سلامت و دانش

ارتباط عجیب یک ویروس خاص با ابتلا به دیابت

یک بررسی سیستماتیک اخیر شواهد قوی ارائه کرده است مبنی بر اینکه ایجاد دیابت نوع 1 با عفونت توسط انترو ویروس ها، گروه بزرگی از ویروس های رایج، مرتبط است. این یافته ها از فرضیه رو به رشدی حمایت می کند که ویروس را با دیابت نوع 1 مرتبط می کند، با واکسن هایی که در حال حاضر در حال توسعه هستند و محتمل ترین گونه از ویروس را هدف قرار می دهند.

این ایده که عفونت انتروویروس می تواند باعث دیابت نوع 1 شود به بیش از 50 سال قبل برمی گردد، با گزارشی در سال 1969 که دیابت تازه شروع شده را با عفونت اخیر با انتروویروسی به نام Coxsackie B مرتبط می کند. از آن زمان، تعدادی مطالعات مختلف انجام شده است. که در بررسی این لینک متناقض است.

یک مطالعه کلیدی در سال 2011 اولین مرور سیستماتیک این موضوع را با تمرکز بر تکنیک های آزمایش مولکولی مدرن (مانند سنجش PCR) ارائه کرد. این مطالعه ارتباط بالینی قابل توجهی بین عفونت انتروویروس و دیابت نوع 1 نشان داد.

اکنون، تحقیقات جدیدی که هنوز توسط همتایان مورد بررسی قرار نگرفته اما اخیراً در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت ارائه شده است، از همان گروه تحقیقاتی، ارتباط را تایید کرده و یافته‌های سال 2011 را به‌روزرسانی کرده تا شامل داده‌های بیشتر و تکنیک‌های تشخیصی مولکولی پیشرفته‌تر باشد. . .

این مطالعه شامل داده‌های 60 مطالعه مشاهده‌ای کنترل‌شده بود که حدود 12000 شرکت‌کننده را شامل می‌شد و نشان داد که به طور کلی، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هشت برابر بیشتر احتمال دارد علائم عفونت انتروویروس را داشته باشند.

به طور خاص، این مطالعه مطالعاتی را با داده‌های مربوط به بیماران دیابتی تازه تشخیص داده شده بررسی کرد و دریافت که در ماه اول تشخیص، بیماران 16 برابر بیشتر احتمال دارد شواهدی از عفونت انتروویروس نشان دهند. این ارتباط حتی در افراد دارای استعداد ژنتیکی دیابت نوع 1 یا خویشاوندان مبتلا به این بیماری قوی تر بود.

سونیا آیزاکس، محقق ارشد این پروژه، توضیح می دهد: مطالعه ما نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که دارای خطر ژنتیکی هستند و بستگان درجه یک مبتلا به دیابت نوع 1، 29 برابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت انتروویروسی هستند.

یکی از چالش‌های درک این رابطه ویروس-دیابت این است که خانواده انتروویروس‌ها مجموعه بزرگی از ویروس‌های مختلف را شامل می‌شود. تا به امروز، بیش از 80 انترو ویروس مختلف برای ایجاد بیماری در انسان شناخته شده است.

به عنوان مثال، سه گونه اصلی راینوویروس مرتبط با بسیاری از موارد سرماخوردگی بخشی از گونه های انتروویروس هستند. با این حال، برخی از انترو ویروس ها کمتر خطرناک هستند. سه نوع اصلی ویروس فلج اطفال نیز جزئی از انترو ویروس ها هستند، همانطور که ویروس هایی که باعث بیماری دست، پا و دهان در کودکان می شوند. سایر انتروویروس ها با میوکاردیت و آنسفالیت (التهاب مغز) مرتبط هستند.

کدام انتروویروس های خاص با دیابت نوع 1 مرتبط هستند؟

مطالعات قبلی بیشتر بر روی زیر گروهی از انتروویروس‌ها به نام Coxsackie B انجام شده است. شش نوع انتروویروس Coxsackie B وجود دارد و محققان تخمین می‌زنند که این گروه می‌تواند باعث ایجاد یک چهارم کل عفونت‌های انتروویروسی شود.

اکنون تیمی از محققان در اروپا واکسنی طراحی کرده اند که هر شش انتروویروس کوکساکی B را هدف قرار می دهد. آزمایشات انسانی در حال انجام است و هدف این است که واکسنی تولید شود که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را در کودکان کاهش دهد.

یافته‌های جدید تا حدی از ارتباط بین Coxsackie B و دیابت پشتیبانی می‌کند، با بالاترین ارتباط با گونه‌های انتروویروس که زیرگروه را در بر می‌گیرد. با این حال، این ارتباط ممکن است تا حدودی گسترده تر باشد، با انواع انتروویروس A و C نیز ارتباطی با ایجاد دیابت نشان می دهد.

ایزاکس گفت که عفونت انتروویروس تنها عامل دیابت نوع 1 نیست. در عوض، به نظر می رسد که تعدادی از عوامل دیگر باید در کنار هم قرار گیرند تا این ویروس باعث دیابت شود.

به گفته آیزاکس، عفونت‌های ویروسی می‌توانند در ترکیب با عوامل دیگر مانند رژیم غذایی، عدم تعادل در میکروبیوم روده و حتی قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که ممکن است در رحم (در دوران بارداری) یا اوایل کودکی رخ دهند، نقش داشته باشند. تعداد، زمان، مدت و حتی محل عفونت انتروویروس نیز ممکن است مهم باشد.

شواهد فزاینده ای وجود دارد که عفونت انتروویروس را با دیابت نوع 1 مرتبط می کند، تحقیقات اخیر نشان می دهد که عفونت ویروس اپشتین بار (EBV) می تواند منجر به مولتیپل اسکلروزیس (MS) شود. در این مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که همه عفونت‌های EBV باعث ام‌اس نمی‌شوند، اما همه موارد ام‌اس پتانسیل ایجاد عفونت EBV را دارند.

دیابت نوع 1 احتمالاً یک بیماری ناهمگن تر از ام اس است. با این حال، اگر عفونت انتروویروس نقش کلیدی در ایجاد بیماری در برخی افراد داشته باشد، پیشگیری از این عفونت می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه موارد جدید دیابت نوع 1 شود.

کاملش خونتی، محقق دیابت گفت: بهترین جمعیت بیمار برای هدف قرار دادن مطالعات آینده بر اساس این یافته های جدید، بیمارانی هستند که خطر ژنتیکی بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 1 دارند و بستگان نزدیک آنها به این بیماری مبتلا شده اند.

خونتی که در مطالعه جدید شرکت نداشت، افزود: «من فکر می‌کنم این گروهی از ویروس‌ها است که باید به آن‌ها توجه کنیم، زیرا اتصالات آنقدر عمیق هستند که نیاز به آزمایش دارند.

5858

دکمه بازگشت به بالا