عمومی

افشای جزئیات پاسخ‌ آمریکا و ناتو به خواسته‌های امنیتی روسیه

یک روزنامه اسپانیایی امروز (چهارشنبه) متن پاسخ کتبی محرمانه آمریکا و ناتو به تضمین های امنیتی درخواستی روسیه را منتشر کرد.

به گزارش دکترنامه، به نقل از روزنامه «ال پایس»، دو سند به زبان انگلیسی وجود دارد؛ پاسخی چهار صفحه ای از سوی ناتو و پاسخی پنج صفحه ای از سوی ایالات متحده. متن این سند حاوی اظهاراتی است که همگی قبلاً توسط مقامات غربی یا رسانه ها منتشر شده است.

ایالات متحده از مسکو خواسته است که پاسخ کتبی از غرب ارائه نکند و روسیه نیز موافقت کرده است. با این حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که محتوای این سند به زودی اعلام خواهد شد، زیرا تمام مفاد آن با متحدان ناتو و کی یف مورد بحث قرار گرفته است.

بر اساس جزئیات جدید منتشر شده از سوی آمریکا و ناتو، تضمین های درخواستی روسیه موضوع مذاکرات سازنده است و ناتو اعلام کرده است که به دنبال تقابل نیست، اما اعلام کرده است که در مورد مسائل اساسی سازش نمی کند.

ایالات متحده اعلام کرده است که آماده امضای اسنادی با روسیه در مورد مسائل امنیتی مورد علاقه دوجانبه و آغاز مذاکرات کنترل تسلیحات با مسکو بر سر موشک های کوتاه و میان برد است. غرب همچنین به مسکو اطمینان داده است که در اروپای شرقی تسلیحات هسته‌ای مستقر نخواهد کرد و می‌خواهد انواع جدیدی از سلاح‌های هسته‌ای را در قراردادهای تسلیحاتی آینده بگنجاند.

واشنگتن همچنین اعلام کرده است که قصد دارد در مورد گام های بعدی برای جلوگیری از حوادث در دریا و آسمان که “ماهیت قوانین بین المللی را تضعیف نمی کند” گفتگو کند. علاوه بر این، ایالات متحده مایل به مذاکره در مورد مسئولیت های متقابل برای محدود کردن استقرار موشک های تهاجمی و سیستم های نیرو در اوکراین است.

ایالات متحده همچنین پیشنهاد کرده است که تحقیقات در مورد این معاهده برای جایگزینی معاهده «شروع تازه» در اسرع وقت آغاز شود. واشنگتن همچنین اعلام کرد که آماده است در جریان مانورهای اروپایی در مورد اقدامات اعتمادسازی با روسیه گفتگو کند.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده همچنین آماده بررسی مسائل مربوط به امنیت «تفکیک ناپذیری» و تفسیر آن با روسیه است. واشنگتن همچنین آمادگی خود را برای همکاری با مسکو در چارچوب شورای ناتو-روسیه اعلام کرده است، اما همچنان به حمایت کامل از سیاست درهای باز ناتو ادامه می دهد.

در عین حال، امنیت اروپا مستلزم از سرگیری روابط ناتو و روسیه و ایجاد خطوط ارتباطی اضطراری است. ناتو همچنین از روسیه خواسته است که از آزمایش تسلیحات ضد ماهواره خود خودداری کند. ناتو همچنین خواستار اجرای پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا است.

ایالات متحده و ناتو همچنین به مسکو پیشنهاد کرده‌اند در ازای کاهش تنش در اوکراین و خروج نیروهای روسیه و حافظان صلح از شبه‌جزیره کریمه، آبخازیا، اوستیای جنوبی و ترانس‌نیستریا، درباره کنترل تسلیحات و اقدامات امدادی در بلایا مذاکره کنند.

منابع دیپلماتیک در مصاحبه با اسپوتنیک جزئیات گزارش الپایس و واکنش آمریکا و ناتو به روسیه را تایید کردند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا