سلامت و دانش

استانداردهای غذایی و ماجرای روغن‌های وارداتی که اجازه مصرف نگرفت

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به استانداردهای سلامت مواد غذایی و نظارت‌ها در این حوزه، گفت: مدتی قبل با کمبود روغن خوراکی مواجه شدیم و در همان حین دو کشتی روغن وارد کشور شد و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت اما اجازه مصرف نگرفت؛ این علی رغم تمام فشارهای جامعه بود و این مثال نشان‌دهنده اهمیت موضوع سلامت است که حتی اندکی از استانداردهای خود پایین نیامدیم.

به گزارش دکترنامه، دکتر حسین فرشیدی در همایش روز جهانی ایمنی غذایی، گفت: امنیت در تولید مواد غذایی سالم، موضوع مهم جهان امروز است تا تبدیل به آورده‌ای برای بشریت شود که نگرانی از تولید و مصرف وجود نداشته باشد تا به این ترتیب محصولات غذایی هم کافی و هم سالم باشند. در جهان امروز غذا بخش جدایی ناپذیر در تمام چالش‌ها است.

وی افزود: کشورهای مختلف استراتژی‌های گوناگونی برای تامین غذا دارند. غذا یکی از عومل اثرگذار در سلامت و بروز بیماری‌ها است که حتی می‌تواند به مدیریت شرایط در سال‌های آتی منجر شود. با تغییر الگوی مصرف غذا از سنین پایین می‌توان از مشکلاتی نظیر فشارخون، دیابت، سرطان‌ها، چاقی و… جلوگیری کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تاکید کرد: متاسفانه ما ذائقه غذایی افراد را تغییر دادیم؛ یعنی وقتی افراد از روستا به شهر آمدند با توجه به افزایش سرعت زندگی، سبک زندگی و ذائقه آنها هم به سمت غذاهای پر قند و نمک تغییر کرد. ایجاد تغییر درست ذائقه وظیفه ما است‌. در طرح سلامت خانواده، مهم‌ترین بخش ارتقای سواد سلامت جامعه است که فرد نوع تغذیه خود را تغییر دهد و این مهم با همکاری مراقبین سلامت انجام می‌شود.

او تاکید کرد: اگر متوسط نمک مصرفی خود را ۲۵ درصد کاهش دهیم آثار دراز مدت آن در کاهش بیماری‌ها عیان خواهد شد. فشار خون بالا مادر تمام امراض است و باید در سیر تولید و مصرف غذا این امر درنظر گرفته شود.

وی به مصرف آنتی بیوتیک‌ها در روند تولید محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: عدم دقت در شاخص‌ها حتی ممکن است سبب بروز مقاومت میکروبی شود.

او تاکید کرد: مواد غذایی حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا مواد شیمیایی مضر باعث ایجاد بیش از ۲۰۰ بیماری از اسهال گرفته تا سرطان‌ها می‌شود. تقریبا یک نفر از هر ۱۰ نفر در جهان پس از خوردن غذای آلوده بیمار می‌شوند.

فرشیدی ادامه داد: در ایران موارد مصرف غذایی که سبب بروز بیماری و مراجعه به بیمارستان‌ها شده باشد در سال قبل نزدیک ۴۰۰۰ مورد بوده است که ۳۷۰۰ مورد آن مرتبط به آب و غذا بوده است و برخی از آنها در خانه رخ داده است. متاسفانه در بحث استانداردها مشکلاتی وجود دارد که علی رغم همه نظارت‌ها رخ می‌دهد، در این زمینه نیازمند فرهنگسازی بیشتری هستیم. از طرفی بحث خود کنترلی و خود اظهاری هم می‌تواند موثر باشد که بیش از ۲۷۵ دفتر خدمات سلامت در این زمینه می‌توانند نقش آفرینی کنند.

وی افزود: گاهی انتقاد می‌کنند که نظارت کافی نیست. مدتی قبل با کمبود روغن خوراکی مواجه شدیم و در همان حین دو کشتی روغن وارد ایران شد و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت اما اجازه مصرف نگرفت و این علی رغم تمام فشارهای جامعه بود و این فقط نشان دهنده اهمیت موضوع سلامت است که حتی اندکی از استانداردهای خود پایین نیامدیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در مواردی هم بررسی‌ها نشان دهنده فاصله از برخی استانداردها است که بیشترین ابعاد این موضوع را در تهران شاهد هستیم و این نشان دهنده این است که جمعیت شهرهای بزرگ ما بیشتر در خطر هستند و نیاز به کار فرهنگی دارد.

او در خاتمه تاکید کرد: فقط در تعطیلات عید امسال بیش از یک میلیون مورد بازرسی همکارانم انجام دادند و بیش از ۷۶۸ هزار کیلوگرم ماده غذایی از عرضه خارج کردند و اجازه عرضه آن را ندادند. پس می‌شود با تشدید نظارت به مردم اطمینان خاطر داد که غذای خوبی مصرف می‌کنند. در این بین برای رفع چالش‌ها نیازمند بکارگیری سیاست یکپارچه سازی هستیم و انتظار داریم پس از ابلاغ سند دانش بنیان امنیت غذایی بسیاری از چالش‌ها کم شود و سیستم‌های آزمایشگاهی ارتقا یابند. مصرف درست غذا یعنی آینده بهتر؛ بنابراین باید استانداردها را رعایت کنیم.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا