سلامت و دانش

آیا می‌توان زمان دقیق یائسگی زنان را پیش‌بینی کرد؟

در سال‌های اخیر، عوامل مؤثر بر سن یائسگی به موضوع بحث تبدیل شده است. از نظر تنظیم خانواده، تعیین پایان دوره باروری زن بسیار مهم است. چنین بینش هایی در شناسایی زنانی که بیشتر از سایر زنان مستعد ابتلا به یائسگی زودرس و مشکلاتی مانند بیماری قلبی، افسردگی و حتی پوکی استخوان هستند، ارزشمند است. نگرانی اصلی دیگر مدت خونریزی است که نحوه مدیریت علائم را تعیین می کند.

روند یائسگی سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است. تفاوت های فردی در زندگی باروری یک زن، علاوه بر طولانی شدن دوره گذار یائسگی، تعیین دقیق سن شروع یائسگی طبیعی را دشوار می کند. تحقیقات قبلی در این زمینه بر تعداد کمی از نشانگرهای زیستی از پیش تعریف شده متمرکز شده است. از سوی دیگر، محققان مطالعه حاضر از پیش‌بینی‌کننده‌های مختلف برای یافتن ویژگی‌هایی که بر سن یائسگی طبیعی تأثیر می‌گذارند، استفاده کردند و مدلی برای شناسایی آنها ساختند.

بر اساس یافته های این مطالعه، افزایش سطح هورمون محرک فولیکول (FSH) و استرادیول، دوره های قاعدگی غیرطبیعی و علائم یائسگی نشانه های مهمی هستند که نشان می دهد زن در حال نزدیک شدن به یائسگی است. محققان این مطالعه همچنین سبک زندگی و ویژگی های اجتماعی-اقتصادی را هنگام محاسبه سن طبیعی یائسگی در نظر گرفتند. اینها شامل مصرف الکل، استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، عادات سیگار کشیدن، وضعیت رابطه و آمادگی جسمانی است.

اگرچه تحقیقات گسترده‌تر و عمیق‌تری مورد نیاز است، اما دانستن این ویژگی‌ها و سطح خطر کلی یک زن می‌تواند به پزشکان در انتخاب گزینه‌های پیشگیری از بارداری و درمان علائم یائسگی کمک کند.

دکتر استفانی فاوبیون، مدیر انجمن یائسگی آمریکای شمالی، گفت: “اگرچه این مطالعه بر روی تعداد کمی از زنان انجام شد، اما به دانش ما در مورد اینکه چه عواملی در مدل سنی را که در آن یک زن وارد یائسگی می شود، پیش بینی می کند، اضافه می کند. سن طبیعی یائسگی به طور دقیق، زنان را در مشاوره در مورد مسائل مختلف، از جمله خطرات قلبی عروقی، تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری، و مدیریت مشکلات پیش از یائسگی مانند خونریزی های نامنظم یا شدید قاعدگی، علائم منقبض کننده عروق و نوسانات خلقی راهنمایی می کند.

یافته های این مطالعه در مجله “Menopause” منتشر شد.

5858

دکمه بازگشت به بالا