کسب و کار ویژه

پاکسازی صورت چیست و چه فوایدی دارد؟

پاکسازی پوست چیست و چه فوایدی دارد؟

پاکسازی صورت فرآیندی است که امروزه به طور مداوم توسط متخصصان پوست، مشاوران سلامت و فعالان آنلاین ترویج می شود. با این تفاسیر احتمالاً بیش از یک بار نام پاکسازی صورت یا پوست را شنیده اید. اما آیا واقعا این تکنیک بر سلامت و زیبایی پوست تاثیر می گذارد؟ خوشبختانه می توانیم به این سوال مهم بله بگوییم! یک صورت واقعا می تواند زیبایی و درخشندگی را به پوست شما بیافزاید. اما این به شرطی است که نظافت طبق اصول حرفه ای انجام شود. همچنین اگر به دنبال آموزش کراتین مو هستید میتوانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

آیا منطقه توده ای بدون شب است؟

پاکسازی پوست یک اصطلاح کلی است که تکنیک های مورد استفاده در کل فرآیند مراقبت از پوست را توصیف می کند. پاکسازی صورت بسته به اینکه در مراکز درمانی و کلینیک های زیبایی و یا در منزل انجام شود می تواند مراحل مختلفی داشته باشد. علاوه بر این، برخی از کلینیک ها و مراکز تخصصی صورت از دستگاه های خاصی استفاده می کنند که برای استفاده از آنها نیاز به اجازه پزشک متخصص دارد.

به طور کلی، هدف از انواع مختلف تمیز کردن این را می توان در 3 مرحله اصلی خلاصه کرد:

حذف سلول های مرده در لایه شاخی پوست که به آن لایه برداری نیز می گویند.

آلودگی، چربی، چربی اضافی و ناخالصی های پوست را پاک می کند

مرطوب کننده عمیق، گردش خون را بهبود می بخشد و بافت پوست را تقویت و تغذیه می کند

با فواید پاکسازی صورت آشنا شوید

همانطور که قبلا ذکر شد، پاکسازی صورت بر اساس از بین بردن پوست مرده و آلودگی های عمیق است.اما فواید بالقوه برای سلامت پوست چیست؟ حقیقت این است که پاکسازی یا لایه برداری صورت بسته به روش مورد استفاده و مهارت های هنرمند درگیر می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد. اما به طور کلی مهمترین نتایج پاکسازی پوست عبارتند از:

به بهبود گردش خون، تنفس و تغذیه سلولی بافت پوست کمک می کند.

برخی از متخصصان معتقدند که درمان های صورت می تواند علائم پیری را به تاخیر بیندازد.

جوش ها و آکنه های زیر پوست را از بین می برد و به صورت سطحی صاف و نرم می بخشد.

پاکسازی صورت در خانه

همانطور که گفتم پاکسازی پوست روش های مختلفی دارد و در سالن ها و کلینیک های زیبایی انجام می شود. با این حال، بسیاری از این مراکز برای چنین خدماتی هزینه های زیادی دریافت می کنند و ممکن است مراجعه به آنها چندان مقرون به صرفه نباشد.

اما خبر خوب این است که می توان آن را در خانه انجام داد. اگر می خواهید صورت خود را در خانه بشویید، این مراحل را به ترتیب دنبال کنید.

پوست خود را بشویید

اولین قدم برای تمیز کردن پوست، پاکسازی آن است. در این مرحله پوست شما از هرگونه آلودگی، عرق، چربی اضافی و غیره پاک می شود و صورت شما آماده ادامه فرآیند پاکسازی می شود. برای این کار به یک شوینده ملایم نیاز دارید. البته به یاد داشته باشید که شوینده مورد نظر باید از نظر فرمولاسیون با جنسیت و نیاز پوست شما سازگار باشد.

بهترین انتخاب برای این مرحله شوینده های چرب و خامه ای هستند. این شوینده ها بر پایه چربی هستند و به راحتی از سد چربی پوست عبور می کنند. به همین دلیل قدرت نفوذ بالایی دارند و تمیز کنندگی بسیار قوی دارند.

اگر قبل از شروع پاکسازی از محصولات آرایشی استفاده می کردید، بهتر است پاکسازی را با آب میسلار و شیر پاک کننده شروع کنید. این محصولات به طور خاص برای از بین بردن مواد آرایشی چسبنده روی سطح پوست طراحی شده اند. پس از آن می توانید پوست خود را با پاک کننده بشویید و از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

بخور صورتت

این مرحله از پاکسازی صورت بسیار مهم است. بخور صورت منافذ پوست را باز کرده و آنها را باز می کند. قرار گرفتن مداوم در معرض بخار روی صورت به شل شدن لایه مرده پوست کمک می کند. علاوه بر این، قطرات آب تبخیر شده و بسیار ریز وارد منافذ و لایه های عمیق پوست شده و صورت شما را عمیقا هیدراته می کند.

فرآیند بخار دهی همچنین به کوچک شدن منافذ و حذف ناخالصی های سرسخت کمک می کند. برای شستن صورت در خانه، ۲ راه حل ساده دارید که می توانید با توجه به موقعیت و راحتی خود از آنها استفاده کنید:

از دستگاه بخور استفاده کنید

این روزها در تمامی فروشگاه های لوازم آرایشی و دارویی می توان دستگاه های بخور و ساشه های خانگی پیدا کرد.

فقط ظرف را با آب پر کنید و دکمه شروع را فشار دهید.

دستگاه بلافاصله شروع به تولید بخار می کند.

اکنون می توانید آن را در فاصله 30 سانتی متری از صورت خود به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.

از آب گرم استفاده کنید

روشی سنتی برای بخور کردن صورت در خانه وجود دارد که احتمالاً بسیاری از شما آن را می شناسید.

برای استفاده از این محلول ابتدا مقداری آب روی شعله گاز بجوشانید.

سپس در ظرف تمیزی آب داغ بریزید و روی میز بگذارید.

سپس یک حوله تمیز بردارید و سر خود را بپوشانید.

صورت خود را در فاصله 30 تا 50 سانتی متری از ظرف آب قرار دهید تا بخار آب به تمام قسمت ها برسد.

در پایان این مرحله، پوست شما آماده دریافت کرم های لایه بردار، مواد مغذی و ماسک های تقویتی است.

پاکسازی صورت چیست و چه فوایدی دارد؟
پاکسازی صورت چیست و چه فوایدی دارد؟

از مرطوب کننده صورت استفاده کنید

اگر از جوش های سرسیاه زیادی رنج می برید، استفاده از لایه بردار می تواند کمک کننده باشد. جوش های سرسیاه یکی از شایع ترین عوارض پوستی هستند که به دلیل تجمع چربی اضافی و مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می شود.

پس از بخور، صورت شما آماده است تا تمام مواد اضافی را از بین ببرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از روش مناسب کمک بگیرید و از شر تمام آن جوش ها خلاص شوید. بسیاری از افراد جوش های سر سیاه خود را با نوک انگشتان خود از بین می برند. این اغلب با کبودی و التهاب همراه است و می تواند آسیب های گسترده تری ایجاد کند.

به عنوان یک راه حل جایگزین، می توانید از یک پاک کننده صورت که به شکل یک چوب نازک است استفاده کنید. یک قسمت از این ابزار به شکل سوزن است و به باز شدن منافذ مسدود شده کمک می کند. انتهای دیگر به شکل حلقه است که با فشار دادن روی سطح پوست به راحتی می توانید جوش های سر سیاه را از بین ببرید.

لایه برداری

لایه برداری یک نوع فرآیند اضافی در فرآیند شستشوی صورت است. در این مرحله سلول های مرده و ناخالصی های عمیق به طور کامل حذف می شوند. برای لایه برداری اصولی و حرفه ای می توانید از اسکراب های خانگی یا انواع آماده موجود در بازار طبق مراحل زیر استفاده کنید:

مقداری از اسکراب را با اپلیکاتور بردارید و آن را به قسمت های مختلف صورت خود بمالید.

با انگشتان خود، اسکراب را در تمام نواحی پوست ماساژ دهید.

بگذارید ۱ تا ۲ دقیقه بماند و سپس صورت خود را بشویید.

به یاد داشته باشید که اگر احساس سوزش، التهاب یا خارش کردید، بلافاصله صورت خود را بشویید و لایه برداری را متوقف کنید. علاوه بر این، ماساژ اسکراب را بیش از 2 دقیقه ادامه ندهید، زیرا ممکن است باعث تحریک و التهاب پوست شود.

شکر و روغن زیتون را پوست بگیرید

اگر به دنبال یک ترکیب ارگانیک و مغذی به عنوان لایه بردار هستید، ترکیب روغن زیتون و شکر بهترین انتخاب برای شماست. شکر یک نوع لایه بردار طبیعی است که با غلتیدن روی سطح پوست، لایه برداری ملایم و موثری را ایجاد می کند. روغن زیتون به کار رفته در این اسکراب، اثر لایه برداری شکر را تعدیل می کند و به عنوان یک ترکیب مغذی، نقش مهمی در رفع نیازهای تغذیه ای سلول های پوست ایفا می کند.

متعادل کردن پوست

استفاده از تونرها برای متعادل کردن وضعیت فیزیکی سطح پوست، مهمترین پایه پاکسازی صورت است. این محصول سطح PH پوست شما را تنظیم می کند و در نتیجه از رشد بیش از حد باکتری ها و آکنه جلوگیری می کند. همچنین آلودگی و چربی اضافی پوست را از بین می برد.

رطوبت ساز

فرقی نمی کند نوع پوست شما چرب باشد یا خشک، مرطوب کننده ها یکی از اصول اصلی مراقبت از پوست هستند و استفاده از آن ها به نوعی برای حفظ بافت و سلامت پوست ضروری است.

پوست شما در طی این فرآیند مقدار زیادی از روغن های طبیعی خود را از دست می دهد. پاکسازی و لایه برداری و ممکن است خشکی، فشار یا کشیدگی را تجربه کند. استفاده از مرطوب کننده در این مرحله می تواند به بازگرداندن رطوبت از دست رفته به پوست شما کمک کند. مرطوب کننده ها در انواع مختلفی از سرم ها، اسپری ها، لوسیون ها و … موجود هستند که انتخاب هر کدام به نوع پوست و نیاز شما بستگی دارد.

برای تمیز کردن صورت خود حتما این اصل را رعایت کنید

درست است که شستن صورت در خانه معمولاً هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. اما افراط در آن و رعایت نکردن برخی اصول اولیه می تواند منجر به دردسر شود. بنابراین، قبل از تمیز کردن در خانه، باید برخی از نکات زیر را رعایت کنید:

در استفاده از لایه بردارها زیاده روی نکنید. این باعث تورم و حساسیت پوست می شود.

قبل از استفاده از اسکراب و ماسک صورت، یک پچ تست انجام دهید و مطمئن شوید که پوست شما فاقد حساسیت است.

فیشال ها محدودیت زمانی دارند و توصیه می شود بیش از یک یا دو بار در ماه انجام نشوند.

دکمه بازگشت به بالا