عمومیکسب و کار ویژه

موتور دمپر‌هانیول را به چه صورت تنظیم نماییم؟

موتور دمپر‌هانیول را به چه صورت تنظیم نماییم؟

دمپرهای جدید زونینگ Honeywell اکنون با طراحی بهبود یافته در دسترس هستند. طراحی جدید محرک دقت تنظیم توقف برد را بهبود می‌بخشد، توانایی عیب یابی محرک را افزایش می‌دهد، نصب دمپر را در یک محیط عایق ساده می‌کند و دوام اجزای داخلی محرک را نیز افزایش خواهد داد. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به تنظیمات و همچنین عیب‌یابی دمپر هانیول خواهیم داشت؛ پس تا پایان با تارا تهویه همراه باشید.

نگاهی به تنظیمات اصلی دمپر‌هانیول

_در پیکربندی 2 سیمی، اگر دستگاه بسته باشد، یک LED قرمز روشن می‌شود. در پیکربندی 3 سیم، یک LED قرمز نشان می‌دهد که دستگاه بسته است و یک LED سبز نشان می‌دهد که دستگاه در موقعیت باز خواهدبود.

_محرک TrueZONE دارای یک چرخ دنده تمام فلزی (بدون قطعات پلاستیکی)، فنر برگشت با اصطکاک کمتر و یک قطعه برای بازگشت هوا و بهبود عملکرد محصول است.

_طراحی به روز شده محرک دارای یک پنجره است که نشان می‌دهد محرک روی کدام یک از موقعیت‌های توقف تنظیم شده است.

_  4 موقعیت توقف وجود دارد تا دقیقاً بدانید که دمپر از کدام تنظیم استفاده می‌کند.

_پیچ تنظیم کوتاه شده است تا روی عایق گیر نکند.

_محرک اکنون دارای یک فلنج نواری برای اتصال فلکس عایق شده است.

خوشبختانه محرک به‌عنوان یک خرید مستقل در دسترس است که می‌تواند روی دمپرهای Honeywell برای جایگزینی نسخه قبلی محرک نصب شود. همچنین اگر از محرک TrueZone به‌عنوان جایگزین روی دمپری استفاده می‌کنید، محرک کار می‌کند، اما نشانگر بصری برعکس می‌شود (یعنی وقتی دمپر بسته شود نشانگر باز نشان داده می‌شود).

چگونه می‌توان دمپر ‌هانیول را عیب یابی کرد؟

عیب یابی یک دمپر حتی برای یک فرد باتجربه ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد، بنابراین فقط در صورتی این کار را انجام دهید که به مهارت‌های خود اطمینان دارید. برای عیب یابی دمپر ‌هانیول، باید عنصر را از نظر زنگ زدگی و کثیفی بررسی کرده و یک ولت متر را استفاده کنید تا مطمئن شوید که موتور کار می‌کند و سپس اطمینان حاصل کنید که فنر می‌تواند دمپر را به حالت عادی خود بازگرداند. ممکن است مجبور شوید موقعیت دمپر را تنظیم کنید.

اما چگونه می‌توان دمپر زون‌هانیول را عیب یابی کرد؟ برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

_دمپر را به صورت چشمی بررسی کنید و مطمئن شوید که اطراف المنت کثیفی یا زنگ زدگی وجود ندارد. ولت متر را به پایانه‌های دمپر اعمال کرده و مطمئن شوید که موتور در حالت باز یا بسته قرار می‌گیرد (اگر این اتفاق نیفتاد، موتور خراب شده است).

_اطمینان حاصل کنید که با قطع برق، فنر به موقعیت اولیه خود باز می‌گردد و اگر دمپر شما بیش از 8 سال سن دارد، احتمال خراب شدن فنر به شدت افزایش می‌یابد.

_اگر دمپر شما به طور کامل باز یا بسته نمی‌شود، سعی کنید اهرم پایین و بالایی را در موقعیت فوق العاده تنظیم کنید.

_پیچی که در محل نامناسبی نصب شده باشد، ممکن است از عملکرد صحیح دمپر جلوگیری کند. بنابراین، باید آن را نیز بررسی کنید.

با موتور دمپر مشعل های صنعتی بیشتر آشنا شویم.

دمپرها وظیفه تهویه هوا و خارج نمودن دود و گازهای مضر را در محیط های صنعتی برعهده دارند. معمولا دمپرها یک دستگاه الکترومکانیکی را دارا می باشند که وظیفه باز و بسته کردن دمپر را برعهده داشته و از طرفی مانع خارج شدن گرما از دودکش هنگامی که مشعل کار نمی کند و در حال استراحت است می شوند. به این دستگاه که کنترل نمودن موتور دمپر را برعهده دارد موتور دمپر گفته می شود.  استفاده از دمپر موتوری کمک شایانی به کنترل دمای محیط می کند و از طرف دیگر جریان هوای محیط را نیز کنترل می نماید.

آشنایی با انواع موتور دمپر ها

کاربرد موتور دمپر مشعل های صنعتی

موتور مپر در مشعل های تک مرحله ای کاربردی ندارد زیرا در این مشعل ها مقدار شعله ثابت بوده و تغییری نمی کند بنابراین میزان سوخت و اکسیژن مورد نیاز مشعل نیز ثابت می باشد.

بیشترین کاربرد موتور دمپر در مشعل های دو مرحله ای می باشد زیرا نحوه کارکرد این نوع از مشعل ها به این صورت می باشد که مقدار گرمای تولید شده توسط آنها به صورت مداوم در حال تغییر می باشد بنابراین میزان سوخت مورد نیاز این نوع از مشعل ها و مقدار هوادهی به آن که موجب تامین اکسیژن مورد نیاز مشعل می شود متغیر می باشد.

با توجه به این که هوای مورد نیاز مشعل توسط دمپر تامین می شود و در مشعل های دو مرحله ای برای احتراق کامل و صحیح لازم است میزان سوخت رسانی افزایش یابد بنابراین با همزمان با افزایش سوخت، میزان هوا رسانی نیز می بایست تغییر کند بنابراین استفاده از دمپر برای این تغییر مقدار هوادهی لازم و ضروری می باشد. در صورتی که بخواهیم فرآیند ذکر شده بصورت اتوماتیک و بدون دخالت انسان صورت پذیرد باید از موتور برای دمپر استفاده نماییم که این موتور برای انجام عملکرد باید از کنترلر مشعل فرمان گرفته و دمپر مشعل را به میزانی که نیاز است باز و بسته نماید و به صورت همزمان دستوراتی را برای کنترلر ارسال نماید.

برای انتخاب موتور دمپر مشعل های صنعتی به چه نکاتی باید توجه نمود؟

به علت اینکه کیفیت احتراق مشعل ها تا حدود زیادی به دقت و عملکرد موتور دمپرها بستگی دارد لذا باید توجه نمود که یک موتور دمپر خوب انتخاب کرد که در ادامه به تعدادی از این نکات ضروری که باید دقت شود اشاره خواهیم کرد.

موتور دمپر مشعل های صنعتی می بایست نیروی کافی برای چرخاندن و جابه جا نمودن دمپر را داشته باشد از طرفی می بایست که این عمل جابه جایی و چرخاندن با دقت بسیار بالایی انجام شود. یکی از مهمترین نکات برای انتخاب یک موتور دمپر خوب توجه به حداکثر گشتاوری می باشد که موتور دمپر می تواند برای دمپر ایجاد نماید. همچنین به مدت زمان لازم برای چرخاندن محور آن به اندازه 90 درجه نیز باید توجه شود. به علت اینکه موتور دمپر مشعل های صنعتی با دیاگرام های سیم کشی مختلفی ساخته می شوند لذا باید برای انتخاب یک موتور دمپر خوب به نوع دیاگرام آن توجه شود. انتخاب یک موتور دمپر با برند خوب نیز خالی از اهمیت نیست.

معرفی انواع موتور دمپر برند هانیول

برند هانیول یکی از پرکاربردترین موتور دمپرها در ایران می باشد که کیفیت و عملکرد بالایی دارد. عملکرد کلی موتور دمپر مشعل های صنعتی با یکدیگر یکسان است اما ممکن است ساختار و مشخصات متفاوتی داشته باشند. از جمله مهمترن مدل های موتور دمپر هانیول می توان به مدل های زیر اشاره نمود:

موتور دمپر هانول مدل LKS310

موتور دمپر هانیول مدل LKS160

موتور دمپر هانیول مدل LKS120

موتور دمپر هانیول مدل LKS110

بررسی موتور دمپر هانیول مدل LKS160

اجزای تشکیل دهنده موتور دمپر مشعل های صنعتی هانیول LKS160

موتور چپ گرد و راست گرد

یک عدد رله

یک عدد محور

تعدادی میکروسوئیچ

چهار بادامک

موتور دمپر هانیول HONEYWELL مدل LKS 310-22

شرکت هانیول یکی از تولید کنندگان موفق تجهیزات کنترل ایمنی از جمله موتور دمپر می باشد که با تکیه بر دانش فنی روز اروپا، متخصصین کارآزموده و همچنین ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته محصولات با کیفیت و همگام با بالاترین استانداردهای تضمین کیفیت در اروپا را تولید می نماید. موتور دمپر هانیول – کانکترون LKS 310-22 یکی از پرکاربردترین موتور دمپرها بوده و از نظر کیفیت تولید و قیمت، یکی از نمونه های پرطرفدار در بازار می باشد.

بطور کلی دمپر نوعی مسدود کننده جریان است که وظیفه ی باز و بسته کردن یا تنظیم و کنترل جریان عبوری از هر مسیری مانند داخل داکت و دودکش را بر عهده دارد. برای مثال از دمپر برای قطع جریان هوای ورودی یک اتاق یا برای تنظیم مقدار جریان هوای کانال به هر اتاق جهت تنظیم دمای اتاق استفاده می کنند و در واقع به عنوان ابزاری جهت تهویه مطبوع بکار می رود.

دمپرها به دو صورت دستی و اتوماتیک (سرو موتور) عمل می کنند که در دمپرهای دستی کنترل بوسیله دست و اهرم بیرونی صورت گرفته و در دمپرهای اتوماتیک بوسیله موتور دمپر سرو موتور انجام می شود . مثلا هنگام راه اندازی هر وسیله گرمایشی باید از باز بودن دمپر هوا اطمینان حاصل نمود زیرا بسته بودن دمپر به شدت خطر آفرین بوده و می تواند باعث گاز گرفتگی یا آتش سوزی شود.

مشخصات فنی موتور دمپر هانیول HONEYWELL :

نوع موتور دمپر HONEYWELL CONECTRON

مدل : LKS 310-22

شفت : Nr 5

گشتاور : Nm 10 نیوتن متر

مدت زمان راه اندازی : 3.5 تا 5 ثانیه

جهت چرخش : چپگرد

ولتاژ : V 230

موارد استفاده مشعل های گازی و گازوئیل سوز

وزن تقریبی : Kg 1.8 کیلوگرم

فرکانس : Hz 50-60 هرتز

دکمه بازگشت به بالا