ارتباط مستقیم آلودگی هوا و افزایش بروز بیماری‌های قلبی

کارشناسان بیماری های قلبی و عروقی اداره کل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت نسبت به ارتباط مستقیم آلودگی هوا با افزایش ابتلا به بیماری های قلبی هشدار دادند و گفتند: برای کاهش آلودگی هوا و اثرات منفی آن نیازمند همکاری مردم و نهادهای مختلف هستیم.

دکتر طاهره سماوات در گفت وگو با دکترنامه. وی در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر بیماری های قلبی و عروقی گفت: آلودگی هوا در ایجاد بیماری عروق کرونا ویروس و آریتمی های خطرناک قلبی که باعث مرگ ناگهانی می شود موثر است. به دلیل وجود سرب در آلودگی هوا، فشار خون بالا در انسان رخ داده است و یک عامل خطر محسوب می شود. ما معمولا تا زمانی که غول های بیماری زا را نبینیم باور نمی کنیم و این در مورد آلودگی هوا نیز صدق می کند.

وی افزود: در کشورهای دیگر که بحران آلودگی هوا به یکباره است، معضل آلودگی کارخانه ها حرف اول را می زند، اما در ایران مشکل آلودگی هوا توسط خودروها به ویژه شیوع دارد. حتی در روزهایی که به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستیم، می بینیم که تعداد خودروها در جاده ها بیشتر می شود و نمی پذیریم که این باعث ایجاد بیماری شود.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا معضلی چند وجهی است، گفت: برای کاهش آلودگی هوا و اثرات منفی آن نیازمند همکاری مردم و نهادهای مختلف با هم هستیم. مثلاً به توزیع دقیق جمعیت در کشور نیاز داریم. همه در کلان شهرها یا پایتخت ها جمع می شوند و این عامل افزایش آلودگی هوا در مکان های خاص است. از سوی دیگر شبکه حمل و نقل کشور نیز باید تغییر کند تا پاسخگوی نیازهای حمل و نقل مردم باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا