سلامت و دانش

ارتباط باکتری‌های روده با ابتلا به چاقی

مطالعات نشان می دهد که غذاهای حاوی پروبیوتیک با تغییر ترکیب باکتری های روده، یعنی افزایش باکتری های مفید روده، تاثیر قابل توجهی در کنترل چاقی دارند.

با توجه به ISN ها، در حال حاضر چاقی یکی از شایع ترین مشکلات سلامت انسان است. تحقیقات نقش عدم تعادل بین دریافت و مصرف انرژی، ژنتیک و سبک زندگی ناسالم را در ایجاد اضافه وزن و چاقی نشان داده است. مطالعات اخیر نشان داده است که غذاهای حاوی پروبیوتیک با تغییر ترکیب باکتری های روده (افزایش باکتری های مفید روده) تاثیر بسزایی در کنترل چاقی دارند.

بین باکتری های روده و چاقی در دوران نوزادی و بزرگسالی ارتباط وجود دارد. همچنین چندین مکانیسم ژنتیکی، متابولیک و التهابی در تعامل بین میکروب های روده و چاقی دخیل هستند. تغییرات میکروبی در روده انسان را می توان یکی از عوامل موثر در چاقی در نظر گرفت. پروبیوتیک ها موجودات میکروسکوپی کوچک، زنده و فعالی هستند که وقتی خورده می شوند، میکروبیوم دستگاه گوارش ما را برای سلامتی بهتر تغییر می دهند. لازم به ذکر است که ما اغلب به این باکتری های مفید روده می گوییم.

تأثیر پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید روده در درمان چاقی به سه روش انجام می شود:

1- کاهش رشد عوامل بیماری زا و چسبندگی پروبیوتیک ها به بافت روده به صورت رقابتی با عوامل بیماری زا (فعالیت ضد میکروبی).

2- بافت روده را ترمیم می کند و نفوذپذیری روده را کاهش می دهد (سد دفاعی را تقویت می کند).

3- بهبود سیستم ایمنی دستگاه گوارش (تعدیل ایمنی).

در مجموع این عملکردها می توانند با تقویت باکتری های طبیعی و مفید روده تاثیر بسزایی در کاهش چاقی داشته باشند.

به گفته آژانس بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کفیر، ماست، دوغ و پنیر غنی شده با پروبیوتیک ها را می توان به عنوان منابع غذایی حاوی پروبیوتیک نام برد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا