سلامت و دانش

آمار بالای مسمومیت و مرگ با قارچ‌های سَمی / هشدار وزارت بهداشت همزمان با فصل بهار

مدیرکل نظارت و نظارت بر مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان نظارت بر غذا و دارو با بیان اینکه هر ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت های تصادفی ناشی از مصرف خوراکی قارچ خودرو مواجه هستیم، اظهار داشت: با توجه به این موضوع که در صورت نیاز به مصرف خوراکی ها، قارچ های خودرویی نیز مصرف می کنند، این اتفاق می افتد. و سم می گوید: بیش از 5000 مورد مسمومیت در اثر مصرف قارچ سمی و خودرو گزارش شده است.

دکتر در گفت وگو با دکترنامه، نوشین محمد حسینی وی با اشاره به آغاز فصل بهار و بوجود آمدن شرایط مساعد برای رشد کپک خودرو، ضمن هشدار نسبت به مسمومیت با کپک و سم خودرو، گفت: با شروع فصل بهار و فرا رسیدن شرایط مساعد برای رشد کپک خودرو، هر ساله در ابتدای سال متاسفانه با مسمومیت بلع تصادفی ناشی از مصرف خوراکی کپک و سم خودرو مواجه هستیم.

میزان مسمومیت با قارچ های سمی در پنج سال گذشته

وی افزود: بر اساس آمار به دست آمده از دانشگاه علوم پزشکی کشور در سال 1396 تعداد 1540 مورد به دلیل مسمومیت با قارچ و مسمومیت خودرو به بیمارستان ها گزارش شده است. این آمار از سال 1397 تا 1399، 1726، 365 و 722 نفر است و در نیمه اول سال 1400، 828 مورد به دلیل مسمومیت با قارچ و سم خودرو به بیمارستان گزارش شده است که حکایت از آمار بالای قربانیان و عمومی دارد. وجود این مسمومیت در این کشور

استانی با سمی ترین مسمومیت با قارچ

محمد حسینی با بیان اینکه متاسفانه بلع خوراکی خودرو و قارچ های سمی منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از همکاران ما شده است، ادامه داد: بیشترین مسمومیت ها در سال 1396 مربوط به شهرهای کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان بوده است. و کردستان همچنین بیشترین مسمومیت ها در سال 1397 مربوط به شهرهای کرمانشاه، گلستان، لرستان و آذربایجان غربی (ارومیه) و زنجان بوده، بیشترین مسمومیت در سال 1398 مربوط به شهرهای لرستان، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران و کردستان بوده است. بیشترین مسمومیت ها مربوط به سال 1399 بجنورد (خراسان شمالی)، تهران، شهرکرد، گلستان و آذربایجان غربی (ارومیه) و بیشترین مسمومیت ها در نیمه اول سال 1400 مربوط به شهرهای بجنورد (خراسان شمالی)، تهران، شهرکرد، لرستان و گلستان.

نکاتی برای پیشگیری از مسمومیت با قارچ سمی

وی با بیان اینکه در پنج سال گذشته در مجموع 5175 مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ خودرو در هموطنان ساکن در مناطق غربی، کوهستانی و مرطوب کشور ایجاد شده است، گفت: این در حالی است که موارد با آموزش و اطلاع رسانی عمومی و هشدار به موقع قابل پیشگیری خواهد بود بنابراین عموم مردم باید برای جلوگیری از مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف قارچ های سمی به چند نکته توجه کنند.

محمد حسینی ادامه داد: بدین ترتیب از قارچ خودرو، به خصوص قارچ هایی که در کنار تنه درختان رشد می کنند، به ویژه درختان خشک و یا قارچ های جمع آوری شده توسط بومیان خودداری کنید. برای سلامتی خود و خانواده فقط قارچ هایی را خریداری و مصرف کنید که دارای مجوز از مرکز رسمی و در بسته بندی هستند. همچنین لازم به ذکر است که تشخیص قارچ های خوراکی از قارچ های سمی تنها بر اساس ویژگی های ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و طعم دشوار است و تنها توسط قارچ شناسان و گیاه شناسان مجرب امکان پذیر است. بنابراین در تشخیص انواع قارچ های سمی از انواع قارچ های خوراکی به توصیه های برخی افراد عمل نکنید. در عین حال مصرف قارچ توسط پرندگان و سایر حیوانات اهلی و وحشی نشان دهنده سمی نبودن قارچ برای انسان نیست.

وی همچنین گفت: برخی روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره ای در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در مجاورت قارچ و محل رشد قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص غیرقابلیت نیست. سمیت قارچی – قارچی در همه موارد. برخی از سموم موجود در قارچ های سمی در برابر حرارت مقاوم هستند و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند پخت، جوشاندن، سرخ کردن و بخارپز کردن نمی تواند سموم موجود در آنها را به طور کامل از بین ببرد.

علائم و نشانه های مسمومیت با قارچ سمی

وی ادامه داد: همچنین در مواردی که علائم و نشانه های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال پنج تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ خودرو به تعویق افتاد، در اسرع وقت بیمار را به مرکز تخصصی سموم درمانی منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی بیش از 6 ساعت پس از مصرف قارچ خودرو بروز کند، سمیت این قارچ ها بسیار بیشتر بوده و در سال های اخیر باعث نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از همکاران ما شده است.

ضرورت انتقال سریع بیماران مسموم به مراکز درمانی

محمد حسینی افزود: انتقال سریع بیمار مسموم به مرکز تخصصی درمان مسمومیت، شانس درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار را افزایش می دهد. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه نوع تاخیری در فردی که سابقه مصرف قارچ خودرو در دهان دارد، از خوددرمانی و درمان علامتی خودداری کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید. در صورت امکان از قارچی که بیمار خورده است نمونه برداری کنید تا کادر پزشکی بیمارستان شناسایی شود.

وی با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل بهار و ظهور قارچ های سمی در طبیعت، همه ساله تعدادی از هموطنان به دلیل عدم آگاهی و ناتوانی در تشخیص قارچ های سمی از گونه های بی ضرر به علت مسمومیت با قارچ های سمی، موقت، دائمی و حتی مرگ و میر قارچ های سمی در طبیعت، اظهار داشت: . وی گفت: تاکید می کنم در بیشتر موارد شناسایی قارچ سمی از روی ظاهر غیرممکن است و نیاز به تخصص دارد. متاسفانه از سال 1397 تا نیمه اول سال 1400 شاهد مراجعه بیش از 5000 مورد مسمومیت به بیمارستان ها در این زمینه بوده ایم که بیشتر در استان های آذربایجان غربی، لرستان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، گلستان و شهرکرد اتفاق افتاده است. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا