سلامت و دانش

ارتباط خطر بیماری قلبی با افسردگی

دکترنامه/ خراسان رضوی تحقیقات جدید ارتباط احتمالی بین خطر بیماری قلبی و افسردگی را بررسی کرده است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، سال ها است که مردم مجذوب ارتباط بین ذهن و بدن بوده اند. مثلاً آیا واقعاً مردم از دل شکسته می میرند؟ آیا ذهن سالم نشان دهنده بدن سالم است؟

دانشمندان مدتی است که در حال بررسی رابطه بین سلامت روان و جسم هستند. یکی از این پیوندها بین افسردگی و بیماری قلبی است. تحقیقات نشان داده است که افسردگی در افراد مبتلا به بیماری قلبی بیشتر از جمعیت عادی است.

علاوه بر این، اگر افراد دارای آمادگی جسمانی برای سال‌ها دنبال شوند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی با علائم افسردگی بالا نسبت به افراد غیرافسرده بیشتر بود. ما همچنین می دانیم که در افراد مبتلا به بیماری حاد قلبی (به عنوان مثال، کسانی که حمله قلبی داشته اند)، افسردگی با افزایش خطر حمله قلبی و مرگ مرتبط است، نه فقط در اثر بیماری قلبی، بلکه به هر دلیلی.

با این حال، مطالعات کمتری وجود این روند را به صورت معکوس بررسی کرده اند، یعنی اینکه آیا عوامل خطر قلبی عروقی بیشتر با افسردگی مرتبط هستند یا خیر. اما اکنون یک مطالعه جدید برای کشف این موضوع در حال انجام است.

ساندرا مارتین پلویس از دانشگاه گرانادا در اسپانیا و همکارانش بر روی افراد مبتلا به سندرم متابولیک تمرکز کردند تا ارتباط بین عوامل خطر قلبی عروقی و افسردگی را در افراد 55 تا 75 ساله بررسی کنند.

سندرم متابولیک گروهی از بیماری‌هاست که با هم اتفاق می‌افتند، از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و کلسترول بالا که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت نوع 2 را در فرد افزایش می‌دهد.

برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که سندرم متابولیک نیز ممکن است در افسردگی نقش داشته باشد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه از یک مطالعه گسترده‌تر استخراج شدند که اثرات رژیم غذایی مدیترانه‌ای را بر افرادی که اضافه وزن یا چاق دارند و سندرم متابولیک دارند، تجزیه و تحلیل می‌کرد. کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده در حال انجام شامل یک گروه است که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای کم کالری و برنامه فعالیت بدنی پیروی می‌کند و گروهی دیگر از رژیم مدیترانه‌ای نامحدود بدون برنامه فعالیت بدنی پیروی می‌کند.

بیش از 6500 شرکت کننده در تجزیه و تحلیل پایه این مطالعه وارد شدند که بیش از 4500 نفر از آنها دو سال بعد پیگیری شدند. محققان از امتیاز خطر فرامینگهام استفاده کردند که با ردیابی افراد سالم در طول زمان برای تعیین عوامل خطر اصلی بیماری قلبی ایجاد می شود. آنها افراد را به عنوان افراد کم خطر، متوسط ​​یا پرخطر طبقه بندی کردند، زیرا در عرض 10 سال دچار حمله قلبی شده بودند یا بر اثر بیماری قلبی مرده بودند.

از شرکت کنندگان در مورد علائم افسردگی آنها ابتدا با استفاده از پرسشنامه (زمانی که برنامه رژیم غذایی و فعالیت بدنی را شروع کردند) و سپس دو سال بعد سؤال شد.

با کمال تعجب، هیچ ارتباط معنی داری بین خطر قلبی عروقی و افسردگی در ابتدا یا پس از پیگیری یافت نشد. بنابراین، به طور کلی، شرکت‌کنندگانی که در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی بودند، کمتر به افسردگی مبتلا شدند.

هنگامی که محققان داده ها را بر اساس جنسیت تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که در ابتدا، زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بیشتر احتمال دارد علائم افسردگی را نشان دهند، اما این در مردان مشاهده نشد و در زنان و مردان در پیگیری مشاهده شد. .

به طور متوسط، نمرات افسردگی همه شرکت کنندگان در طی دو سال کاهش یافت. نمرات افسردگی برای افرادی که در معرض خطر قلبی عروقی کم قرار داشتند و برای افرادی که در گروه مداخله قرار داشتند (شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی محدود و برنامه ورزشی پیروی می کردند) بیشتر کاهش یافت.

تفسیر واضح یافته های این مطالعه دشوار است. داده ها به روش های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و نتایج متفاوتی به دست آمده است. به عنوان مثال، محققان داده ها را با عوامل مختلف سندرم متابولیک تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که دیابت و سطوح خاص کلسترول منجر به کاهش نمرات افسردگی در پیگیری می شود.

اما طبق مطالعات دیگر، می دانیم که زنان مبتلا به بیماری قلبی نسبت به مردان مبتلا به بیماری قلبی، میزان افسردگی بیشتری دارند. همچنین مشخص شده است که در جمعیت عمومی، زنان بیشتر از مردان افسرده هستند. بنابراین، یافته‌ها مبنی بر وجود ارتباط احتمالی بین خطر بیماری قلبی و افسردگی در زنان به نظر می‌رسد با این روند مطابقت دارد.

ارتباط خطر بیماری قلبی با افسردگی

چرا افسردگی و بیماری قلبی مرتبط هستند؟

در حالی که نمی‌توانیم از این مطالعه نتیجه بگیریم که خطر بیماری قلبی با خطر بیشتر افسردگی مرتبط است، اما به شواهد قوی نشان می‌دهد که بین بیماری قلبی و افسردگی ارتباط وجود دارد.

تعدادی از عوامل رفتاری و بیولوژیکی ممکن است این رابطه را توضیح دهند. برخی از عوامل بیولوژیکی رایج برای افسردگی و بیماری قلبی عبارتند از: افزایش التهاب، اختلال عملکرد اندوتلیال (انقباض عروق خونی در قلب)، تغییرات در فعالیت سیستم عصبی خودمختار (سیستم عصبی خودمختار ماهیچه‌ها از جمله قلب را کنترل می‌کند) و اختلال عملکرد پلاکتی. پلاکت ها بیشتر به هم می چسبند تا لخته ایجاد کنند).

ما همچنین می دانیم که عوامل سبک زندگی سالم مانند فعالیت بدنی، سیگار نکشیدن و حفظ یک رژیم غذایی سالم از بیماری قلبی و افسردگی محافظت می کند. عکس این موضوع نیز صادق است و عوامل سبک زندگی ناسالم با افزایش خطر بیماری قلبی و افسردگی مرتبط است.

متأسفانه، افراد مبتلا به افسردگی تغییر برخی عادات مانند ترک سیگار را دشوارتر می دانند، بنابراین شاید جالب ترین یافته این مطالعه این باشد که نمرات افسردگی در گروهی که افراد را تشویق و حمایت می کردند تا سبک زندگی سالم تری را دنبال کنند، کاهش یافته است. رژیم غذایی محدود و افزایش فعالیت پذیرش بدن.

در حالی که شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد ورزش یک درمان بسیار موثر برای افسردگی در افراد مبتلا به بیماری قلبی است، نقش رژیم غذایی به عنوان مداخله ای برای افسردگی کمتر مشخص است. این مطالعه انگیزه امیدوارکننده‌ای برای بررسی بیشتر رژیم غذایی و سبک زندگی به عنوان درمان‌های بالقوه افسردگی در افراد در معرض خطر بیماری قلبی فراهم می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا