سلامت و دانش

امکان شیردهی مادران به نوزادان فرزندخواندگی/ تبلیغ «شیر مصنوعی» در بیمارستان‌ها، ممنوع

کارشناسان سلامت کودک معاونت بهداشت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای ترویج تغذیه با شیر مادر گفتند: در روزهای اول پس از تولد نوزاد، شیردهی از اهمیت بالایی برخوردار است. نقش. نقش بسیار مهمی در سلامت نوزاد دارد.» بنابراین، با حمایت صحیح از مادر، این تضمین وجود دارد که مادر بتواند تا دو سالگی به فرزند خود شیر دهد.

راحله تقانی در گفت وگو با دکترنامه. وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر در خصوص اقدامات وزارت بهداشت کودکان در این زمینه گفت: یکی از اقدامات ما مربوط به اجرای 10 اقدام بیمارستانی دوستدار کودک است. ، یعنی 10 گام برای حمایت و کمک به مادران شیرده و بارداری زمانی که برای زایمان به بیمارستان می آیند انجام می شود. در طول مدت بستری شدن این مادران در بیمارستان، تمامی کارکنان مرتبط با مراقبت مادر و نوزاد اطلاعات کافی برای ارائه حمایت کافی دارند تا مادران بتوانند به خوبی به فرزندان خود شیر دهند.

تاکید بر عدم مصرف بی احتیاطی شیر مصنوعی

وی افزود: برخی از مفاد این 10 قانون مربوط به مسائل مدیریتی و برخی نیز به امور اجرایی است. در بعد مدیریتی، مدیران بیمارستان ها باید با خط مشی این موضوع آشنا باشند و انگیزه داشته باشند که ساختار بیمارستان را به گونه ای فراهم کنند که از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و نیروهای متخصص و زنان باردار مشکلی پیش نیاید. مادر از لحظه ورود به بیمارستان برای حمایت مناسب. همچنین کارکنان باید مهارت کافی را داشته باشند تا بتوانند آموزش های لازم را برای شیردهی صحیح به مادران ارائه دهند. زنان باردار باید پس از ترخیص از بیمارستان به مرکز ما (مرکز جامع سلامت) مراجعه کنند تا بی احتیاطی شروع به استفاده از شیر مصنوعی برای فرزندان خود نکنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مادران شیرده نیاز به مراقبت ویژه دارند، تصریح کرد: این مادران شامل کسانی است که در بارداری قبلی سابقه تغذیه مصنوعی نوزادان خود را داشته اند، مادرانی که دوقلو به دنیا آورده اند یا مادرانی که بیمار هستند. این افراد باید در دوران بارداری، زایمان و بعد از زایمان شناسایی و پیگیری مستمر داشته باشند.

ضرورت اجرای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر

وی درباره تاریخ اجرای 10 اقدام بیمارستان های دوستدار کودک گفت: این برنامه در حدود سال 1992 توسط سازمان بهداشت جهانی طراحی شد که از سال 1384 در ایران آغاز شد و به دنبال آن به بیمارستان مادر و نوزاد اعلام شد. مراکز مراقبتی باید 10 اقدام برای تبدیل شدن بیمارستان به بیمارستان دوستدار کودک انجام دهند. در ارزیابی بیمارستان، مرکزی که این 10 اقدام را انجام داد، لوح گرفت. بنابراین در حال حاضر همه بیمارستان ها دوستدار کودک نیستند.

وی درباره هشدار معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت:توزیع غیرقانونی شیر مصنوعی در بیمارستان هاوی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های بیمارستان دوستدار کودک، اجرای «آیین‌نامه بین‌المللی بازاریابی جایگزین‌های شیر مادر» است که نباید در داخل و خارج از بیمارستان نقض شود. البته ممکن است نوزادان به دلیل شرایط خاص مجبور به استفاده از شیر مصنوعی شوند، اما نباید در بیمارستان ها تبلیغ گسترده یا رایگان به نوزادان داده شود. زیرا خانواده ها را به استفاده از شیر مصنوعی تشویق می کند. از طرفی شیر مصنوعی، شیشه شیر و پستانک نباید در داروخانه های بیمارستانی دیده شود.

تقیانی ادامه داد: پس از شیوع کرونا که ارزیابی های بیمارستانی را کاهش داد، مشخص شد که شرکت شیرخشک چشم خود را به بیمارستان باز کرده و تبلیغات گسترده ای انجام داده است. در این میان یکی از اهداف برنامه سلامت کودک در راستای هدف ششم توسعه، افزایش درصد شیردهی انحصاری و ادامه شیردهی تا دو سالگی است.

وی تاکید کرد: در روزهای اول پس از تولد نوزاد، شیردهی نقش بسیار مهمی در سلامت نوزاد دارد. بنابراین با حمایت مناسب از مادر، این تضمین وجود دارد که مادر بتواند تا دو سالگی به فرزند خود شیر دهد.

کدام کودک را نمی توان با شیر مادر تغذیه کرد؟

وی در خصوص مادرانی که قادر به شیر دادن به فرزندان خود نیستند، گفت: در برخی موارد ممکن است مادری به دلیل عوارض خاص زایمان یا بیماری گذرا نتواند به طور موقت به نوزاد خود شیر دهد و در این مورد اولاً از سوی بانک شیرمادر و در صورت عدم دسترسی به بانک از این شیر مصنوعی استفاده می شود. پس از بهبودی مادر، مشاور ما به مادر برای ادامه شیردهی توصیه و حمایت می کند. در شرایط دیگر مانند چند قلو (بیش از 2 قلو)، بیماری صعب العلاج یا خاص و غیره، نوزاد نمی تواند از شیر مادرش شیر بخورد.

امکان شیر دادن به فرزند خوانده

وی با اشاره به موضوع فرزندخواندگی بیان کرد: در این شرایط نوزاد می تواند از شیر مصنوعی استفاده کند اما حتی مواردی داریم که زنی که کودک را به فرزندخواندگی می پذیرد با مشاوره و اقدامات دیگر توانسته به نوزاد خود شیر دهد. با مشاوره ویژه هورمون های تولید کننده شیر، شیر در بدن زن تولید می شود اما وظیفه اصلی آن مکیدن نوزاد است، اما می توان در این راستا به زنان نیز دارو داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا