عمومی

سه‌گانه «تحصیل، شغل و مادرانگی» چگونه زندگی یک زن را شکل می‌دهد؟

سه‌گانه «تحصیل، شغل و مادرانگی» چگونه زندگی یک زن را شکل می‌دهد؟

طبق یک پژوهش جدید، زندگی زنان در ۷ مسیر پیش می‌رود که ناشی از برهم‌کُنش سه عامل تحصیل، شغل و مادرانگی است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینس دیلی، مطالعه‌ای که به طور مشترک از سوی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و دانشگاه دوک انجام شده است، ما را به فهم جدیدی از نوع برهم‌کُنش سه عامل تحصیل، شغل و مادرانگی و تأثیر آن بر زندگی زنان می‌رساند.

در این بررسی طولی که روی بیش از ۸۱۰۰ زن آمریکایی انجام شد، محققان هفت «مسیر» را شناسایی کردند که نشان می‌دهد چگونه وقایع مهم زندگی می‌توانند تأثیری درازمدت و زنجیره‌ای داشته باشند.

ناگفته نماند که بررسی طولی یک روش پژوهشی برای مطالعه فرد در گستره زمان و ارزیابی وی در فواصل منظم زمانی است.

در این پژوهش، دانشمندان به جای آنکه تحصیل را فرایندی مجزا از شغل و خانواده در نظر بگیرند، چگونگی اثرگذاری این سه عامل بر یکدیگر را در زندگی زنان ارزیابی کردند.

این رویکرد با به رخ کشیدن جریان مداوم آموزش در زندگی زنان، این باور را به چالش کشید که فراغت از تحصیل، گذار از دوره مدرسه و انتخاب یک شغل تمام‌وقت از مشخصه‌های اصلی دوران بزرگسالی هستند.

محققان با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست‌آمده از این زنان، به الگو‌هایی رسیدند که به آن‌ها در تشخیص مسیر‌های متفاوت و یا وجوه مشترک میان زیرگروه‌های مختلف کمک کرد.

همچنین میزان ارتباط این مسیر‌ها با نژاد و طبقه اجتماعی-اقتصادی داوطلبان بررسی شد.

آنگونه که از این مطالعه برمی‌آید، زندگی زنان در یکی از این هفت مسیر پیش می‌رود که شش مورد از آن‌ها به شدت در گرو این است که آیا آن‌ها مادر شده‌اند و اگر پاسخ «بله» است، این اتفاق کی رخ داده است.

این مسیر‌ها هستند که نشان می‌دهند رویداد‌های خاص زندگی، فرصت‌ها یا محدودیت‌ها تا چه اندازه می‌توانند در شکل‌گیری الگو‌های زندگی زنان تأثیرگذار باشند.

سه مسیری که در دسته اول جای می‌گیرند، شامل حال زنانی می‌شود که بین ۱۸ تا ۲۵ سال، مادر شده‌اند:

*مادران نوجوانی که با وقفه در تحصیلات دبیرستان مواجه شدند و ۱۳.۲۹ درصد از داوطلبان را تشکیل می‌دادند.
*مادران نوجوانی که تحصیلاتشان به دیپلم ختم می‌شود و تعدادشان هم ۱۳.۰۱ درصد است.
*مادران نوجوانی که همچنان مشغول تحصیل هستند و تعدادشان به ۱۹.۳۱ درصد می‌رسد. 

سه مسیری که در دسته دوم جای می‌گیرند، شامل زنانی می‌شود که تا ۲۵ سالگی موفق به اخذ مدرک کالج شدند و تقسیم‌بندی‌شان به این ترتیب است:

*بعد از اتمام کالج روی کار متمرکز می‌شوند (۱۱.۹۵ درصد).
*بعد از اتمام کالج روی زندگی خانوادگی متمرکز می‌شوند (۸.۹۷ درصد).
*همزمان با کار، دنبال تحصیلات تکمیلی می‌روند (۱۳.۳۱ درصد).

مسیر هفتم راه مستقلی است که بر تداوم تحصیلات مبتنی است و شامل ۲۰.۱۷ درصد از زنانی می‌شود که داوطلب حضور در این پژوهش شدند. این‌ها زنانی هستند که تا دوره بزرگسالی راه دانش و کسب مهارت و تجربه را می‌آموزند و بعید است تا رسیدن به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ زندگی‌شان ازدواج کنند و بچه‌دار شوند.

 این گروه‌ها مبتنی بر الگو‌های طولی متنوعی هستند که در جریان زندگی تجربه می‌کنیم. برای مثال، حدود ۲۴ درصد از مادران نوجوانی که دیپلم دارند در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ سالگی برای اخذ مدرک کاردانی اقدام می‌کنند.

با این حال، این الگو بسیار متفاوت‌تر از الگوی زندگی زنانی است که تشکیل خانواده را تا اتمام دوره تحصیلات عالی خود به تعویق انداختند.

بسیاری از این‌ الگوها تحت تأثیر پیشنه اجتماعی-اقتصادی و منابعی هستند که زنان به آن‌ها دسترسی دارند. به عنوان مثال، سه مسیر کالج‌محور تا حد زیادی منعکس‌کننده تجربیات زنانی است که پیشینه اجتماعی-اقتصادی مرفهی دارند.

این پژوهش از آن جهت مهم است که روشی نظام‌مند برای فهم راه‌های برهم‌کُنش سه عامل خانواده، شغل و تحصیل در طول زندگی زنان ارائه می‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا