عمومی

اندیشکده آمریکایی: مأرب به دست حوثی‌ها خواهد افتاد، آمریکا نمی‌داند چه کند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین دکترنامه ، با پیشرفت های اخیر ارتش و کمیته های مردمی یمن در استان مأرب و همچنین آزادسازی کامل استان البیضا ، بسیاری از محافل خبری و تحلیلی در سراسر جهان به بررسی رفتارها می پردازند. بازیگران مختلف در یمن و پیش بینی تحولات میدانی و سیاسی.

اندیشکده خلیج فارس در واشنگتن (AGSIW) در مقاله ای به قلم گریگوری جانسون نوشت که حوثی ها در نهایت می توانند شهر مأرب، پایگاه اصلی دولت وابسته به ریاض در یمن را تصرف کنند. درباره تشکیل دولت منسجم در یمن

در این مقاله آمده بود که جو بایدن در ژانویه 2021 به قدرت رسید و مصمم بود به جنگ یمن پایان دهد. افرادی در این دولت وجود دارند که در زمان دولت اوباما نیز مسئولیت آن را بر عهده داشتند و تصور می کردند تصمیمش برای جنگ در یمن اشتباه بوده است ، زیرا یکی از مقامات دولت اوباما حمایت از عربستان را به “رانندگی اتومبیل با رانندگان مست” تشبیه کرده است.

این اندیشکده در ادامه جنگ یمن را در همه ابعاد آن فاجعه بار توصیف کرد و نوشت عربستان سعودی و امارات متحده عربی ، هر دو شریک ایالات متحده ، زندانیان در یمن را شکنجه می کنند ، حملات هوایی را علیه غیرنظامیان انجام می دهند و تشکیل می دهند. بدترین بحران انسانی جهان.” دو هفته پس از روی کار آمدن، دولت جدید ایالات متحده نیاز به تغییر سیاست های خود را احساس کرد و جو بایدن در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود وعده داد که همه اشکال حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی در یمن تحت مجازات فروش تسلیحات پایان خواهد یافت. در همان روز ، تیموتی لیندکرکینگ به عنوان نماینده واشنگتن در یمن منصوب شد و روز بعد (5 فوریه) ، دولت بایدن به کنگره اطلاع داد که انصارالله را از لیست گروه های تروریستی تحت نظر دونالد ترامپ خارج می کند.

در ادامه مقاله آمده است که ماموریت لیندرکینگ مذاکره با احزاب مختلف و هموار کردن راه برای راه حل سیاسی است، اما با تردید شدید دولت مستقر در صنعا مواجه شده است.

گریگوری جانسون نوشت: «واکنش حوثی ها به اقدام ایالات متحده، همانطور که انتظار می رفت، یک حمله مجدد به مأرب بود». منطقه ای که گروه اصلی آن را هدف اصلی خود برای ایجاد یک دولت مستقل در یمن می داند ، جایی است که منابع درآمدی دولت ، عمدتا نفت و گاز ، و شبوا و حضرموت در آن متمرکز است و حوثی ها باید بر یکی از “آنها سه استان داشته باشند”. و از آنجایی که مأرب نسبت به دو استان دیگر به صنعا نزدیک‌تر است، حوثی‌ها به اتفاق آرا به تسلط بر استان می‌اندیشند.»

جانسون پیش‌بینی کرد که اگر مأرب آزاد شود، نیروهای دولتی صنعا به سمت جنوب و به استان شبوه حرکت کرده و کنترل چاه‌های نفت استان را به دست خواهند گرفت و پایگاه اقتصادی خود را گسترش خواهند داد.

امارات مأرب را ترک می کند

به گفته وی، در سال های آغازین جنگ، استقرار موشک های پاتریوت در مأرب توسط امارات یکی از موانع اصلی فعالیت نیروهای دولتی صنعا در این استان بود و در آن سال ها از ثبات نسبی برخوردار بود. . از مأرب، این استان بیش از 2.5 میلیون پناهنده را پذیرفت و جمعیت شهر را از 400000 به سه میلیون نفر رساند. اما در ژوئیه 2019، امارات به تدریج از یمن خارج شد و نیروهای پاتریوت و پدافند هوایی را به طور همزمان خارج کرد. در همین ماه، انصارالله یمن برای ارزیابی توان دفاع هوایی ارتش هادی، خانه سلطان العراده، فرماندار دولت هادی در مأرب را با موشک های بالستیک شلیک کرد.

اندیشکده خلیج فارس در واشنگتن (AGSIW) در ادامه نوشت که ائتلاف حمله کننده به یمن در عمل به چند گروه تقسیم شده است. سعودی ها به دنبال راهی برای خروج هستند و قبایل با نیروهای دولتی صنعا به توافق جداگانه ای دست یافته اند. در عین حال، دولت هادی از بی کفایتی، فساد و سوء مدیریت رنج می برد و ارتش وابسته به ریاض برای امرار معاش سلاح های خود را در بازار سیاه می فروشد که بسیاری از آنها ماه ها بدون دستمزد می پردازند.

این مقاله ادامه داد: «پیروزی حوثی‌ها بر روی زمین جای تعجب نیست. در ماه سپتامبر، حوثی‌ها کنترل کامل استان البیضاء و بخش‌هایی از شمال استان شبوه را به دست گرفتند و به آنها اجازه دادند ارتباط مأرب را از جنوب یمن قطع کنند. آنها منطقه «حرب» در جنوب مأرب را تحت کنترل داشتند و اکنون العبدیه را محاصره کرده بودند. اگر العبدیه سقوط کند، حوثی ها برای رسیدن به شهر مأرب فشار را دوچندان می کنند و اگر بتوانند مأرب را تصرف کنند که احتمال آن بسیار زیاد است، می توانند بر میادین گازی مسلط شوند و امیدوار به تشکیل یک واحد باشند. کشور یمن “برای نابود کردن.”

آمریکا در سردرگمی

در جای دیگر این مقاله، اندیشکده خلیج فارس در واشنگتن (AGSIW) به رفتار دولت ایالات متحده می پردازد و می نویسد که تحولات سریع در ایالات متحده آمریکا را در موقعیت دشواری قرار داده است و واقعاً نمی داند چه باید بکند.

به گفته نویسنده، واشنگتن هیچ نفوذی بر «حوثی ها» ندارد و تحریم ها علیه این گروه موفقیت آمیز نبوده است.حوثی ها دلیلی برای مذاکره یا تسلیم نمی بینند.

گرگوری جانسون بعدا نوشت که حوثی ها خود را در موقعیت مناسب می دیدند. آنها در میدان جنگ پیروز شده اند و در صورت ادامه حمله به مأرب ، می توانند چاه های نفت و گاز را تحت کنترل خود درآورند و دولت مستقل خود را تشکیل دهند ، و از سوی دیگر ، ایالات متحده دیگر نمی تواند سلاح به ائتلاف به رهبری ریاض فشار زیادی در این زمینه وجود دارد و به همین دلیل سعودی ها در استفاده از مهمات و سلاح خود نیز صرفه جویی می کنند.

در پایان این مقاله آمده است که ایالات متحده چاره ای جز استفاده از ایران برای ترغیب یمن به توقف عملیات در مأرب ندارد، هرچند نویسنده در ادامه تاکید می کند که این به معنای پیشنهادات حوثی ها نیست. به حرف کسی گوش می دهند.

***

در جدیدترین دستاورد میدانی روز گذشته، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن موفق شدند منطقه ناجا در جنوب مأرب را تحت کنترل خود درآورند و خطوط ارتباطی بین شهرک جبل مراد را مسدود کنند.


آخرین وضعیت یمن ابعاد اصلی تصویر

انتهای پیام/



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا