ارزان ترین کراس اوورهای بازار ایران /عکس
به گزارش خبرگزاری دکترنامه تب شاسی بلندسواری به حدی در سراسر دنیا فراگیر شده است که امروز شاهد آن هستیم که تقریباً اکثر خودروسازان سبد محصولات خود را مملو از کراس اوورها و شاسی بلندها کرده اند و تقریباً سایر کلاس ها همچون سدان کوپه کوپه کانورتیبل و هاچ بک ها به حاشیه رانده شده اند. بازار ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و بسیاری از افراد علاقه مندند تا با بودجه خود سوار بر خودروهایی شوند که ارتفاع بیش تری از سطح زمین دارند یا به اصطلاح شاسی بلند و یا کراس اوور هستند. در این محتوا به سراغ معرفی شش مورد از ارزان ترین کراس اوورهای صفرکیلومتر بازار و یک کراس اوور غیر چینی و البته کارکرده در بازار ایران آمده ایم.

ام وی ام X۲۲ پرو دنده ای
به نقل از اسب بخار کار را با ام وی ام X۲۲ پرو دنده ای آغاز می کنیم. نسخه دنده ای X۲۲ پرو را می توان ارزان ترین کراس اوور صفرکیلومتر بازار دانست. ام وی ام X۲۲ پرو دنده دستی دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۴۳ نیوتن متر است. گیربکس این مدل هم از نوع ۵ سرعته دستی است که نیروی تولیدی توسط پیشرانه را به چرخ های جلوی این خودرو می فرستد.
در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی ام وی ام X۲۲ پرو دنده ای دارای مواردی همچون دو کیسه هوا دوربین و سنسور پارک عقب سیستم ترمز ضد قفل سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز سیستم کنترل پایداری و کشش سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی و کمکی حرکت در سرپایینی سنسور کنترل فشار باد تایرها کروز کنترل سنسور نور دی لایت تریم چرم دورنگ مانیتور ۹ اینچی میرور لینک فرمان برقی تنظیم دستی صندلی راننده در شش جهت تنظیم دستی صندلی شاگرد در چهار جهت گرم کن صندلی های جلو سانروف برقی دو حالته آینه های کناری برقی به همراه گرم کن و تاشوندگی خودکار و… است.
این خودرو در شرکت قیمتی برابر با ۹۶۲ میلیون تومان دارد و در بازار نیز حدود ۱ میلیارد و ۳۵ میلیون تومان ارزش گذاری می شود.
ام وی ام X۳۳ کراس اتومات
ام وی ام X۳۳ کراس در اصل همان نسخه فیس لیفت X۲۲ پرو محسوب می شود که در نمای ظاهری و داخلی و همچنین در بحث امکانات پیشرفت کرده است.
در بخش فنی از پیشرانه یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ ام وی ام X۲۲ پرو همچنان در این نسخه نیز مورد استفاده قرار گرفته با این تفاوت که خروجی آن کمی تغییر کرده است. این پیشرانه اکنون قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۱۲ اسب بخار (۱۰ اسب بخار نسبت به X۲۲ پرو بیش تر) و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر است و یک گیربکس CVT با تعویض مصنوعی ۹ سرعته وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را برعهده دارد.
ایکس ۳۳ کراس نسبت به X۲۲ پرو دارای آپشن ها و امکانات افزوده شده ای نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید کلاستر دیجیتالی گرم کن صندلی های جلو شارژر وایرلس و ایربگ های کناری است.
این خودرو در شرکت قیمتی برابر با ۱ میلیارد و ۸۳ میلیون تومان دارد و در بازار در حدود ۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان معامله می شود.
بک X۳ پرو
بک X۳ پرو در واقع همان جیلی X۳ پرو است که در برخی بازارها تحت عنوان می پل X۳ پرو نیز عرضه می شود.
بک X۳ پرو در بخش فنی به یک پیشرانه تنفس طبیعی با حجم ۱۵۰۰ سی سی تجهیز شده است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۰۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر است و این میزان قدرت تولیدی پیشرانه از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلو انتقال می یابد.
از امکانات ایمنی و رفاهی بک X۳ پرو می توان به مواردی نظیر سیستم ترمز ضد قفل سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی دو عدد ایربگ سانروف با قابلیت آنتی ترپ شیشه ها با قابلیت آنتی ترپ فرمان برقی با کلیدهای کنترلی کروز کنترل تریم چرم مصنوعی داخلی سیستم استارت و ورود بدون کلید سیستم پایش فشار باد تایرها تهویه دیجیتال مالتی مدیا ۸ اینچی دوربین و سنسور عقب کامپیوتر سفری و… اشاره کرد.
بک X۳ پرو در کارخانه بهایی معادل با ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان دارد و در بازار هم قیمت این خودرو حدود ۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان تعیین می شود.
تیگارد X۳۵
تیگارد X۳۵ را هم می توان یکی دیگر از کراس اوورهای چینی به نسبت اقتصادی در بازار ایران برشمرد.
تیگارد ایکس ۳۵ در جایگاه یک کراس اوور اقتصادی و چینی به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی دو کیسه هوا استارت دکمه ای فرمان کمکی برقی سامانه کنترل پایداری تهویه الکتریکی دستی ترمز پارک برقی کروز کنترل سنسور باد تایرها نمایشگر لمسی ۸ اینچی دوربین و سنسور پارک عقب چراغ روشنایی روز تریم داخلی چرم و پارچه سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… مجهز است.
این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر مجهز است و می تواند ۱۴۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده اتوماتیک CVT هم وظیفه دارد تا توان این پیشرانه را به چرخ های جلوی X۳۵ برساند. برای جعبه دنده این خودرو حالت تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته و اسپرت در نظر گرفته شده است.
تیگارد X۳۵ در کارخانه قیمتی برابر با ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان دارد و در بازار نیز حدود ۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.
ایران خودرو ری را
ری را را می توان یکی از پر آپشن ترین و گران ترین محصول ملی برشمرد. ری را براساس پلتفرم IKP۱ طراحی شده است. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF۱ گروه PSA است برای تارا هم استفاده شده است.
محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با بهره گیری از موتور EF۷PTC با ظرفیت ۱۶۴۵ سی سی توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. ری را مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک (AT) است و در مدت ۱۰.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) سامانه کنترل هرزگردی چرخ ها (TCS) سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی (HAC & DAC) چهار عدد کیسه هوا رادار نقطه کور دوربین ۳۶۰ درجه کلاستر دیجیتالی نورپردازی داخل کابین با قابلیت تغییر رنگ چراغ خوش آمدگویی خروجی برق ۱۲ ولت اهرم تعویض دنده الکترونیکی (Shift By Wire) مولتی مدیای ۱۲ اینچی لمسی سیستم صوتی با ۹ بلندگو فرمان کمکی برقی قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در چهار جهت دکمه های کنترلی روی فرمان کرنرینگ لایت محدودکننده سرعت کروز کنترل ورود بدون کلید و استارت دکمه ای سانروف برقی رینگ های ۱۸ اینچی سنسور نور سنسور باران اتولایت و کیک سنسور ترمز پارک برقی اتوهلد سنسور پارک جلو TPMS صندلی های برقی جلو گرم کن صندلی های جلو نیز از امکانات رفاهی و آپشن های مهم این کراس اوور ملی محسوب می شوند.
بهای کارخانه ای ری را ۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است و این خودرو هم اکنون در بازار قیمتی در حدود ۱.۵۵ میلیارد تومان دارد.
ام وی ام X۵۵
ایکس ۵۵ پرو هم بی تردید یکی از پرحاشیه ترین چینی های بازار است که مدت زیادی درگیر حواشی مربوط به اکسل عقب بود و حالا با افزایش قیمت شرکتی نیز مواجه شده است.
در ام وی ام X۵۵ پرو پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۴ سیلندر خطی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۹ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو منتقل می شود.
در ایکس ۵۵ امکاناتی نظیر صفحه نمایش لمسی مرکزی ترمز پارک برقی اتوهلد سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش سیستم پایش فشار باد لاستیک ها (TPMS) سنسور پارک و دوربین عقب فرمان کمکی برقی تهویه الکترونیکی دستی کروز کنترل شارژر وایرلس ۶ ایربگ ده نقطه ای دوربین ۳۶۰ درجه دسته دنده الکترونیکی صندلی برقی شاگرد گرم کن صندلی های جلو نورپردازی داخل کابین و کلاستر دیجیتال را داریم.
قیمت شرکتی این خودرو ۱ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان است و در بازار هم حدود ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ معامله می شود.
۵۸۳۲۲