سلامت و دانش

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

به گزارش شفاف، امروز هشتم اردیبهشت مصادف با 28 آوریل 2022، روز جهانی ایمنی و بهداشت کار است.

روز توجه به نظرات مقامات بهداشت عمومی در مورد سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان و سایر شاغلین در بخش های دولتی و خصوصی.

آقای کارما!  من باید ایمن باشم تا به درستی کار کنم

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات متنوع به افراد و اقشار مختلف جامعه از موارد مهم و قابل توجه بوده و هست، زیرا زمانی که راندمان کاری و تلاش همگان به عبارتی دیگر نمایان می شود و مطلوب جلوه می کند. و کیفیت از نظر جسمی و روحی عالی و با خیال راحت و از طریق خطوط تولید و کار با خیال راحت کار کنید.

بیش از دو سال است که همه‌گیری کرونا محیط کار را در جوامع و صنایع مختلف تغییر داده و مشاغل را به طور کامل از چرخه تجاری حذف کرده و هزاران کارگر و کارمند را اخراج کرده است.

از جمله تغییرات اجباری دوران کرونا، وابستگی گسترده به دورکاری، کسب و کار اینترنتی و … است که علاوه بر فواید، آسیب های روانی اجتماعی را نیز افزایش می دهد.

شیوع این ویروس کشنده، دستاوردهای کلان جامعه کارگری را به زیان های هنگفت تبدیل کرده و کارگران بی شماری را درگیر زندگی روزمره خود کرده است.

جعفر جندقی رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنلاین دکترنامه وی بیان کرد: سازمان جهانی کار در این روز مصادف با هشتم اردیبهشت ماه سال 1382 مراسمی را با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی برگزار کرده است.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و بهداشت کار در واقع یک فعالیت بین المللی سالانه برای نهادینه سازی کار ایمن و سالم در سراسر جهان است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: برگزاری این مراسم بخش مهمی از راهبرد جهانی سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت شغلی در تمامی محیط‌های کار، افزایش آگاهی عمومی و ارتقای ایمنی و بهداشت در محل کار.” سازمان بین‌المللی کار از برگزاری این رویداد حمایت می‌کند و سیاست‌های آن در راستای اعلامیه‌های همه دولت‌ها است.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت شغلی

جندقی تصریح کرد: سازمان بین المللی کار در سال های اخیر با تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار در محیط کار سعی در فرهنگ سازی ایمنی و بهداشت کار در محیط کار دارد.

وی گفت: در سال 2021 تمرکز بر تقویت نظام ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای با هدف افزایش تاب آوری سیستم ایمنی و بهداشت کار در مواجهه با بحران های فعلی و آینده و امسال با شعار “به دستاوردهای مثبت برسیم”. دستاوردها.” فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای “بیایید با هم کار کنیم”.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: در این شعار بر ایجاد و تحقق فرهنگ پیشگیری از ایمنی و بهداشت کار از طریق مذاکره و گفت و گوی اجتماعی بین دولت، تشکل های کارفرمایی و کارگری تاکید شده است. و سازمان ها (سه جانبه گرایی) و نقش بسیار مهمی ایفا می کند.» نکته کلیدی، مشارکت همه جانبه ذی نفعان در تضمین، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان است.

تلاش 3 وزارتخانه و سازمان بهداشت محیط کار

جندقی خاطرنشان کرد: از این رو خوب است که هر چه بیشتر بین جامعه کارگری، کارفرمایان و سازمان های دولتی از جمله وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای تاثیرگذار توسعه و تعامل داشته باشیم. ذینفعان در این زمینه.» و فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت شغلی را در جامعه نهادینه کنند.

وی گفت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای یک حرفه فرهنگی است که در آن حق داشتن محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح محترم شمرده می شود و محلی است که دولت ها، کارفرمایان و کارگران در آن مشارکت فعال دارند و به طور سیستماتیک مسئولیت را بر عهده می گیرند. وظایف خود را انجام دهند. . تعریف شده در زمینه تامین محیط کار ایمن و سالم و به طور کلی اصل پیشگیری بالاترین اولویت را دارد.

شغل شایسته چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: در تعریف کار شایسته، کارکنان از دستمزد مناسب، شرایط کار ایمن و سالم، امنیت شغلی، اشتغال منطقی آینده و حمایت قانونی کافی برخوردار هستند.

جندقی گفت: در واقع از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، دولت و شرکای اجتماعی در تمامی مراحل تصمیم‌گیری ایمنی و بهداشت کار مشارکت فعال دارند.

وی افزود: از تدوین و بازنگری سیاست‌ها و چارچوب‌های نظارتی سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای برای رسیدگی به وضعیت جاری و چالش‌های جدید سیستم‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تا کاربرد واقعی اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط کار حائز اهمیت است. “

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: گفت‌وگوی اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست‌ها و راهبردهای ایمنی و بهداشت کمک می‌کند، بلکه با ایجاد تعهدات، اجرای مؤثرتر سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را تسهیل می‌کند. ”

ایجاد خانه های بهداشت در کارخانه ها و کارگاه ها

جندقی تصریح کرد: در کشورمان در برنامه ارائه خدمات اولیه بهداشتی به کارگران با ساخت خانه بهداشت کارگران در کارگاه ها با همکاری و هم افزایی سه دستگاه وزارت تعاون، نیروی انسانی و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و تلاش وزارت بهداشت برای تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت کارگران است و ما در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری داوطلبانه کارفرمایان سلامت محور، راه رسیدن به هدف والای بهداشت حرفه ای یعنی ارتقای سلامت کارکنان برای ما بسیار هموارتر شده است.

سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی؛ عوامل موثر در داشتن محل کار سالم

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین همانطور که تجربه موفق پیشگیری و کنترل کووید-19 در محل کارمان و تلاش بازرسان حرفه‌ای بهداشت در این زمینه نشان می‌دهد. با داشتن سیستم ایمنی و بهداشت قوی و مشارکت هدفمند سازمان ها، تشکل های کارفرمایی و کارگری و کلیه ذینفعان ذیربط و فعال در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای در بنگاه ها و در سطح ملی، نقش مهمی در ایجاد یک محل کار سالم، تضمین و حفظ سلامت کارکنان.

شهادت بازرس بهداشت حرفه ای در دوران کرونا

جندقی گفت: از ابتدای اپیدمی کرونا علیرغم دخالت تعداد زیادی از بازرسان بهداشت حرفه ای و شهادت برخی از آنها برای حفظ سلامت نیروی کار کشور، حتی یک لحظه پروتکل های پایش بهداشتی در محل کار متوقف شده است.”

وی افزود: با تلاش و نظارت بازرسان حرفه ای بهداشت و پیگیری مستمر کارشناسان بهداشت حرفه ای این صنعت، خوشبختانه به جز موارد محدود، شاهد اپیدمی خوشه ای در صنعت و در این شرایط خاص اقتصادی نیستیم. و با وجود تحریم های سخت، صنعت کشور بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند.

برنامه ویژه بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برای حفظ سلامت کارگران در محیط کار، برنامه های متعددی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا و پیگیری شد. این موارد شامل بازرسی هدفمند بهداشت حرفه ای، بهداشت حرفه ای در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها، مدیریت بلایای شیمیایی طبق تعهدات بین المللی Saikem، سلامت کشاورزان و قالیبافان، سلامت معادن، سلامت کارگران ساختمانی و بهداشت حرفه ای در پمپ بنزین ها می باشد.

جندقی تصریح کرد: بهداشت پرتویی، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای برای کارگاه های کوچک و مشاغل آزاد و غیررسمی، حذف تدریجی جیوه از صنعت بر اساس کنوانسیون میناماتا، ممنوعیت استفاده از آزبست مطابق با کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خود اظهاری کارفرما، کمیته های حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای، تشخیص کارهای سخت و خطرناک، کنترل خطرات شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومیکی) و بررسی های بهداشت حرفه ای انجام می شود.

توجه! برای به دست آوردن کیفیت مطلوب کار در هر کلاس درس و هر شغلی، عامل اصلی یعنی نیروی کار باید از سلامت جسمی و روحی مطلوب برخوردار باشد و محیطی امن و آرام برای افراد و افراد شاغل در آن فراهم شود. مجموعه ای برای ارائه کار با کیفیت بهترین ها و خدمات مورد نظر به درآمد گیرنده خدمات تبدیل می شود.

منبع: خبرگزاری آنلاین دکترنامه

دکمه بازگشت به بالا