عمومی

آب؛ در ردیف پروژه های اولویت دار/ تخصیص ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار به سیستان و بلوچستان

دکترنامه/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان؛ در اولویت تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دارد.

مهرداد عرب اول شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران؛ در خصوص آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بیان کرد: این سفر ۱۲۸ مصوبه به همراه داشت و پروژه های مهم و تاثیرگذاری برای استان تعریف و حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت تحقق آن پیش بینی شد.

وی افزود: در اجرای این مصوبات سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، ۱۳ وزارتخانه و چهار بنیاد و نهاد انقلابی، صدا و سیما و صندوق کارآفرینی امید مشارکت دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: از این تعداد با برگزاری کارگروه های ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه کشور و تخصیص نقدی این سازمان و یا اختصاص اعتبار از وزارتخانه ها و ارگان های ملی تاکنون ۴۳ مصوبه به صورت کامل به اتمام رسیده، ۸۱ مصوبه دارای عملکرد و چهار مصوبه فاقد عملکرد و بلااقدام است.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اظهار کرد: تاکنون حدود ۹ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات مصوبات سفر، برای اجرای این پروژه ها محقق شده که حدود ۳ هزار و صد میلیارد تومان آن توسط نهادهای حمایتی در قالب کمک یا تسهیلات بوده است.

عرب اول افزود: همچنین از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور قریب به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار به این مهم اختصاص یافته که از میزان بیشترین سهم  برای حوزه حمل و نقل با رقمی حدود ۲ هزار و صد میلیارد تومان ، مطابق با نیاز مبرم استان برای ارتقای شاخص های این حوزه تامین گردیده است.

وی افزود: حوزه های منابع آبی، عمران شهری، توسعه فضاهای آموزشی و ورزشی از جمله حوزه های مهمی بودند که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار شد.

وی تسریع روند اجرایی پروژه های راکد استان با تزریق اعتبارات از جمله سفر ریاست محترم جمهور، محوریت موضوعات مهم زیربنایی و توسعه ای از قبیل راه، آب و انرژی در تامین اعتبار، بررسی و پیگیری مداوم مصوبات توسط نهاد ریاست جمهوری و به تناسب در استان، جامعیت مصوبات استان در اکثر حوزه های عمرانی، اقتصادی، حمایتی و …، توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور به اولویت تامین اعتبار را از نقاط قوت این مصوبات اعلام کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره مصوبات دور اول از جمله اجرای خط انتقال فرآورده های نفتی، اجرای طرح آبرسانی … ، احداث خانه کشتی زابل، سالن ۲۵۰۰ نفری چابهار، ورزشگاه زاهدان … از تنوع این مصوبات در حوزه های مهم و اولویت دار استان جهت بهبود شاخص های برخورداری استان خبر داد.

عرب اول گفت: همچنین تامین اعتبار برای حفر و شیرین سازی و انتقال ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای سیستان و بلوچستان از چاه های ژرف استان توسط وزارت نیرو از محل ردیف خرید تضمینی آب تا قبل از سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفته است‌.

وی ادامه داد: برای گمرکات استان نیز بر اساس قرارداد با بخش خصوصی تامین ۳ دستگاه  ایکس ری در دست اجراست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به مصوباتی که هنوز اقدامی برای اجرای آن صورت نگرفته است، اظهار کرد: مصوبه اختصاص مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی حاشیه شهر زاهدان از جمله این مصوبات است که مقرر شد پس از طرح در هیات دولت مورد بازنگری و تامین اعتبار قرار گیرد.

وی گفت: سایر مصوبات از جمله تسریع در اجرای احداث نیروگاه های زاهدان، نیروگاه بادی میل نادر و سیکل ترکیبی ایرانشهر (بمپور) با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین افزایش سقف تسهیلات یارانه ای برای ساماندهی حاشیه شهرهای استان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در دستور کار است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا