گلستان گفت: به دلیل تقارن ماه رمضان با ایام نوروز و برگزاری مراسم‌های مذهبی مسجد ارگ تهران که در مجاورت کاخ گلستان است، این امکان وجود دارد تا در ورودی کاخ گلستان از میدان ۱۵ خرداد، ۲ ساعت زودتر بسته شود و با نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی تلاش می‌شود ورودی بازدیدکنندگان از ۲ در باب عالی و تکیه دولت انجام می‌شود.  

او با اشاره به اینکه بهره‌برداری از در کوچه تکیه دولت در فاز نخست قرار دارد و سعی شده از سازه‌های پیش‌ساخته و به صورت آزمایشی استفاده شود، افزود: برای این محوطه و در ورودی تکیه دولت در حال تهیه یک طرح محتوایی هستیم تا عملیات مرمتی آن انجام و به طور دائم برای بازدیدکنندگان بهره‌برداری شود.  

به گفته امامی، در این طرح محل پذیرایی، نمازخانه، فضای مناسب برای برگزاری تئاتر خیابانی و گردشگری شبانه کاخ گلستان فراهم خواهد شد که منجر به بازدید از عمارت بادگیر و بهره‌مندی بازدیدکنندگان از برنامه‌های فرهنگی و هنری در این محوطه در شب هنگام خواهد شد.  

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: در حال حاضر برنامه‌های گردشگری شبانه به صورت دائم در کشور اجرا نمی‌شود و امکان بازدید از موزه و کاخ موزه‌ها در شب‌هنگام وجود ندارد، ولی در صورت اجرا شدن این طرح، برای نخستین‌بار امکان بازدید شبانه و گردشگری شبانه در کاخ گلستان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا