عمومی

عجله و شتاب؛ عمده ترین عامل تصادفات جاده ای/ رانندگی را خطرناک ترین کار بدانید

دکترنامه/گیلان مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان، با اشاره به افزایش نگرانی ها در جریان سفرهای نوروزی، تصریح کرد: تجربه سالیان متمادی و آمارها نشان می دهد که در سوانح رانندگی به ویژه سفرهای جاده ای عجله و شتاب در کنار سایر عوامل انسانی عمده ترین عامل تصادفات است.

ابراهیم گلسرخی در گفت وگو با دکترنامه، جمعیت طرفداران ایمنی راه ها را یک نهاد فعال مردمی در عرصه افزایش ایمنی حمل و نقل و سفر و همچنین کاهش سوانح رانندگی دانست و اظهار کرد: این جمعیت با دو رویکرد اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تلاش می کند.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر سفرهای نوروزی و لزوم خودمراقبتی بیشتر، افزود: آنچه که متاسفانه به ورطه فراموشی سپرده شده و کمتر مورد توجه قرار می گیرد، از دست دادن سرمایه های انسانی و اجتماعی ناشی از سوانح رانندگی است.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان با بیان اینکه سال گذشته چند ۱۰ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: بسیاری از این افراد نیروی کار و تولید جامعه هستند و رده های سنی مختلف به ویژه جوانان را شامل می شوند.

گلسرخی با اشاره به افزایش نگرانی ها در جریان سفرهای نوروزی، تصریح کرد: تجربه سالیان متمادی و آمارها نشان می دهد که در سوانح رانندگی به ویژه سفرهای جاده ای عجله و شتاب در کنار سایر عوامل انسانی عمده ترین عامل تصادفات است.

وی با بیان اینکه جمعیت طرفداران ایمنی راه ها خیلی جدی و عمیقا از مردم درخواست می کند حتما از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند و متذکر شد: در صورت الزام به سفر از وسائط نقلیه عمومی استفاده کنید؛ اما در شرایط سفر با خودروی شخصی جهت حفظ ایمنی و سلامت خود و خانواده و دیگران برنامه ریزی داشته باشید.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان بر رعایت کامل قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و ادامه داد: از ایمنی خودرو اطمینان حاصل کنید، استراحت کافی قبل از سفر داشته باشید، با حوصله رانندگی کنید، از عجله و شتاب بپرهیزید و با تاکید بر مسئولیت فردی و اجتماعی نام خود را جزو خیل عظیم رانندگان برتر ثبت و ضبط نموده تا نوروز را با رکورد کاهش حادثه رقم بزنیم.

گلسرخی از راه اندازی پویش «رانندگی ایمن» با هدف کاهش سوانح رانندگی در ایام نوروز توسط جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان خبر داد و گفت: این پویش با شعار «من بین خطوط و با فاصله می‌رانم» اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: در نوروز ۱۴۰۲ همه ما وظیفه داریم تا کاری کنیم که شهروندان، یک سفیر فرهنگی در پویش رانندگی ایمن باشند و اگر بین خطوط راندن، برای رانندگان تبدیل به یک عادت شود گام مهمی در راستای کاهش سوانح برداشته‌ایم.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان خطاب به کاربران جاده‌ها، خاطرنشان کرد: از رانندگان عزیز درخواست می‌شود که سوار شدن در خودرو را نه یک اتفاق عادی، بلکه احتمالا خطرناک‌ترین کار در شبانه‌روز بدانند لذا تمرکز بر اولویت‌های ایمنی را به جای تمرکز بر اولویت‌های رانندگی، باید مقدم بدارند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، اضافه کرد: اغلب تصادفات بر اثر خستگی، خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو و عجله و شتاب برای رسیدن به مقصد بوده و لذا امیدواریم رانندگان در سفرهای نوروزی پس از هر دو ساعت رانندگی، از خودرو خارج شده و به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند تا امسال شاهد اخبار نگران‌کننده نباشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا