اقتصادی

پیشنهاد واگذاری توزیع کالابرگ به تعاونی‌های مصرف

یک مقام مسئول کارگری پیشنهاد کرد: در کنار فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، توزیع کالابرگ الکترونیک به جهت رفاه حال خانوارهای کارگری به تعاونی‌های مصرف وگذار شود.

محسن باقری در گفت‌وگو با دکترنامه، درباره پیشنهاد اختصاص بن الکترونیکی به کارگران اظهار کرد: در حال حاضر فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای طرح کالابرگ الکترونیک را اجرا می‌کنند اما معتقدم کالابرگ الکترونیکی پیش خور کردن یارانه است و افراد وارد سامانه می‌شوند و یارانه کالابرگ خود را به نوعی پیش خور می‌کنند اما سوال این است که اگر در این طرح کالابرگ از طریق فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای توزیع می‌شود چرا تعاونی‌های مصرف و کارگری در این زمینه فعال نمی‌شوند؟

وی ادامه داد: اگر مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیکی به تعاونی‌های کارگری و تعاونی‌های مصرف واگذار شود هم سرمایه کارگران به گردش در می‌آید و هم از محل سرمایه کارگران تعاونی ایجاد می‌شود.

به گفته باقری در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌ها تحت عنوان مزایا به کارگران خود کمک‌های غیرنقدی می‌دهند تا از این طریق نیروهای خود را حفظ و انگیزه کار در آنها را تقویت کنند.

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران ادامه داد: انتظار نداریم که بن خواربار یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی کارگران وارد طرح کالابرگ شود بلکه پیشنهاد ما این است که مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیکی را به تعاونی‌ها واگذار کنند و خانوارهای کارگری از طریق تعاونی‌های مصرف اقلام و مایحتاج مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی افزود: قبلا بن کارگری در اختیار کارگران قرار می‌گرفت که از طریق تعاونی‌ها کالا توزیع می‌شد و در این زمینه هم دولت و هم کارفرما سهمی را می‌گذاشتند ولی به تدریج دولت سهم خود را حذف کرد و در حال حاضر کارفرمایان بن خواربار را می‌پردازند.

به گفته باقری تعاونی‌ها سرمایه‌های اعضا و کارگران را تجمیع و به اتحادیه واریز می‌کنند،اتحادیه نیز سود را به کارگران برمی‌گرداند و با گرفتن بن‌های خرید کالا بین آنها توزیع می‌کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا