سلامت و دانش

آیا مبتلایان به بیش‌فعالی قهوه مصرف کنند؟

دکترنامه/ خراسان رضوی بر اساس گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا، بیش از 8 درصد از کودکان و 2.5 درصد از بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) با سه علامت اصلی هستند: تکانشگری، بی توجهی و بیش فعالی. در حالی که علل این اختلال به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان بر این باورند که ممکن است بیش فعالی به طور ژنتیکی مرتبط باشد یا تحت تاثیر عوامل خارجی خاصی در دوران بارداری باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، درمان استاندارد برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD، مدیریت رفتاری و تجویز داروهای محرک است.

دکتر می گوید: روشی که داروهای محرک برای بیش فعالی موثر هستند این است که سطح دوپامین (یک انتقال دهنده عصبی) را در مغز با کند کردن بازجذب آن افزایش می دهند و در نتیجه تمرکز را افزایش می دهند. اوما نایدو، روانپزشک تغذیه.

اگر داروهای محرک می توانند تمرکز ذهنی افراد مبتلا به ADHD را بهبود بخشند، آیا غذاها و نوشیدنی های سرشار از کافئین، یک ماده شیمیایی که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند، می تواند همین کار را انجام دهد؟

به گفته روانپزشک تغذیه دکتر. اوما نایدو، کافئین در حد اعتدال به بهبود تمرکز، تحریک ذهن و پاکسازی مغز کمک می کند. با این حال، متخصصان هشدار می دهند که کافئین می تواند باعث علائم بیش فعالی در افراد مبتلا به ADHD و این اختلال شود. سلامت روان می تواند به دلیل اضطراب و همچنین بدتر شود.

علاوه بر این، کافئین هنگام مصرف محرک های بیش فعال می تواند باعث مشکلات سلامتی ناشی از تحریک بیش از حد مانند تپش قلب، لرزش یا بی خوابی شود. با این حال، برخی از محرک های بیش فعال ممکن است زمانی که با کافئین ترکیب شوند، موثر باشند. بنابراین، همیشه بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

علاوه بر بیماری روانی و دارو، سن نیز در مصرف کافئین و بیش فعالی نقش دارد. در حالی که مصرف کافئین به طور کلی برای بزرگسالان مبتلا به ADHD بی خطر در نظر گرفته می شود، می تواند برای کودکان و نوجوانان مضر باشد.

در نهایت، اگر یک بزرگسال بیش فعال هستید، به نظر می رسد قهوه وضعیت شما را بدتر می کند، سعی کنید چای را با قهوه جایگزین کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا