از کجا بفهمیم بلبرینگ چرخ عقب خراب است؟
احتمالاً شما هم تاکنون بارهاوبارها واژه بلبرینگ را شنیده باشید و البته آشنایی چندانی با کارایی آن نداشته باشید. بااینحال میتوان گفت که بلبرینگ ها قطعات مهمی در ساختار چرخ ها هستند و چرخدنده هایی هستند که امکان استفاده از آنها در هر نوع وسیله چرخنده، میسر است. این قطعه تنها مخصوص چرخ های خودرو نیست بلکه در سایر وسیله ها نیز مانند موتورسیکلتها، اسکیت ها، موتورهای آبی، دیسک های سخت کامپیوتر و غیره استفاده می شود.
در این مقاله از مجله رینگو قصد داریم ابتدا به معرفی بلبرینگ خودرو و سپس پنج نشانه خرابی بلبرینگهای چرخ عقب و جلوی ماشین بپردازیم و راهنمای مفیدی در اختیار شما قرار دهیم که بتوانید بهموقع علائم خرابی این قطعه را تشخیص دهید. پس اگر میخواهید بدانید بلبرینگ چیست و چه زمانی خراب میشود؟ تا انتهای مقاله با همراه باشید.
آشنایی با بلبرینگ خودرو
یکی از مهمترین قطعاتی که در ساختار چرخ کلیه خودروها مورداستفاده قرار می گیرد، بلبرینگ چرخ است. بلبرینگ چرخ قطع های بسیار حیاتی است که در صورت روبهرو شدن با ایراد و خرابی میتواند خسارات جبرانناپذیری را برای خودرو و سرنشینان آن رقم بزند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که واژه بلبرینگ از ترکیب دو واژه بال به معنی توپ و برینگ به معنی یاتاقان تشکیل شده است. ترکیب مذکور به معنای توپ های حامل است.
اصلی ترین وظیفهای که بلبرینگ چرخ بر عهده دارد، کاهش اصطکاک میان دو قطعه در حال چرخش و پیشگیری از کشیده شدن آنها بر روی یکدیگر است. البته لازم به ذکر است که استفاده از بلبرینگها تنها محدود به چرخهای خودرو نبوده و این قطعات را معمولاً در قسمتهای گوناگون خودرو که امکان ایجاد اصطکاک در آنها بالا است، مورداستفاده قرار میدهند.
سیستم فرمان خودرو مهمترین قسمت کنترل خودرو است که در حین رانندگی به بهترین شکل به راننده واکنش نشان میدهد. کنترل فرمان باعث میشود که هنگام رانندگی احساس امنیت کنید. سیستم فرمان خودرو در خودرو، فرایندی است که وسیله نقلیه را در جهت موردنظر راننده با چرخاندن چرخهای جلو هدایت میکند. در مقاله ، میتوانید با تمام جزئیات سیستم کنترل فرمان آشنا شوید.
از جمله مهمترین و کاربردیترین انواع بلبرینگها میتوان موارد زیر را نام برد:
- بلبرینگ اکسل
- بلبرینگ فرمان
- بلبرینگ دنده هرزگرد
- بلبرینگ پلوس
- بلبرینگ گیربکس
- بلبرینگ دینام
آشنایی با وظایف بلبرینگ
در این قسمت قصد داریم به بررسی وظایف بلبرینگ چرخ بپردازیم. این وظایف عبارتاند از:
- پیشگیری از سایش قطعات و سطوح
با استفاده از این قطعه کاربردی میتوان از تماسهای تحلیلی و در نتیجه ایجاد سایش میان سطوح به طور قابلتوجهی جلوگیری به عمل آورد. این امر زمینهای را فراهم می سازد که قطعات دچار ساییدگی نشده و در نتیجه طول عمر آنها افزایش پیدا کند.
- کمک به انتقال قدرت میان قطعات
یکی از مهمترین وظایفی که بلبرینگ چرخ بر عهده دارد، کمک به انتقال قدرت میان قطعات است. بدین منظور بلبرینگ زمینه چرخش بعضی قطعات بر روی یکدیگر را مهیا ساخته و ضمن پیشگیری از ایجاد اصطکاک میان آنها، نیرو را به طور مؤثری بین قطعات انتقال می دهد.
همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، پیشگیری از ایجاد اصطکاک میان قطعاتی که بر روی یکدیگر می چرخند، یکی از اصلیترین وظایف بلبرینگ چرخ است. بدین ترتیب از استهلاک قطعات ممانعت بهعملآمده و انرژی موجود در اثر گرمای ناشی از ایجاد اصطکاک هدر نمیرود.
اجزای سازنده بلبرینگ چرخ
در این بخش قسمت های سازنده بلبرینگ را بهتفصیل شرح می دهیم. این بخش ها عبارتاند از:
کاسه نمد که میان رینگ ها و کیج مستقر میشود، بخش مهمی از ساختار بلبرینگ چرخ را تشکیل می دهد. این قطعه گاهی در هر دو طرف کیج و میان رینگهای داخلی و خارجی تعبیه می شود. این در حالی است که برخی اوقات کاسه نمد بین رینگ داخلی و کیج قرار میگیرد.
اصلی ترین وظیفه ای که کاسه نمد بر عهده دارد، جلوگیری از خروج روغن هیدرولیک موجود در داخل کیجها و بین رول ها به قسمت بیرون است. لازم به ذکر است که کاسهنمدها نوعی عایق قوی در مقابل نفوذ آب به داخل بلبرینگ به شمار می آیند.
جلوبندی خودرو شبیه یک جنگجوی قوی در برابر اتفاقات ناخوشایند است، اما این جنگجوی سرزنده و شاداب پس از مدتی اگر به آن توجه نشود بهمرورزمان آسیب میبیند و فرسوده میشود. در مقاله ، شایعترین ایرادات جلوبندی خودرو بررسی شده است؛ شما با مطالعه آن میتوانید متوجه مشکلات جلوبندی شوید و سریع برای تعمیر آن اقدام کنید.
رینگ یکی از اصلی ترین اجزای موجود در ساختار بلبرینگ چرخ است. لازم به ذکر است که هر بلبرینگ از دو رینگ داخلی و خارجی برخوردار است. رینگ های مذکور، سایر اجزای سازنده بلبرینگ چرخ را در دو طرف در بر می گیرند. گفتنی است که جنس رینگ ها از آلیاژهای مقاوم فولاد است.
کیج یکی دیگر از اجزای سازنده بلبرینگ چرخ است که آن را با نام قفسه نیز می شناسند. این بخش رول ها یا بهعبارتدیگر ها را دربرگرفته و مانع تماس آنها با یکدیگر می شود. کیج همچنین از حرکت افقی و جانبی رول ها نیز جلوگیری به عمل می آورد. این دسته از اجزای سازنده بلبرینگ چرخ را غالباً از جنس فیبر، فولاد و یا برنج تولید می کنند.
رول که بسیاری از افراد از آن تحت عنوان ساچمه یاد می کنند، یکی از اجزای غلتکی موجود در ساختار بلبرینگ چرخ است که زمینه حرکت بلبرینگ را از طریق چرخش خود فراهم می سازد. این دسته از اجزای سازنده بلبرینگ نیز عمدتاً از جنس فولاد هستند.
انواع بلبرینگ چرخ خودرو
لازم است خاطرنشان کنیم که هر چرخ، بلبرینگ های مخصوص به خودش را دارد که هیچ ربطی به سایر چرخ ها ندارد. در ادامه این قسمت به بررسی چند نوع از انواع بلبرینگ ها میپردازیم. این موارد عبارتاند از:
- بلبرینگ های توپی عقب چرخ
بلبرینگ های توپی عقب چرخ دسته ای دیگر از بلبرینگ چرخ هستند. این سری از بلبرینگ ها در برخی خودروها مورداستفاده قرار می گیرند. در این نوع، بلبرینگ چرخ درون توپی قرار گرفته و بهعنوان یک واحد متمایز و کامل نصب می گردد. در چنین شرایطی اگر نیاز به تعویض بلبرینگ چرخ داشته باشید، باید نسبت به تعویض کل مجموعه اقدام نمایید. لازم به ذکر است که هزینه خرید و تعویض بلبرینگ توپی عقب چرخ در مقایسه با سایر بلبرینگ ها بیشتر است.
امروزه دیفرانسیل در خودروها بهعنوان بخشی از مجموعه محور جلو یا عقب است نقش مهمی در نحوه چرخش خودروی دارد. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشت با دیفرانسیل خودرو مقاله را مطالعه کنید.
بلبرینگ های دقیق دسته ای دیگر از انواع بلبرینگ چرخ کاربردی هستند. طراحی این دسته از بلبرینگ های چرخ بهگونهای صورت پذیرفته که آنها را به بلبرینگ هایی مناسب برای مصرف زیاد با کارایی بالا تبدیل کرده است. این نوع از بلبرینگ چرخ، اصطکاک را به کمترین میزان ممکن رسانده و میزان گرمای تولید شده را نیز تا حد قابلتوجهی کاهش می دهد. سرعت چرخش بلبرینگ های دقیق در مقایسه با سرعت چرخش بلبرینگ های معمولی بیشتر است. از همین رو استفاده از این نوع بلبرینگ چرخ غالباً در چرخ فرود هواپیما و تعداد زیادی از ماشین های مسابقه متداول است. این دسته از بلبرینگ های چرخ به طور ویژهای برای نیروهای تراست و رادیال بسیار بالا طراحی و تولید شده اند.
- بلبرینگ چرخ غلتکی زاویه دار
بلبرینگ چرخ غلتکی زاویه دار یکی دیگر از پرکاربردترین بلبرینگ هایی است که عمدتاً در چرخ خودروهای معمولی و کامیونها مورداستفاده قرار می گیرد. این بلبرینگ ها مخروطی شکل بوده و باعث کاهش چشمگیر اصطکاک در زمان پیچیدن که تراست بالا است، میشوند. در زمان چرخیدن خودرو چرخ ها دارای زوایای متفاوتی هستند. بلبرینگ چرخ غلتکی زاویهدار در چنین شرایطی مانع از خرد شدن قطعات در حال چرخش میشود.
علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ
در این بخش به بررسی پنج نشانه خرابی بلبرینگهای چرخ عقب و جلوی ماشین می پردازیم که عبارتاند از:
احتمالاً اگر تابهحال با یک راننده حرف های صحبت کرده اید اصطلاح لختی خودرو را از او شنیده اید و ممکن است متوجه نشده باشید منظور او چیست! لخت شدن خودرو اشاره به احساس لختی در فرمان و چرخ های خودرو دارد. زمانی که بلبرینگ چرخ خراب شود، وظیفه اصلی خود را که حرکت بدون نقص چرخها است بهدرستی انجام نمی دهد و هنگام رانندگی لختی خودرو احساس می شود.
یکی از نشانههای خرابشدن بلبرینگ چرخ، ساییدگی لاستیک ها است. سست شدن چرخ ها و ارتعاشاتی که از طریق چرخدنده بر اثر خرابی بلبرینگ چرخ ایجاد می شوند، باعث ساییده شدن لاستیک ها شده و آنها را از بین می برند.
- سخت شدن کنترل ماشین و کشیده شدن خودرو به یک سمت
زمانی که بلبرینگ چرخ اتومبیل دچار فرسودگی میشود لاستیک ها لغزش پیدا می کنند و اتومبیل را نمی توان بهراحتی کنترل کرد. درواقع وقتی فرمان اتومبیل را گرفته اید، چرخ ها به سمتی که شما هدایت می کنید نمی روند و تمایل دارند به سمت دیگری کشیده شوند.
همچنین هنگامی که بلبرینگ چرخ خودرو خراب شده و پوسیده و حفره دار شده باشد، مسیر هموار غلتیدنی که لازم دارد از بین رفته و در نتیجه سطحی زبر به وجود آمده که لرزش تایر را در پی خواهد داشت. همین امر موجب حرکت خودرو به سمت چرخ دارای بلبرینگ خراب میشود. گاهی نیز دیده میشود که در زمان ترمز کردن خودرو به یک طرف کشیده میشود. اگرچه ممکن است چنین بیندیشید که این موضوع ناشی از روتور ترمز یا کالیپر خراب است، اما جالب است بدانید که اصلیترین دلیل وقوع چنین اتفاقی خرابی بلبرینگ چرخ است.
- صدا دادن لاستیک ها در هنگام حرکت و لق بودن و بازی بیش از حد چرخ ها
شایعترین نشانه ای که برای خرابشدن بلبرینگ چرخ وجود دارد صدایی است که هنگام حرکت از تایرهای اتومبیل ساطع می شود. زمانی که این صدا را میشنوید احتمالاً تصور می کنید که خرابی مربوط به موتور اتومبیل است و صدا از آن جا می آید اما اگر بادقت گوش کنید متوجه می شوید صدا با شتاب گرفتن خودرو و سریعتر شدن حرکت چرخ ها افزایش پیدا خواهد کرد. ازآنجاییکه بلبرینگهای چرخ به طور مکرر دچار فرسودگی نمی شوند معمولاً با شنیدن سروصدای ناشی از آنها تصور می شود بخش دیگری از اتومبیل خراب شده است.
در حالت لق بودن و بازی بیش از حد چرخ ها نیز باید برای چرخها جک زد و یا خودرو را روی یک بالابر قرارداد و هرکدام از چرخها را بهنوبت تست کرد. در این حالت باید چرخها را به عقب و جلو حرکت دهید و ببینید چقدر حرکت و بازی میکند. اگر یک چرخ و یا چرخها نسبت به نوع حرکت و بازی نوسان بیشتری داشته باشند احتمال خرابی بلبرینگ آن سمت بالا است.
آزمون کاربردی برای تشخیص خرابی یا عدم خرابی بلبرینگ چرخ
یکی از واض حترین نشانه های خرابی یا شکستگی بلبرینگ چرخ این است که راننده احساس می کند در حال رانندگی بر روی یک نوار پرسروصدا در شانه جاده است. اگرچه این سروصدا در ابتدا چندان زیاد نیست، اما بهمرور و با بدتر شدن وضعیت خرابی و شکستگی بلبرینگ به صدایی آزاردهنده تبدیل می گردد که تحمل آن برای سرنشینان خودرو دشوار است.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که صدای بلبرینگ چرخ معیوب را به دوچرخهسواری تشبیه می کنند که یک کارت به دوچرخه خود وصل نموده تا بدین ترتیب هر بار که چرخ های دوچرخه میچرخند، کارت با پره ها برخورد کند. اگر می خواهید از سلامت و یا عدم سلامت بلبرینگهای خود اطلاع پیدا کنید، کافی است هنگامی که در حال رانندگی با سرعت ۳۰ تا ۴۰ مایل (هر مایل معادل ۶/۱ کیلومتر است) در ساعت بوده و در شانه خالی جاده مشغول به حرکت هستید، با رعایت جانب احتیاط فرمان را مقداری به چپ و راست بچرخانید.
به طوری که گویی در لاین خودتان به طور مارپیچی حرکت می کنید. اگر بلبرینگ skf چرخ خراب باشد، با انجام این حرکت صدای آن بهویژه در قسمت جلو به گوش می رسد. اصلیترین دلیل این موضوع این است که مقدار قابلتوجهی از وزن خودرو بر روی یک سمت آن قرار میگیرد.
قالپاق وسیلهای در خودرو است که به چرخها مرتبط میشود و وظایف مختلفی را بر عهده دارد. قالپاق خودرو علاوه بر ایجاد زیبایی، کاربردهای مختلفی هم دارد و باعث حفاظت چرخ اتومبیل در برابر مشکلات گوناگون میشود. اگر میخواهید در مورد چیستی قالپاق و کاربردهای آن اطلاعات کافی به دست بیاورید، پیشنهاد میکنیم مقاله ، را مطالعه کنید.