سلامت و دانش

آمادگی ایران برای اجرای طرح‌های منطقه‌ای سلامت

به گزارش شفاف، عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، احمد المنظری مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، نیکنام رئیس دبیرخانه گروه لیما، امیر اکرم مدیر اجرایی مؤسسه ملی بهداشت پاکستان، ریاض الحلفی، مدیرکل بهداشت عمومی وزارت بهداشت عراق، احمد زواتین، نماینده سازمان بهداشت جهانی در عراق، جمال ثابت ناصر، مدیر هماهنگی سازمان بهداشت جهانی دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی همکاری های منطقه ای را برای بهبود شاخص های بهداشتی کشورهای عضو مورد بحث قرار داد.

در ابتدای این نشست عین اللهی با تشکر از برگزاری شصت و نهمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: تامین سلامت و کنترل بیماری ها نیازمند همکاری همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه است و اگر کشوری بخواهد. بدون توجه به نیاز به این امر و او در تامین سلامت خود موفق نخواهد بود.

وزیر بهداشت کشورمان با بیان اینکه گروه لیما یکی از الگوهای موفق همکاری های منطقه ای و بستری برای تبادل تجربیات و یادگیری با یکدیگر است، افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای نیروی انسانی متخصص و مجرب، پزشکی پیشرفته است. امکانات و تجهیزات پزشکی پزشکی و دانشگاه های کارآمد و آماده همکاری با کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی می تواند بسیاری از طرح های گروه پنج را اجرا کند.

در ادامه این نشست، المنظری، مدیر دفتر منطقه مدیترانه شرقی نیز با تشکر از برگزارکنندگان نشست گروه 5 در تهران، ابراز امیدواری کرد که همکاری های این گروه به ویژه از نقاط مرزی گسترش و تسریع شود. وی از آمادگی دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی برای پشتیبانی فنی از گروه لیما در حوزه سلامت خبر داد و خواستار استفاده از تجربیات این گروه شد.

عامر اکرم رئیس موسسه ملی بهداشت پاکستان نیز از گروه همکاری لیما به عنوان یک ابتکار ضروری یاد کرد و تاکید کرد: گروه همکاری لیما باید الگوی مناسبی برای کشورهای مدیترانه شرقی باشد. زیرا در گروه پنج کشور ظرفیت زیادی وجود دارد.

ریاض الحلفی نماینده عراق در گروه لیما نیز در این نشست به مسائل بهداشتی عراق اشاره کرد و گفت: همکاری گروه لیما می تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

همچنین نماینده سازمان جهانی بهداشت در عراق گفت: مشکلات بهداشتی حد و مرزی ندارد و اگر بیماری در یک منطقه شیوع پیدا کند به کشورهای دیگر نیز منتقل می شود.

وی افزود: در کشورهای عضو گروه پنج به ویژه ایران ظرفیت زیادی وجود دارد و این کشورها باید از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.

در ادامه نیکنام، مسئول دبیرخانه گروه لیما، خلاصه ای از همکاری ها و تعاملات قبلی و برنامه های آتی گروه را تشریح می کند.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوان از فرصت های ایجاد شده برای غلبه بر مشکلات سلامت استفاده کرد.

در پایان تمامی حاضرین در این نشست بر تداوم و افزایش سطح همکاری ها در قالب گروه پنج تاکید کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا