سلامت و دانش

چرا نباید با فلز داخل دستگاه MRI رفت؟/ از این زن بپرسید

اگر تابه‌حال اسکن ام‌آرآی (تصویربرداری پرتو مغناطیسی) انجام داده باشید، می‌دانید به‌شدت تاکید می‌شود که هیچ فلزی نباید همراه بیمار باشد. این قانونی بدون علت با سنت قدیمی رادیوگرافی نیست، بلکه دستورالعمل ایمنی ضروری برای جلوگیری از کشته شدن بیمار توسط فلز یا آسیب دیدن وی به‌وسیله‌ی فلز است.

متاسفانه مردم به‌خوبی این موضوع را درک نمی‌کنند. به گزارش آی‌اف‌ال ساینس، فوریه امسال، مردی پس از بردن اسلحه به دستگاه ام‌آرآی کشته شد و اخیرا زنی که اسلحه‌اش را قبل از وارد شدن به دستگاه ام‌آرآی تحویل نداده بود، به ضرب گلوله آسیب دید. آهنربای دستگاه ام‌آرآی اسلحه را جذب کرد و باعث شد گلوله‌ای از آن شلیک شود.

گزارشی کوتاهی از سازمان غذا و داروی ایالات متحده توضیح می‌دهد چگونه بیماری که با اسلحه مخفی وارد اتاق ام‌آرآی شد، آسیب دید. هنگامی بیمار وارد دستگاه MRI شد، اسلحه به سمت آهنربا کشیده شد و گلوله‌ای را به سمت راست نشیمن‌گاه او شلیک کرد. در این گزارش آمده است: «بیمار توسط پزشک در محل معاینه شد. پزشک سوراخ‌های ورودی و خروجی گلوله را سطحی توصیف کرد و گلوله فقط به بافت زیرجلدی نفوذ کرده بود.

دستگاه‌های ام‌آرآی از آهنرباهای قوی استفاده می‌کنند و هنگام روشن بودن، فلزها را به سمت خود جذب می‌کنند. به‌منظور جلوگیری از چنین اتفاقی، از بیماران خواسته می‌شود پیش از نزدیک شدن به دستگاه وسایل فلزی خود را تحویل دهند.

دستگاه‌های MRI با ایجاد میدان‌های مغناطیسی قوی (و امواج رادیویی) عمل می‌کنند که هسته‌های هیدروژن (پروتون‌ها) آب را هدف قرار می‌دهند. وقتی پروتون‌ها درمعرض میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند (که حدود هزار برابر قوی‌تر از آهنربای یخچال است)، محورهای آن‌ها در یک راستا قرار می‌گیرد. این همترازی یکنواخت بردار مغناطیسی را در امتداد محور اسکنر ام‌آرآی ایجاد می‌کند. وقتی انرژی دیگری (به شکل موج رادیویی) به میدان مغناطیسی افزوده می‌شود، بردار مغناطیسی منحرف می‌شود.

فرکانس موج رادیویی که موجب تشدید (رزونانس) هسته‌های هیدروژن می‌شود، به عنصر مورد هدف (دراین‌جا هیدروژن) و قدرت میدان مغناطیسی بستگی دارد. وقتی منبع فرکانس رادیویی خاموش می‌شود، بردار مغناطیسی به حالت استراحت خود برمی‌گردد و این امر باعث می‌شود سیگنالی (موج رادیویی) ساطع شود. از این سیگنال برای ایجاد تصاویر ام‌آرآی استفاده می‌شود.

مکانیسم توصیف‌شده ممکن است برای مشاهده درون بدن عالی باشد، اما برای افرادی که می‌خواهند در طول اسکن اسلحه با خود حمل کنند، پیامد بدی خواهد داشت.

۵۸۵۸

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا