افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن‌ مبتلا به کووید

دکترنامه/ خراسان رضوی بر اساس مطالعه ای که بر روی بیش از 6 میلیون بیمار 65 ساله و بالاتر انجام شد، افراد مسن آلوده به کووید-19 در مقایسه با گروه شاهد 50 تا 80 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در طول یک سال قرار دارند. .

به گزارش نوروساینس، در این مطالعه، محققان گزارش دادند که افراد 65 سال و بالاتر که به کووید-19 مبتلا شده بودند، در سال بعد از تشخیص کووید-19 بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر بودند و بالاترین خطر در زنان در سنین مشاهده شد. کمترین. 85 سال. .

یافته ها نشان داد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در سالمندان دو برابر شده است (0.35٪ تا 0.68٪) ظرف یک سال پس از ابتلا به کووید. محققان می گویند: مشخص نیست که آیا کووید-19 باعث پیشرفت جدید بیماری آلزایمر شده یا ظهور آن را تسریع کرده است.

پاملا دیویس، پروفسور برجسته دانشگاه، آرلین اچ و کرتیس اف. گاروین، استاد محقق در دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو، ایالات متحده، می‌گویند: عواملی که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند به خوبی شناخته نشده‌اند، اما دو عامل مهم به‌خوبی شناخته شده‌اند. عفونت های قبلی به ویژه عفونت های ویروسی و التهاب محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که عفونت Sars-Co-2 با اختلالات سیستم عصبی مرکزی از جمله التهاب مرتبط است، می‌خواهیم آزمایش کنیم که آیا کووید می‌تواند حتی در کوتاه‌مدت به بهبود تشخیص‌ها منجر شود یا خیر.

تیم تحقیقاتی سوابق سلامت الکترونیکی ناشناس 6.2 میلیون بزرگسال 65 ساله و بالاتر در ایالات متحده را که بین فوریه 2020 تا مه 2021 تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفته بودند و هیچ تشخیص قبلی بیماری آلزایمر نداشتند، تجزیه و تحلیل کردند، سپس جمعیت را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه شامل افرادی است که در آن دوره به کووید-19 آلوده شده اند و گروه دیگر شامل افرادی است که هیچ مورد مستندی مبنی بر ابتلا به کووید-19 ندارند. بیش از 400000 نفر در گروه تحقیقاتی کووید ثبت نام کردند، در حالی که 5.8 میلیون نفر در گروه غیر آلوده بودند.

دیویس گفت: اگر این افزایش در تشخیص های جدید آلزایمر ادامه یابد، هجوم بیماران مبتلا به این بیماری بدون درمان قابل توجه خواهد بود و می تواند منابع مراقبت طولانی مدت ما را تحت فشار قرار دهد.

بیماری آلزایمر یک بیماری جدی و چالش برانگیز است و ما فکر می کنیم با کاهش عوامل خطر کلی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، چاقی و سبک زندگی کم تحرک بخشی از مسیر آن را تغییر داده ایم.

اکنون، بسیاری از مردم در ایالات متحده به کووید مبتلا شده اند و پیامدهای دراز مدت کووید هنوز در حال ظهور است. مهم است که همچنان بر تأثیر این بیماری بر ناتوانی در آینده نظارت شود.

رونگ ژو، استاد انفورماتیک زیست پزشکی در دانشکده پزشکی و مدیر مرکز هوش مصنوعی در کشف دارو، گفت که گروه تحقیقاتی قصد دارد اثرات کووید-19 را بر بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی، به ویژه اینکه کدام زیرجمعیت‌ها ممکن است باشند، بررسی کنند. متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا. آسیب پذیرتر و بالقوه قابل استفاده مجدد. به استفاده از داروهای تایید شده توسط سازمان غذا و دارو برای درمان اثرات طولانی مدت کووید ادامه دهید.

تحقیقات قبلی مرتبط با کووید که توسط دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو انجام شد، نشان داده است که افراد مبتلا به زوال عقل دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید هستند، افرادی که اختلالات سوء مصرف مواد دارند بیشتر در معرض ابتلا به کووید هستند و 5 درصد از افرادی که از Paxluvid استفاده می‌کنند. علائم کووید را درمان کنید، در عرض یک ماه دوباره آلوده شدند.

لازم به ذکر است که Paxluvid دارویی است که برای درمان کووید-19 در بزرگسالانی که نیازی به اکسیژن مکمل ندارند و در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند استفاده می شود.

نتایج این مطالعه در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شد.