سلامت و دانش

آیا انگشت کردن در بینی می‌تواند با خطر آلزایمر مرتبط باشد؟

هفته گذشته برای برخی از مردم در سراسر جهان که عادت دارند بینی خود را با انگشتان خود باد کنند، هفته سختی بود، زیرا عناوین زیادی وجود داشت که نشان می داد شواهد ترسناکی وجود دارد که بیماری آلزایمر و زوال عقل با هم مرتبط هستند.

به گفته چندین عصب شناس که نیواطلس با آنها تماس گرفته است، اکنون واضح است که برداشت از این مطالعه فقط حدس و گمان است و “بسیار بعید” است.

مانند بسیاری از این دسته بندی های اخبار علمی، از یک بیانیه مطبوعاتی می آید، در این مورد، یکی از دانشگاه گریفیث استرالیا، که در روز جمعه، 28 اکتبر منتشر شد. این داستان با عنوان “تحقیقات جدید نشان می دهد که برداشتن بینی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد” منتشر شده است و به مطالعه منتشر شده در Scientific Reports اشاره دارد.

این مطالعه بر روی موش ها نشان داد که باکتری به نام کلامیدیا پنومونیه وقتی در بینی حیوان قرار می گیرد می تواند قسمت هایی از مغز را آلوده کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که وقتی باکتری های خاصی وارد مغز موش ها می شوند، می توانند تغییرات پاتولوژیک مشابه آنچه در بیماری آلزایمر مشاهده می شود، ایجاد کنند.

این مطالعه در واقع 10 ماه پیش در ماه فوریه منتشر شد، اما به تازگی منتشر شده است و زمانی که منتشر شد، با بیانیه مطبوعاتی همراه بود که در آن بیان شده بود که باکتری های موجود در بینی می توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند. ; بنابراین منطقی است که بپرسیم چرا مطالعه منتشر شده 10 ماه پیش دوباره به عنوان یک مطالعه جدید با نتایج کاملاً جدید معرفی می شود که ناگهان نشان می دهد که برداشتن بینی می تواند با خطر آلزایمر مرتبط باشد؟

نیو اطلس با چند متخصص صحبت کرد تا بفهمد این رابطه جدید با برداشتن بینی چگونه شکل گرفت.

پروفسور جیمز سنت جان یکی از نویسندگان مشترک اولین مطالعه بود. او گفت که احساس می‌کند این مطالعه با داستان‌های دیگر مخلوط شده است، و از زمانی که این مطالعه برای اولین بار منتشر شد، تعدادی از متخصصان گوش و حلق و بینی، که از یافته‌ها راضی بودند، با او تماس گرفتند و از او خواستند که ارتباط بین عفونت‌های بینی و زوال عقل را بیشتر بررسی کند.

وی با اشاره به بازخوردی که از محققان گوش و حلق و بینی درباره این مطالعه دریافت کرده است، به نیواطلس گفت: این موضوع باید بررسی شود. ما هرگز به این فکر نکردیم که تاریخچه عفونت یا آسیب به بینی را بررسی کنیم. از زمانی که بیانیه مطبوعاتی را منتشر کردیم، افراد زیادی با من تماس گرفتند. یکی می گفت همسرم آلزایمر دارد و عفونت شدید بینی دارد و وقتی اولین علائم و چیزهایی از این دست پیدا می کرد با انگشتش زیاد بینی اش را باد می کرد. بنابراین ما در مورد این رابطه مطمئن نیستیم، اما باید آن را بررسی کنیم.

ارتباط دمیدن انگشت با آلزایمر و زوال عقل، که به نظر می‌رسد کانون این موج جدید پوشش رسانه‌ای باشد، تا حدی ناشی از مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد آسیب عمدی به اپیتلیوم موش منجر به افزایش تهاجم باکتری‌ها به اعصاب محیطی و لامپ می‌شود. .بو

اپیتلیوم بینی لایه نازکی از بافت است که داخل بینی را می پوشاند و در این مطالعه محققان از مواد شیمیایی برای آسیب رساندن به آن بافت به عنوان مدلی مشابه آسیب طبیعی بینی در انسان استفاده کردند.

فرضیه سنت جان این است که برداشتن بینی شما می تواند آسیب مشابهی به پوشش بینی شما وارد کند، به طور بالقوه باعث می شود پاتوژن های بیشتری به مغز سفر کنند، و عوامل بیماری زا در مغز می توانند مجموعه ای از وقایع را ایجاد کنند که منجر به بیماری آلزایمر می شود.

البته سوال کلیدی اینجا مطرح می شود. در اینجا از چه نوع آسیب بینی صحبت می کنیم؟

St. جان می گوید که برداشتن آرام بینی احتمالاً درد ندارد، اما اگر بینی خود را تا زمانی که خونریزی کند دستکاری کنید، احتمالاً اینطور است.

نیواطلس با تعدادی از دانشمندان علوم اعصاب و سایر محققان زوال عقل تماس گرفت تا بازخورد آنها را در مورد ارتباط احتمالی بین برداشتن بینی و بیماری آلزایمر ارائه دهند.

برخی از این کارشناسان اظهار داشتند که این پیشنهاد به قدری مضحک بوده که ترجیح دادند نامشان فاش نشود و خودشان را درگیر نکنند، اما برخی از آنها پاسخی قابل تامل به این فرضیه دادند.

برایس ویسل، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه نیو ساوت ولز با تمرکز تحقیقاتی خاص بر بیماری های عصبی، گفت: یافته های اصلی این مطالعه جالب بود. او گفت این ایده که عفونت‌های باکتریایی ممکن است در زوال عقل نقش داشته باشند و این عفونت‌ها می‌توانند از بینی به مغز منتقل شوند، یک حوزه تحقیقاتی هیجان‌انگیز، هرچند هنوز حدس‌آمیز است.

ویسل گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این رفتار (نفوذ بینی) که در بین انسان ها رایج است، در ابتلا به آلزایمر نقش دارد.

وی افزود: من هرگز چیزی در این مورد نشنیده ام، هیچ مدرکی در مورد آن ندیده ام و یا مبنایی برای بیان چنین اظهاراتی ندارم. من نگران هستم که مردم آنچه را که می گویند اشتباه تفسیر کنند و از انجام کاری که انسان ها برای هزاران سال انجام می داده اند می ترسند.

نیکی آن ویلسون، محقق فوق دکتری در تحقیقات علوم اعصاب استرالیا، سخنان ویستل را تکرار می کند. او موافق است که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه چندین عامل می‌توانند به طور فرضی در برخی از بیماری‌های عصبی نقش داشته باشند، اما یافته بزرگ نتایج این مطالعه جدید این است که برداشتن بینی یکی از عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌های نورودژنراتیو است. آلزایمر بیش از حد است.

وی گفت: این ظن که اختلال در اپیتلیوم بینی می تواند احتمال ابتلا به چنین عفونتی را افزایش دهد، جدید است. با این حال، این مطالعات حیوانی به دور از شواهد علّی مبنی بر اینکه برداشتن بینی باعث بیماری آلزایمر می‌شود، نیست.

پروفسور جیمز سنت جان اولین کسی است که اعتراف کرد که تحقیقات بیشتری باید انجام شود و در تلاش است تا سال آینده یک مطالعه بزرگ را برای بررسی افرادی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند آغاز کند.

این مطالعه حس بویایی شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار داد، از باکتری های موجود در بینی آنها نمونه برداری کرد و سوابق پزشکی آنها را برای شواهد عفونت بینی ردیابی کرد.

در صحبت از مطالعه جدید، پروفسور سنت جان به برداشتن بینی خود به عنوان یک عامل خطر برای آلزایمر اشاره نکرد.

او می‌گوید تحقیقات قبلی نشان داده است که برداشتن بینی یک عمل تقریباً جهانی در میان بزرگسالان است و ممکن است برای پیدا کردن کسی که بگوید هرگز بینی‌اش را نمی‌گیرد، مشکل داشته باشید.

در نهایت، به نظر می رسد افرادی که بینی خود را با انگشت خود باد می کنند، به دلیل این رفتار، نگران ابتلا به آلزایمر و زوال عقل نباشند. اما البته زمانی که این کار را انجام می دهند باید به آرامی این کار را انجام دهند تا آسیبی به پوشش داخلی بینی وارد نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا