اساسنامه پژوهشکده‌های حوزه سلامت بازنگری شد

اساسنامه موسسات تحقیقاتی سلامت با دو محور کلی توسعه نقش فناوری پژوهش محور و تقویت همکاری با وزارت آموزش و پرورش بررسی می شود.

به گزارش دکترنامه، دکتر. رویا کلیشادی، رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بازنگری اساسنامه موسسات تحقیقاتی سلامت را بر عهده گرفته است. ، گفت: بررسی اساسنامه پژوهشکده ها با تلفیق آموزش و پژوهش، برنامه بررسی در دستور کار معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار گرفت.

دکتر. کلیشادی به سه محور اصلی بازنگری در اساسنامه موسسات تحقیقاتی سلامت اشاره می کند و می گوید: موضوع اثربخشی پژوهش مورد تاکید است. علاوه بر این نقش فناوری پژوهش محور نیز در قانون مورد توجه قرار گرفته است زیرا در قانون قبلی به مقوله فناوری توجه چندانی نشده بود. یکی دیگر از محورهای قانون بازنگری شده بهبود و تقویت همکاری با وزارت آموزش و پرورش است که در اولویت قرار دارد.

وی افزود: پس از پذیرش این ماموریت، کارگروه ویژه ای در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل دادیم و جلسات متعددی حضوری و مجازی با سایر دانشگاه ها برگزار کردیم و پس از جمع بندی نقطه نظرات، پرونده را به معاونت آموزشی ارجاع دادیم. پژوهش و فناوری.» تامل کردیم و پس از کسب نظر معاونت پژوهشی و در جلسات مختلف با ایشان و کارشناسان وزارتخانه، نتایج بحث و تبادل نظر در پیش نویس درج شد و سپس برای اظهار نظر به دانشگاه ارسال شد. نسخه قانون اصلاح شده تصویب و به شورای توسعه ارسال شد.

دکتر. کلیشادی با تاکید بر اینکه پژوهشکده ها رسالت بالایی در گسترش حوزه های علمی دارند، گفت: یکی از اصول مورد انتظار این است که در فعالیت پژوهشگاه ها، امور آموزشی و پژوهشی باید موازی هم پیش برود. لذا در این بررسی تاکید شد که با توجه به اینکه نهادهای پژوهشی اهدافی مشابه گروه های آموزشی و واحدهای فناوری محور مانند شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد دارند، لازم است همکاری های بین بخشی گسترش یابد.

به گفته وی، در این پژوهش بر توسعه فناوری سلامت مبتنی بر تحقیقات کاربردی در جامعه و همچنین تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی بر اساس نوع فعالیت هر موسسه تحقیقاتی تاکید فراوانی شده است.

بر اساس اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر. کلیشادی با بیان اینکه در بازنگری قانون به ساماندهی و استفاده بهینه از تجهیزات و امکانات موجود توجه ویژه ای داشتیم، افزود: در اختیار قرار دادن مراکز تحقیقاتی با واحدهای آموزشی و فناوری و استفاده از امکانات یکدیگر برای فراهم کردن بستر بهتری برای پایه و اساس تحقیقات کاربردی و برای ارتقای نتایج موثر برای گروه های هدف.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مهم قانون بازنگری توانمندسازی نیروی انسانی و پژوهشگران جوان با تاکید بر ارتقای مهارت های نظری و عملی دانشجویان دکتری پژوهشی است تا این ظرفیت سازی بتواند به آینده علم و فناوری کشور کمک کند. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا