سلامت و دانش

از «نشان‌دار شدن زوجین نابارور» تا «اعتبار ۷۰۰ میلیادی برای درمان ناباروری»

در سال 1399 با تصویب شورای اسلامی، خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت و به این ترتیب سازمان بیمه سلامت پس از طی مراحل مربوطه در سال 1400، خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش قرار داد. این سازمان در نهایت اعلام کرده است که تا 90 درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است.

به گزارش دکترنامه، ممکن است هر یک از زوجین در طول سال چندین بار نیاز به استفاده از این روش درمانی داشته باشند و قبل از آن چاره ای جز پرداخت این هزینه از جیب خود نداشته باشند، بنابراین بسیاری از زوج ها ممکن است از قدم گذاشتن در مسیر درمان خودداری کنند.

پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانان، مسئولان بهداشتی و درمانی از جمله بیمه ها تصمیم گرفتند خدمات بیشتری به زوجین ارائه کنند. در این راستا سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر پایه از سال گذشته در مسیر خدمت رسانی به زوج های نابارور قدم گذاشته و اعلام کرده است که بیشترین هزینه های درمان ناباروری را در بخش های بستری و سرپایی پرداخت کرده است. . همچنین بیمه سلامت اعلام کرد زوج هایی که قبل از تصویب این قانون در سال 1400 تحت درمان ناباروری قرار گرفته اند، می توانند با ارائه مدارک خسارت متفرقه، هزینه های خود را دریافت کنند.

در مجموع به این ترتیب از سه ماه پایانی سال 1400 دو تعرفه دولتی و غیردولتی به بیمه های سلامت ایران ابلاغ شد که بر اساس آن 90 درصد تعرفه دولتی مراکز بهداشتی درمانی دولتی و 90 درصد تعرفه دولتی است. تعرفه های عمومی غیردولتی برای خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی قابل پرداخت می شود. هزینه کل به ازای هر چرخه درمان ناباروری تحت پوشش بیمه بسته به خدمات دریافتی از 550 هزار تومان تا 7 میلیون تومان متغیر است که استفاده از این خدمات برای مراکز درمانی تسهیل شده است.

در واقع پس از فراگیر شدن بیمه پایه، بیمه ناباروری با تایید دولت جهانی می شود و با تصویب شورای دولت، سازمان بیمه سلامت ایران موظف است بر اساس آیین نامه بند «الف» ماده (70) قانون ششم توسعه، کلیه زوج های نابارور فاقد بیمه پایه را تحت پوشش بیمه ای قرار دهد. طرح. بر این اساس، در اجرای بند (5) بند «ک» تبصره (17) ماده واحده قانون بودجه سال 1401، کلیه مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان بیمه گر هستند. .

هزینه خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و خدمات ویژه ناباروری شامل (IUI، IVF، ICSI، FET) بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت در بخش های دولتی، دولتی، غیردولتی و خیریه و خصوصی طرف قرارداد. با فرانشیز مطابق دستورالعمل مندرج در مصوبه شورای عالی بیمه سلامت که تحت پوشش سازمان بیمه پایه قرار می گیرد.

از طرفی زوجین برای دریافت خدمات درمان ناباروری نیاز به شناسایی دارند با رعایت محرمانه بودن اطلاعات در سامانه بیمه سلامت توسط دانشگاه ها و مراکز درمانی، متخصصین زنان آموزش دیده، فلوشیپ ناباروری و متخصصان اورولوژی گام مهمی در ارائه بهترین خدمات ممکن به این افراد است. به این ترتیب زوج ها می توانند برای تهیه دارو و خدمات به هر جایی مراجعه کنند، خدمات لازم را با قیمت توافقی دریافت کنند و نیازی به پرداخت رایگان نداشته باشند.

در همین راستا سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرده است که طی یک سال گذشته خدمات رسانی به زوج های نابارور را به صورت جدی و در راستای توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص رشد جمعیت و اجرای قانون تعالی جمعیت در اولویت قرار داده است. در همین راستا مهدی رضایی معاون بیمه سلامت و خدمات سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد که با هدف حمایت از سیاست جمعیتی، سازمان بیمه سلامت کشور در نامه ای به اداره کل بیمه سلامت استان، در خصوص بررسی تسهیلات انعقاد قرارداد با مراکز دولتی و شخصاً بر ارائه خدمات به زوج های نابارور تاکید داشته است.

این سازمان همچنین اعلام کرده است که طی یکسال گذشته با رفع موانع چه از نظر قراردادها و چه از نظر منابع اعتباری، آمادگی لازم را برای ارائه تسهیلات لازم برای درمان خدمات ناباروری زوجین فراهم کرده است، بنابراین هم اکنون انتظار می رود که مراکز بیشتری این خدمات را ارائه خواهند داد.بیمه پایه بگیرید.

به گفته مدیر بیمه سلامت ایرانیان، این سازمان بیمه گر می خواهد به زوج های نابارور خدمات با کیفیت ارائه دهد. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این خصوص در بیانیه خود تاکید کرده است: زوج های نابارور مطمئن باشند که از آنها حمایت می کنیم و هزینه های درمان اعم از تشخیصی و درمانی تا 90 درصد پوشش داده می شود. در حقیقت امسال 700 میلیارد تومان بودجه برای درمان زوج های نابارور در نظر گرفته شده است.

بیمه زنان باردار بدون بیمه و فرزندان آنها تا پنج سال از دیگر خدماتی است که سازمان بیمه سلامت در این زمینه ارائه می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا