سلامت و دانش

آب شرب بهداشتی؛ مهم‌ترین اقدام پساسیل / ضرورت تامین سرویس‌ بهداشتی‌ تمیز در مناطق سیل‌زده

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و نیروی انسانی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مصرف آب آشامیدنی سالم و تایید شده پس از وقوع سیل، این بلای طبیعی را عامل بروز مشکلات بهداشتی و رفاهی مردم عنوان کرد و گفت: در نقاطی که سیل می‌آید. شبکه آب را تحت تأثیر قرار می دهد اطلاعات در واقع خطرناک است، اولین توصیه برای جامعه استفاده از منابع آب آشامیدنی سالم است.

مهندس محسن فرهادی در گفت وگو با دکترنامهوی با تاکید بر اینکه سیل تاثیر بدی بر زیرساخت ها می گذارد که به طور غیرمستقیم سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: در برخی مناطق که حجم زیادی آب وارد می شود، احتمال آسیب به شبکه آبرسانی وجود دارد. در واقع احتمال آسیب به چاه فاضلاب و سرریز آن وجود دارد و پس از خروج از فاضلاب و ایجاد مشکل در شبکه آبرسانی ممکن است قطعی آب به وجود آید. با قطع جریان آب و قطع شدن شبکه توزیع، احتمال ورود فاضلاب به سیستم و ایجاد آلودگی وجود دارد.

وی ادامه داد: در منطقه سیل زده از ساعت اول که امدادرسانی به پایان رسید، همکاران بهداشت محیط در منطقه حضور یافتند و تمرکز خود را بر کنترل آب شرب گذاشتند. در مکان هایی که قطعی آب وجود دارد، مدیر آب شرب موظف است آب آشامیدنی بسته بندی شده را توزیع و یا تانکر آب مستقر کند. هنگام توزیع آب توسط تانکر، همکاران بازرسی و نمونه برداری میکروبی انجام می دهند. آنها باید از سالم بودن آب برای نوشیدن مطمئن شوند. در مکان هایی که سیل به شبکه های آبرسانی آسیب می زند، اولین توصیه این است که جوامع از منابع مطمئن آب آشامیدنی استفاده کنند. گاهی اوقات که میزان خسارت وارده به شبکه آبرسانی کاهش می یابد، آب وجود دارد اما میزان کدورت آب افزایش می یابد. خوشبختانه کدورت آب با چشم قابل مشاهده بود و طبیعتا مجبور بودند از مصرف این آب خودداری کنند.

وی افزود: همکاران ما از همان ساعات و روزهای اول ارتباط خود را با شرکت های آب و فاضلاب تقویت کرده و در زمینه تامین آب شرب همکاری لازم را داشته اند. از سوی دیگر در چند روستا که آسیب شبکه آب سالم بیشتر می شود با کمک دهیار یک درصد کلر توزیع می شود تا جامعه آب را سالم کند.

فرهادی گفت: گزارشی مبنی بر عدم دسترسی به آب شرب در هیچ منطقه ای نداریم. شرایطی نداریم که مردم مجبور به عدم استفاده از آب در منطقه شوند، اما در صورت بروز چنین شرایطی، همکاران بهداشت و محیط زیست آموزش های لازم را به جامعه ارائه می دهند تا استفاده سالم از منابع آبی موجود را در نظر بگیرند. به طور کلی کنترل آب آشامیدنی تا رفع مشکل ادامه دارد.

وی در مورد تامین آب شرب مناطقی مانند شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان که قبل از وقوع سیل با مشکل تامین آب شرب مواجه بودند، توضیح داد: برخی از روستاهای منطقه ایرانشهر قبل از وقوع سیل مشکل تامین آب شرب داشتند، اما همکاری نزدیک در این زمینه با هم ارتباط داریم. با تانکرهای آبرسانی آب آشامیدنی بسته بندی شده عملا در منطقه توزیع نمی شود و آب به صورت مخازن آب توزیع می شود که خوشبختانه مشکل و کمبودی ندارد و مقرر شد تا زمان تعمیر آبرسانی آب آشامیدنی سالم ادامه یابد.

وی در خصوص دفن بهداشتی لاشه حیواناتی که پس از سیل تلف شده اند، تصریح کرد: همکاران بهداشت محیط در این زمینه با سازمان های متولی از جمله شهرستان ها و دهیاری ها همکاری خوبی دارند. محل هایی برای دفن لاشه ها انجام شد، اما خوشبختانه گزارش زیادی مبنی بر تجمع لاشه دام و طیور نداریم و میزان تجمع لاشه ها عامل ایجاد مشکل نبوده است.

وی در خصوص کنترل جمعیت حشرات در مناطق سیل زده گفت: آب رها شده (آب باقیمانده مخلوط با فاضلاب) کنترل شده و مشکلی از نظر تجمع و تجمع حشرات نداریم. ما مشکل تجمع حشرات را داشتیم که بعد از سیل، آب زیادی باقی مانده بود که هنوز به این مرحله نرسیده بودیم. اما ما باید این شرایط را پیش بینی کنیم. اما به دلیل گرمای هوا بعید است که آب باقی بماند. خوشبختانه، ما هیچ گزارشی مبنی بر برخورد همکاران با کلونی موش‌ها و سایر حشرات مضر نداشته‌ایم.

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در مناطقی که منازل مردم آسیب دیده بود توزیع مواد غذایی به صورت اضطراری یا در کمپ ها انجام می شد. .

وی به مردم تاکید کرد: پیرو پیش بینی ها و هشدارهای سازمان هواشناسی حتی الامکان از تردد در تفرجگاه ها و بستر رودخانه ها خودداری کنند و در صورت مواجه شدن با مشکلات ناشی از سیلاب مراقب سلامتی خود باشند. به عنوان مثال، از هیچ منبع آبی استفاده نکنید و مطمئن شوید که آب سالم می نوشند. هوا گرم است و باید بهداشت غذایی و بهداشت فردی را رعایت کنند. یکی از ملزومات مهم برای ارائه سرویس بهداشتی تمیز، شستن یا ضدعفونی دست ها پس از استفاده از توالت است. زیرا در تابستان سال در کنار مشکل اصلی خود سیل، بروز بیماری های گوارشی به ویژه وبا به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی امکان پذیر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا