عمومی

اتفاقات اخیر کشور از نگاه سعید جلیلی

در جلسه دانشگاهیان رشت مطرح شد.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی گفت: کار دانشگاهی کار علمی است; بنابراین باید به صورت علمی و دقیق رویدادهای جاری کشور را بررسی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از رشت، سعید جلیلی در جمع اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: اتفاقات اخیر کشور قابل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اتفاقات اخیر خارج از تحولات زیست محیطی بوده است، افزود: تحولات زیست محیطی می تواند داخلی، منطقه ای و بین المللی باشد و نمی توان اینها را نادیده گرفت. بخش بعدی بررسی رویدادها در طول زمان است و کار دانشگاه بررسی همین ابعاد برای کمک به دولت و دولت در این زمینه است. اگر ابعاد پرونده به خوبی تشخیص داده نشود، راه حل استاد اشتباه خواهد بود. در این مواقع اساتید باید به جامعه و کشور کمک کنند و ابعاد پرونده ها را به درستی برای مردم تبیین کنند.

** هر دانشگاهی باید مانند یک دولت در سایه عمل کند

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی گفت: آحاد مردم در هشت سال دفاع مقدس در حد توان خود به نیروهای مسلح کمک کردند. مشارکت افراد مختلف این حماسه مثال زدنی را ممکن کرد و در تاریخ ماندگار شد. حکومت سایه تشکل ها و احزاب نیست. بلکه گفتمان است. این گفتمان تلاش می کند تا همه افراد جامعه تا جایی که می توانند آثار جامعه را دنبال کنند و تا چه اندازه تاثیرگذار هستند. هر دانشگاهی باید مانند یک دولت در سایه عمل کند.

جلیلی با تاکید بر اینکه وظیفه ما کمک به دولت است تا متوقف نشود، تاکید کرد: همه چیز را باید با زور ادامه داد و دولت های دوست و رقابتی اینجا معنایی ندارند. همه ما باید به دولت کمک کنیم تا به اهداف انقلاب برسد. اگر همین کار در دانشگاه ها انجام می شد، نتایج مثبتی به همراه داشت. اگر همه برای پیشرفت کشور تلاش کنند، مشکلات مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… کشور حل می شود و این گونه جلسات باید ادامه یابد تا به نتیجه برسد.

**باید از دشمن پرسید کدام گزینه را دارند که اجرا نکرده اند؟

اعضای شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه دشمن در این 43 سال تلاش خود را برای حمله به انقلاب به کار گرفت، تصریح کرد: ترور، جنگ داخلی، جنگ اجباری هشت ساله، تشکیل گروه های تروریستی، فشار اقتصادی تحت عنوان فشار حداکثری و … فتنه، این متفاوت است، از جمله نقشه های دشمن. با حداکثر فشار خود اعلام کردند که شکست خورده اند. دشمنان انقلاب اغلب می گویند همه گزینه ها روی میز است و حالا باید از آنها بپرسیم کدام گزینه را اجرا نکرده اند؟ آنها همه گزینه ها را امتحان کردند و شکست خوردند.

وی پرسید: چرا 250 شبکه ماهواره ای به زبان فارسی راه اندازی کردند؟ چشم و ابروی ایرانی را دوست ندارند. چون اگر می کردند تحریم دارویی بیمار پروانه ای را برمی داشتند. باید بدانیم که اگر پشت خیمه دشمن قرار بگیریم، حیله های تزویر و قرآن را با نیزه به کار خواهند برد. دشمن هرگز آرام نمی نشیند و هر روز و هر لحظه به فکر ترفندهای جدیدی است. پیشروی روزافزون ایران در نقاط تحت فشار دشمن خشم آنها را برانگیخته است. حرکت امروز آنها نیز ناشی از عصبانیت آنها بود. زیرا زمانی که دشمن از همه اقدامات خود ناامید شود و نتواند به پیروزی برسد، ناامنی ها را بالا می برد تا جامعه هدف خود را ناامن کند.

اتفاقات اخیر در کشور باید مورد بررسی علمی قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دشمن قدرت را هدف قرار می دهد، تصریح کرد: اگر می خواهیم دشمن را شکست دهیم باید نقاط ضعف را برطرف کنیم تا دشمن از آنها سوء استفاده نکند و این وظیفه همه است و فقط همه طبقات نباید کار کنند. شاخصه انقلاب اسلامی این است که به حداقل ها بسنده نکنیم و به فکر رسیدن به قله باشیم، فعالیت دانشگاه در این زمینه بسیار مهم است. زیرا وظیفه دانشگاه بررسی مشکلات و ارائه راه حل است.

**بسیاری از مشکلات و مشکلات کشور ربطی به تحریم ندارد

جلیلی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات و مشکلات کشور مربوط به دولت است و ربطی به تحریم ندارد، افزود: هرکسی باید در حد توان خود راه حلی ارائه دهد. زیرا در بسیاری از مشکلات موجود، اگر به دنبال علت نباشیم و فقط به عوارض بپردازیم، نتیجه ای حاصل نمی شود. یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور مشکل تورم است و باید برای حل آن برنامه ریزی کرد. در استان گیلان برای اینکه تولید بر مبنای نقدینگی باشد باید کار، سخت گیری، رصد، نظارت، مطالعات و استعلام صورت گیرد و نمایندگان و استانداران در این زمینه وظایفی دارند. دانشگاه ها باید این سوالات را با مسئولین مطرح کنند.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی گفت: آنچه امروز با آن مواجه هستیم این است که از بیرون شمشیر کشیده اند. نخست وزیر استرالیا و نخست وزیر کانادا در تظاهرات علیه ایران شرکت می کنند، رئیس جمهور فرانسه با یک دلقک عکس می گیرد و رئیس جمهور ایالات متحده و صدراعظم آلمان علیه ایران صحبت می کنند. یعنی با تمام وجود وارد میدان شده اند و گاهی این سوال پیش می آید که آیا خودشان در کشور خودشان مشکلی ندارند و حالا عاشق ایران شده اند؟ چرا در سالی که کردستان را با بمب های شیمیایی بمباران کردند و هشت سال مردم ایران را به خاک و خون کشیدند ابراز ناراحتی نکردند و اکنون نگران ملت ایران هستند.

جلیلی با طرح این سوال که دلیل اقدامات اخیر این کشورها چه بوده است، تصریح کرد: امروز دشمنان به جایی رسیده اند که رقبای متمدن پیدا کرده اند و فهمیده اند که قدرت ایران از نوع دیگری است، آنها فهمیده اند که ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد و هر چیزی که نمی توانند جلوی آن را بگیرند، اکنون در حال افزایش است و اگر بر این ضعف غلبه کند، الگوی تمدنی در جهان می شود و تمام نقشه های آنها از بین می رود.

** ظرفیت گیلان می تواند به کشور کمک کند

اعضای شورای امنیت ملی با بیان اینکه استان گیلان ظرفیت های فراوانی دارد، ادامه داد: ظرفیت این استان غیر از حل مشکلات استانی است. همچنین می تواند به دولت کمک کند. زیرا ظرفیت های دریایی، جنگلی، ترانزیتی و گردشگری ظرفیت های ارزشمندی هستند و کشورهایی مانند ایران از این امکانات به شدت استفاده می کنند. اما ما از آن نهایت استفاده را نمی‌کنیم. پس از پیروزی انقلاب نیز دشمن ساکت ننشست و همواره به تحریک و موانعی دست زد تا انقلاب اسلامی به اهداف خود نرسد.

وی تصریح کرد: برخی از کشورها که جنگل‌هایی به وسعت ایران دارند بیش از دو برابر جنگل‌های خود نفت مصرف می‌کنند بدون اینکه آسیبی به محیط زیست وارد شود. اما در ایران اقدام مناسبی در این زمینه انجام نمی‌شود و این موضوع جای سوال دارد، بنابراین باید اقدامات خود را در جاهایی که به خوبی انجام داده است، تقویت کرد. اما ما باید مناطق ضعیف را بهبود بخشیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا