آیا اُمیکرون نقطه پایان همه گیری کرونا است؟/ اثر تنوع واکسن بر میزان ایمنی بخشی بدن

دکترنامه/ گلستان معاون پرستاری دانشگاه گلستان به تشریح نقش سویه اومیکرون در پایان دادن به اپیدمی کرونا پرداخت و گفت: مردم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و فاصله گذاری اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

محمدمهدی زرگرانی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب حائز اهمیت است و کسانی که نوبت اول و دوم واکسن کرونا را تزریق می کنند نوبت سوم را تزریق کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سویه Omicron پایان اپیدمی کرونا خواهد بود، افزود: امیدواریم سویه جدید کرونا پایانی بر روند کووید 19 باشد، اما در حال حاضر نمی‌توان به این موضوع خوش‌بین بود و نباید از آن غافل شد. پروتکل های بهداشتی

معاون پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: تزریق واکسن پاستوکوکوس در نوبت سوم برای کسانی که دوز اول و دوم سینوفارم را تزریق کردند مانعی نداشت و این واکسن نیز ایمنی کافی داشت حتی کسانی که دوز اول و دوم را تزریق کردند. شرکت سینوفارم پس از سه ماه، می توانند واکسن Astrazanka را در نوبت سوم دریافت کنند.

زرگرانی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد تنوع در انتخاب واکسن به تقویت ایمنی کمک می کند یا خیر، گفت: در این مورد دو نکته وجود دارد، اینکه آیا واکسن جدید می تواند همان نقطه امن را تقویت کند یا خیر و موضوع دیگر اینکه باعث ایجاد تنوع بیشتر در سیستم ایمنی واکسن می شود. اما به طور کلی تزریق هر سه دوز واکسن برای دستیابی به ایمنی کامل مهم است.

وی گفت: افرادی که نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق می کنند در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از 90 درصد در برابر بیماری های عروق بیماری کرونا قلب ایمن خواهند بود.

حضور 12.8 پزشک متخصص به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت در گلستان

معاون پرستاری دانشگاه گلستان با بیان اینکه در سراسر کشور با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم، گفت: بر اساس آمار کشوری به ازای هر 10 هزار نفر باید 11.2 متخصص داشته باشیم که این تعداد باید بیش از 24 نفر باشد. شاخص در کشورهای توسعه یافته نیز به 34 نفر رسید.

زرگرانی تعداد متخصصان گلستان به ازای هر جمعیت را 12.8 نفر عنوان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با آمار کشوری خوب است اما به طور کلی با وضعیت مطلوب مطابقت ندارد.

وی به کمبود نیروی متخصص در منطقه گلستان اشاره کرد و هشدار داد: متأسفانه بیشترین تمرکز متخصص و فوق تخصص در کشور در تهران است، توزیع هر چه بیشتر متخصصان در سراسر استان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا