عمومی

از ارتقای پژوهش‌های علمی تا گسترش دانش تخصصی سنجش از راه دور/ تنها فصلنامه مشترک علوم منابع طبیعی و مکانی را بشناسید

گروه خبرگزاری آنا؛ 13 سال از انتشار اولین نشریه سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر می گذرد و در این سال ها با توجه به تمامی امور مربوط به انتشار نشریات، این نشریه توانسته است حاوی بسیاری از علمی باشد. مقالات و مطالب و بالاترین رتبه را کسب کرده است.رتبه بندی برای یک نشریه داخلی به معنای کسب رتبه علمی با نمره A در دو سال اخیر است.

به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا با فاضل امیری، استاد گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و مدیر مسئول نشریه علمی سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی گفت و گو کرد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار آنا با امیری را در ادامه می خوانید:

آنا: «سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی» هر سه ماه یکبار چه زمانی و با چه هدفی منتشر می شود؟

امیر: مجله علمی پژوهشی سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با همکاری انجمن مراتع ایران و به منظور گسترش و ترویج پژوهش، انتشار نتایج تحقیقات علمی، افزایش آگاهی، توسعه علمی و دانش تخصصی. در زمینه سنجش سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و کاربرد آن در منابع طبیعی و کمک به ایجاد همکاری علمی بین محققان این حوزه منتشر شده در داخل و خارج از کشور.

از ارتقای علمی پژوهشی تا گسترش دانش تخصصی سنجش از دور / دانستن تنها فصلنامه منابع طبیعی و علوم فضایی

این مجله از سال 2009 دستاوردهای علمی و تحقیقات محققان اندونزیایی در زمینه سنجش از دور و کاربردهای GIS در منابع طبیعی را در قالب نسخه های چاپی 7082-2676 و نسخه های الکترونیکی 2676-668X و به زبان فارسی دان سوم و هشتاد و ششم منتشر می کند. دوره چهارم در 10/11/1390 موفق به دریافت مدرک علمی پژوهشی از کمیسیون بررسی نشریات علمی دانشگاه شد.

در سال 1392 با شماره پروانه 18/3/19055 بر اساس مصوبه کمیسیون انتشارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به کسب رتبه علمی پژوهشی و در سال 1393 با شماره پروانه 93/1306. ، مورخ 26/01/1393 از وزارت فرهنگ و مذاهب اسلامی به عنوان مجله برای ادامه تحقیق در مورد روش های انتشار آن.

مجله علمی پژوهشی سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی با رتبه 1400 از سوی کمیسیون انتشارات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رتبه «الف» را کسب کرده است.

این مجله در ارزیابی دو سال اخیر 1399 و 1400 تنها مجله وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر است که موفق به کسب این عنوان شده است.

همچنین مجله سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با ضریب تاثیر 892/0 در ربع Q1 قرار دارد. هم اکنون این مجله در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده و از طریق پایگاه های معتبر علمی کشور (نورمگز، پایگاه مجلات ملی، پایگاه علمی جهاد دانشگاهی) در دسترس علاقه مندان به موضوعات پژوهشی مرتبط است.

اهداف و چشم انداز اصلی مجله سنجش از دور

آنا: اعضای فصلنامه چه نوع افراد و گروه هایی هستند؟

امیر: ویراستار و مدیر انتشارات فاضل امیری دارای مدرک فوق دکتری در زمینه تصمیم گیری فضایی چند معیاره و سنجش از دور در محیط و استاد گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر معاون سردبیر است. ; مهدی فرح پور، دارای مدرک کارشناسی سیستم های پشتیبانی برنامه ریزی در محیط سیستم های اطلاعات جغرافیایی، استاد و بازنشسته پژوهشکده جنگلداری و گله داری و مدیر انتشارات داخلی طیبه طباطبایی، استاد محیط زیست، دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر.

اعضای هیئت تحریریه این نشریه عبارتند از: فاضل امیری، مهدی فرح پور، سید جمال الدین خواجه الدین. فارغ التحصیل رشته سنجش از دور در رشته علوم منابع طبیعی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، منصور مصداقی دارای مدرک منابع طبیعی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دعوت شده به دانشگاه فردوسی مشهد است. ، سعید پیراسته دارای مدرک سنجش از دور، سیستم های اطلاعات جغرافیایی، سرب، زمین شناسی و استاد دانشگاه واترلو کانادا، سید علی الحسینی مدرسی دارای مدرک سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی در زمین شناسی و استاد می باشد. در گروه سنجش از دور و GIS دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، عبدالرشید بن محمد شریف با مدرک ژئوماتیک و سیستم های اطلاعات مکانی، استاد دانشگاه UPM مالزی و بساط واجی پردانا دارای مدرک مدل سازی و سیستم های اطلاعات جغرافیایی و استاد دانشگاه صنعتی سیدنی

آنا: گروه مخاطب شما کدام است؟

امیر: هدف و چشم‌انداز اصلی مجله سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی سنجش از دور و منابع طبیعی، ارائه برنامه‌ای پویا و تعاملی برای محققان، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و کارشناسان است تا بتوانند آخرین دانش و تحقیقات خود را در زمینه انتشار از راه دور به اشتراک بگذارند. سیستم های سنجش و اطلاعات جغرافیایی (GIS) و کاربردهای آن در منابع طبیعی.

موضوعات اصلی این فصلنامه کاربرد سنجش از دور و GIS در توسعه سیستم های فضایی، مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست، کشاورزی، مراتع، آبخیزداری و جنگلداری، کاربرد در تغییرات آب و هوا، کاربرد در خطر بلایای طبیعی، کاربرد در حفاظت تنوع زیستی و مدیریت، کاربردها در مدیریت منابع آب، توسعه و آموزش علوم زمین فضایی و زیرساخت های اطلاعاتی و طبقه بندی فضایی.

آنا: چند فصلنامه چاپ شده یا در حال چاپ است؟

از ارتقای علمی پژوهشی تا گسترش دانش تخصصی سنجش از دور / دانستن تنها فصلنامه منابع طبیعی و علوم فضایی

امیر: 13 سال از انتشار مجله می گذرد و در این 13 سال، 47 ویرایش از مجله و 293 مقاله از 809 نویسنده در 47 ویرایش منتشر شده است.

آنا: نحوه دریافت مقالات فصلنامه ها و اصول ارسال آنها چگونه است؟

امیر: میانگین زمان اولین تصمیم گیری در مورد مقالات ارسالی یک هفته از زمان ارسال توسط نویسنده و میانگین زمان داوری مقالات پنج هفته و نوع داوری نیز دو سوکور است.

برای جلوگیری از تاخیر در ارزیابی و انتشار به موقع مجلات هنگام ارسال مقالات، نکات و دستورالعمل های زیر باید رعایت شود. اطلاعات مورد نیاز در راهنمای تهیه مقاله برای مجلات در صفحه اصلی سایت مجله به آدرس (https://girs.bushehr.iau.ir/journal/authors.note) در دسترس نویسندگان است. قالب های تهیه مقاله با توجه به فرمت انتشار نیز در این صفحه قابل دانلود است.

مشکلات پیش روی مجلات سنجش از دور

آنا: چه کسانی می توانند مقاله ارسال کنند (با چه عنوانی) و چه کسانی اولویت دارند؟ معیارهای ورود چیست؟

امیر: مقالات باید کار پژوهشی و پژوهشی در یکی از قالب‌های مقالات پژوهشی، گزارش موردی، مقالات مروری، یادداشت‌های فنی، مقالات کوتاه و نامه‌هایی به سردبیر نویسنده باشد.

مقالات پذیرفته شده پس از بررسی کامل و اصلاحات لازم در صورت تایید منتشر خواهند شد. سیاست مجله انتخاب بهترین مقالات و تسریع در روند داوری است تا نتایج داوری در اسرع وقت به نویسندگان اعلام شود. ضمناً اولویت با بررسی و چاپ مقالات دانشجویی از پایان نامه ها یا پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

این فصل تنها فصل ترکیبی در علوم منابع طبیعی و علوم زمین فضایی است که نقش فناوری روز را در ارزیابی منابع طبیعی کشور در حوزه سنجش از دور و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی در توسعه سیستم‌های مکانی، منابع طبیعی و … نشان می‌دهد. محیط زیست. مدیریت، کشاورزی، چرا، آبخیزداری و جنگلداری. ، تغییرات آب و هوایی زمین، حفاظت و مدیریت تنوع زیستی، مدیریت منابع آب، آموزش علوم زمین فضایی و زیرساخت ها و طبقه بندی اطلاعات مکانی.

آنا: از رویداد ملی عصر امید و مشکلات موجود در مسیر فعالیت ها بگویید.

امیر: مجله سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی به عنوان بهترین مجله فارسی در بخش انتشارات رویداد ملی اشار امید اهدا شد.

از ارتقای علمی پژوهشی تا گسترش دانش تخصصی سنجش از دور / دانستن تنها فصلنامه منابع طبیعی و علوم فضایی

در انجام یک کار علمی و پژوهشی البته بسیاری با مشکلاتی مواجه هستند که می توان در مورد انتشار نشریات علمی گفت; اخذ وجوه برای تامین بخشی از هزینه نشریات اعم از هزینه های داوری و آماده سازی و … – که مطابق با میزان مصوب دانشگاه آزاد اسلامی است، توصیه می شود برای تشویق دانشجویان این هزینه ها کاهش یابد -، حمایت علمی از واحدها. برای انتشارات علمی به منظور آماده سازی زیرساخت ها و هزینه ها نیاز به خرید DOI، عضویت در کمیته اخلاق COPE، ​​نرم افزار تجزیه و تحلیل شباهت و غیره، ایجاد سیستم ارزیابی طبق ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نه یک سیستم ارزیابی موازی و همچنین تغییر نگرش مدیران واحدهای دانشگاهی نسبت به نشریات علمی که انتشارات را هزینه نمی دانند. واحد دانشگاهی – که تنها با این تغییر نگرش مشکل فعلی حل می شود.

آنا: برنامه فصلنامه سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی منابع طبیعی چگونه است؟

امیر: با توجه به اینکه این نشریه در دو سال اخیر بالاترین رتبه را به یک نشریه داخلی یعنی رتبه علمی با رتبه «الف» کسب کرده است، گام بعدی اعضای هیئت تحریریه فصلی از ایران، استرالیا، کانادا و مالزی است تا آماده شوند. اساس نمایه بین المللی SCOUPS در این مورد اقدام می شود و لینک ارسال برای دریافت این پروفایل در وب سایت نشریه درج شده است که در چند ماه آینده با نتیجه مطلوب به پایان می رسد.

انتهای پیام/4078/

دکمه بازگشت به بالا