عمومی

ایجاد فرصت‌هایی نو برای مشارکت در طرح‌های نوآورانه

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان بهمن۱۳۸۰ با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیرو‌های متخصص مورد نیاز کشور در سطوح بالای مهارتی و علمی در شهر سده لنجان از توابع شهرستان لنجان راه‌اندازی شد. این واحد دانشگاهی در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های استان، دانشگاهی جوان و در حال رشد بوده که در طول مدت فعالیت خود توانسته به‌صورت مؤسسه علمی پیشرو در این شهرستان مطرح و جایگاه ارزشمندی پیدا کند و به‌عنوان مرکزی برای تبدیل رؤیا‌های جوانان منطقه به واقعیت‌های امروزی همواره مورد تحسین جامعه باشد.

هدف دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، فراهم کردن محیطی علمی و پویا برای کسانی است که در راستای کسب علم و دانش و مهارت‌های فنی تلاش کرده و پایگاه، نقطه اتکا و اعتماد آنانی بوده که واقعیات و حقایق علمی را درک و برای نشان دادن آن به دیگران کوشش می‌کنند.

سیر تحولات دانشگاه آزاد اسلامی لنجان / نگینی در زنجیره صنعتی کشور

کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان هدف خویش را در اشاعه دانش کاربردی در محیطی کاملاً پویا قرار داده‌اند. این دیدگاه سبب ارتقای کیفی آموزش، پژوهش، و ارائه خدمات قابل‌توجه به جامعه شده و اکنون با بیش از ۲۰ سال تجربه، مفتخر است که با یاری خداوند بزرگ و تلاش استادان کارآمد و مجرب، محققان برجسته، و کارشناسان و کارمندان سخت‌کوش و بهره‌گیری از امکانات کمک‌آموزشی و آزمایشگاه‌های مجهز توانسته فارغ‌التحصیلان مستعد خویش را در سطح کارآمدترین نیرو‌های علمی و فنی به جامعه ارائه کند.

** رشته‌های تحصیلی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان ۱۱ بهمن ۱۳۸۰ در مساحتی به وسعت ۷ هکتار در ورودی شهر سده لنجان راه‌اندازی شد و با آغاز فعالیت خود از آنلاین ۱۳۸۱ به‌تدریج با تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و به‌کارگیری نیرو‌های متخصص هم ازنظر کمی و هم ازنظر کیفی گسترش یافت. راه‌اندازی این واحد دانشگاهی با درخواست‌ها، پیگیری و مساعدت‌های مردم علم‌دوست شهرستان لنجان -که از قدیم به دانش‌دوستی و عالم‌پروری شهره بوده‌اند- انجام شد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان اکنون در ۱۱ رشته کارشناسی ارشد (مهندسی صنایع-بهینه‌سازی سیستم‌ها، مهندسی صنایع-کیفیت و بهره‌وری، مهندسی مالی، مخاطرات محیطی، مهندسی عمران-سازه، مهندسی نقشه برداری-سنجش از راه دور، مهندسی برق-قدرت، مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی، مهندسی سیستم‌های اقتصادی-اجتماعی، مهندسی صنایع-لجستیک و زنجیره‌تامین، مهندسی نقشه‌برداری-سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی) ۲۰ رشته کارشناسی پیوسته و ناپیوسته (ازجمله: حقوق، روانشناسی، حسابداری، علوم ورزشی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری و…) و ۱۷ رشته کاردانی (ازجمله: مدیریت خانواده، فتوگرافیک عکاسی، الکتروتکنیک، کامپیوتر، ساختمان، ساخت و تولید-ماشین افزار، ساخت و تولید-قالبسازی، نقشه‌کشی معماری و…) دانشجو می‌پذیرد.

رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با توجه به شناسایی نیاز‌های بازار کسب‌وکار منطقه و صنایع مجاور راه‌اندازی شده‌اند و در آینده نزدیک این رشته‌ها در مقاطع مختلف افزایش خواهند داشت. این واحد دانشگاهی در راستای توسعه سبد رشته‌های تحصیلی با افزایش رشته‌ها در پایه علوم انسانی و علوم تجربی به نیاز مردم شهرستان در این زمینه پاسخ خواهد داد.

**راه‌اندازی ساختمان شهدای فولادشهر

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با ۲۰ سال سابقه موفق آموزشی و تربیت فارغ‌التحصیلان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به درخواست مردم علم دوست شهرستان لنجان و حمایت مسئولان منطقه و تأیید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت ایجاد فضای آموزشی در شهر فولادشهر را پذیرفت. شعبه فولادشهر علاوه بر پذیرش دانشجو، استراتژی ارائه آموزش‌های کاربردی و فنی را نیز مدنظر دارد و با توجه به ظرفیت منطقه و حمایت‌هایی که خواهد شد، گسترش شعبه‌های متعدد در کل شهرستان لنجان را بر عهده خواهد گرفت.

**امکانات دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان

مجموعه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های شهید سپهبد سردار سلیمانی این واحد دانشگاهی داری ۱۲ کارگاه و ۹ آزمایشگاه در فضایی به متراژ یک هزار و ۵۰۰ مترمربع مجهز به تجهیزات به‌روز، کارآمد و اختصاصی در رشته‌های فنی و مهندسی است که با بهره‌گیری از استادان و کارکنان متعهد و متخصص سعی در پیشبرد سطح علمی دانش‌آموزان دانشجویان و پژوهشگران و با هدف مهارت‌آموزی در قالب طرح پویش دارد.

سیر تحولات دانشگاه آزاد اسلامی لنجان / نگینی در زنجیره صنعتی کشور

کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان بالغ‌بر ۲۰ هزار جلد از جدیدترین و معتبرترین کتب روز و ۲۰ عنوان نشریه داخلی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. این واحد دانشگاهی دارای زمین روباز و سالن چندمنظوره ورزشی است که در سال ۱۳۹۱ و به مساحت بیش از ۲ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید و دانشجویان می‌توانند در آن به انجام تمرینات ورزشی بپردازند.

**مرکز رشد واحد‌های فناور

مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان از ابتدای سال ۱۳۹۲ به‌منظور تسریع امور با تشکیل شورای مرکز رشد و بررسی طرح‌های دریافتی برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت خود را به‌صورت غیررسمی آغاز کرد. در نهایت پس از گذراندن فرایند دوساله، برنامه کسب‌وکار مرکز رشد واحد‌های فناوری این واحد دانشگاهی در شانزدهمین جلسه شورای راهبری و سیاست‌گذاری مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی (شورای عالی تخصص مراکز رشد) خرداد ۱۳۹۴ با موضوع تخصصی «بهینه‌سازی و اتوماسیون» مورد موافقت قرار گرفت و مجوز راه‌اندازی این مرکز به امضای نمایندگان دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید. مراسم افتتاح مرکز رشد واحد‌های فناور واحد لنجان با حضور احمدعلی فروغی دبیر هیئت امنا و رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، شهریور ۱۳۹۴ برگزار و فعالیت این مرکز به‌صورت رسمی آغاز شد.

هدف از راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان توانمندسازی و حمایت از پژوهشگران، کارآفرینان و صاحبان ایده در خلق ارزش جدید و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه در صنایع تولیدی و خدماتی بوده است. این مرکز با تکیه بر تجارب و توانمندی پژوهشگران و کارآفرینان و حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، تلاش می‌کند که از طریق کاربردی کردن و تجاری‌سازی ایده‌های پژوهشگران و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان، زمینه‌ساز ارتقای سطح کیفی صنعت، دستیابی به فناوری‌های نوین و بهبود وضع اقتصادی منطقه بوده و در برنامه عملیاتی پنج‌ساله به یکی از موفق‌ترین مراکز رشد در استان اصفهان تبدیل شود.

مجاورت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با صنایع و واحد‌های تولیدی فعال شهرستان، بستری بکر و مناسب را برای تشکیل گروه‌های مختلف علمی-پژوهشی با حمایت مرکز رشد واحد لنجان برای ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی و کشاورزی فراهم کرده است. مرکز رشد این واحد دانشگاهی درخواست شرکت‌هایی را که در زمینه‌های علوم فنی و مهندسی، مدیریت و بهره‌وری، روباتیک و اتوماسیون، علوم کشاورزی و دامی فعالیت داشته، مورد بررسی قرار می‌دهد. در این مرکز رشد چهار هسته و سه واحد فناور حضور دارند که از سه واحد فناور دو واحد شرکت دانش‌بنیان بوده و هسته و واحد‌های مستقر در این مرکز رشد در زمینه‌های علوم کامپیوتر، روباتیک و بینایی ماشین، مشغول به فعالیت هستند.

با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده تفاهم‌نامه‌ای با سرای نوآوری گیاهان دارویی اصفهان منعقد و با این تفاهم‌نامه در حوزه گیاهان دارویی نیز هسته و واحد‌های فناور جذب می‌شوند. یکی از هسته‌های مستقر در این مرکز درباره طراحی، دوخت و صنایع گردشگری در منطقه کار می‌کند. با توجه به اقوام مختلف موجود در منطقه، این هسته به‌صورت فعال در طراحی و مدل‌سازی لباس با توجه به نوع اقوام در منطقه و ایران فعالیت می‌کند. با همکاری این هسته مدرسه عالی مهارتی دوخت در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی و اکنون در حال فعالیت است.

**باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

ازآنجا که دانشگاه آزاد اسلامی بخش مهمی از رسالت آموزش‌وپرورش استعداد‌های جوانان و نوجوانان را بر عهده دارد؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کند تا تسهیلات و امکانات لازم را برای تشویق جوانان خلاق و کارآفرین و علاقه‌مند به دانش و پژوهش از هر جهت در چارچوب امکانات موجود را فراهم کند.

باشگاه پژوهشگران جوان با هدف شناسایی و پرورش دانشجویان ممتاز، علاقه‌مند و فراهم کردن زمینه‌های مختلف علمی و محیطی مناسب برای انجام امور پژوهشی تأسیس شده؛ بنابراین برای دستیابی به اهداف تأمین‌شده سازمانی خود فعالیت‌های شامل تشویق اعضا برای انجام امور پژوهشی، سخنرانی‌های علمی و بازدید‌های علمی _ فرهنگی، تخفیف شهریه، اعطای بن کتاب، وام‌های تحقیقاتی و استفاده از امکانات رایانه‌ای و اینترنت به‌صورت رایگان، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ایجاد هسته‌های علمی و فعالیت اعضا در این هسته‌ها انجام داده است.

سیر تحولات دانشگاه آزاد اسلامی لنجان / نگینی در زنجیره صنعتی کشور

** مجموعه مدارس سما

دانشگاه آزاد اسلامی لنجان در راستای سیاست‌های آموزشی، پژوهشی، پرورشی و فرهنگی و با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های شهرستان لنجان با برنامه‌ریزی مستمر در راستای ارتقای شرایط تحصیلی دانش‌آموزان، مدارس و آموزشکده‌های مهارت محور سما را با راه‌اندازی پیش‌دبستان و دبستان دخترانه در فولادشهر، پیش‌دبستان و دبستان پسرانه در فولادشهر، هنرستان فنی حرفه‌ای غیردولتی پسرانه در سده لنجان، هنرستان فنی و حرفه‌ای دخترانه در زرین‌شهر، دبیرستان غیردولتی در فولادشهر توسعه داد و در طرح توسعه آنلاین ۱۴۰۰ مجموعه مدارس سما شرایط تحصیلی دانش‌آموزان را فراهم کرد.

پیرو برنامه راهبردی سازمان سما مبنی بر توسعه مدارس سما تا سال ۱۴۰۰ با هماهنگی و رایزنی انجام‌شده با اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان و سیر مراحل قانونی، مجوز هنرستان فنی و حرفه‌ای پسرانه برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از شورای نظارت و راهبردی آموزش‌وپرورش استان اخذ شد. این هنرستان با توجه به زیرساخت بسیار مناسب و امکانات و تجهیزات به‌روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در رشته‌های الکتروتکنیک -برق صنعتی، مکانیک خودرو، صنایع فلزی، شبکه و نرم‌افزار و متالوژی با جذب رو به رشد دانش‌آموز روبه‌رو شد.

پیش‌دبستان و دبستان پسرانه غیردولتی سمای فولادشهر وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با مجوز رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و سازمان سما در سال ۱۳۹۹ با توجه به نیاز منطقه فولادشهر و به‌منظور تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با روش تدریس مهارت محور که بر پرورش توانایی‌ها بنا شده، تأسیس شد. دبستان پسرانه سما الگوی رویکرد پیشرفته مهارت محور را دنبال می‌کند، توجه به تمام ابعاد وجودی انسان (علم، اخلاق، بدن، اراده و عمل)، توجه به نیاز‌های واقعی زندگی، تأکید بر آداب و پرورش تفکر به جای اطلاعات خام و کم‌فایده، حافظه پروری به جای حافظه محوری، توجه ویژه به ورزش و …، اهمیت فراوان داده می‌شود.

سیر تحولات دانشگاه آزاد اسلامی لنجان / نگینی در زنجیره صنعتی کشور

خصوصیت برجسته دبستان پسرانه سما، رشد همه‌جانبه دانش‌آموز و تقویت مهارت‌های مختلف شناختی، فراشناختی و انگیزشی بوده که او را برای زندگی واقعی و ایفای نقش اجتماعی در آینده آماده می‌کند. در این روش، فضا‌های فیزیکی مدرسه، امکانات و تجهیزات، چیدمان کلاس‌ها و نحوه تنظیم ساعات درسی با این رویکرد سازگار بوده و با توجه به این شیوه تعلیم و تربیت تعداد دانش‌آموزان با رشد قابل توجهی در حال افزایش است.

پیش‌دبستان و دبستان دخترانه غیردولتی سمای فولادشهر وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان آنلاین ۱۴۰۰ همسو با اهداف سازمان سمای کشور فعالیت خود را آغاز کرد. این مدرسه با بهره‌گیری از معلمان نمونه و ایجاد کارگاه‌های مهارت‌آموزی علوم، ریاضی، کامپیوتر و برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی و کلاس مهارتی بازی‌های آموزشی و کمک‌آموزشی در راستای پیاده‌سازی الگوی تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی گام‌های بسیار خوبی برداشته و این دبستان با توجه به زیرساخت بسیار مناسب بالغ‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع در دو کلاس پیش‌دبستانی و هفت کلاس دبستان، کتابخانه، نمازخانه، سالن جلسات، آزمایشگاه مجهز، حیاط پویا و. در محله آ ۴، بهران ۱، فرعی ۳ واقع شده است.

هنرستان فنی و حرفه‌ای غیردولتی دخترانه سما زرین‌شهر هم به‌عنوان تنها هنرستان فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان در شهر زرین‌شهر راه‌اندازی و با مجوز رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و سازمان سما در سال ۱۴۰۰ با توجه به نیاز منطقه و به‌منظور گسترش و ارتقای هنر‌های ملی و تربیت و پرورش استعداد‌های شایسته در منطقه لنجان راه‌اندازی شد.

هنرستان فنی و حرفه‌ای غیردولتی دخترانه سمای زرین‌شهر با توجه به نیازسنجی انجام شده در مقطع متوسطه دوم منطقه با سه رشته شبکه و نرم‌افزار رایانه، فتوگرافیک و حسابداری آغاز به کار کرد. در سال دوم فعالیت، دو رشته معماری داخلی و طراحی و دوخت به رشته‌های هنرستان اضافه شد. هنرستان سما از بدو تأسیس همواره نمایشگاه‌هایی از بهترین آثار هنرجویان را در محل هنرستان به معرض نمایش گذاشته و با توجه به رشته‌های متنوع و کاربردی و شیوه مهارت محوری هنرستان سما، تعداد هنرجویان با رشد قابل توجهی در حال افزایش است.

پیرو برنامه راهبردی سازمان سما مبنی بر توسعه مدارس سما تا سال ۱۴۰۰ با هماهنگی و رایزنی انجام‌شده با اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان و سیر مراحل قانونی، مجوز راه‌اندازی دبیرستان دوره اول پسرانه برای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ از شورای نظارت و راهبردی آموزش‌وپرورش استان اخذ شد. شورای مدرسه با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل و آغاز کار دبیرستان فقط با ثبت‌ نام پایه هفتم به تصویب رسید. بااینکه استقبال خوبی صورت گرفت؛ اما پایه‌های هشتم و نهم از دور ثبت‌نام خارج شد. دانش‌آموزان پایه هفتم نیز با آزمون ورودی پذیرفته شدند.

اکنون دبیرستان دوره اول سمای فولادشهر وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با سه کلاس متشکل از ۶۶ دانش‌آموز خوب پایه هفتم فعال بوده و همان‌گونه که به لطف پروردگار بادلی امیدوار آغاز کردیم گام‌های استوار خود را در راستای نیل به اهداف والای آموزش‌وپرورش و دانشگاه مردمی آزاد اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی برمی‌داریم و هرروز امیدوارتر، پرشورتر و مشتاق‌تر برای فردای سرزمین مقدس و آینده‌سازان گام برمی‌داریم.

**چشم‌انداز و برنامه‌های آینده دانشگاه

دانشگاه آزاد اسلامی لنجان با رویکردی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به پشتوانه بهره‌مندی از امتیازاتی مانند اعضای هیئت‌علمی توانمند با افزایش رشته‌های تحصیلی متنوع، امکانات و تجهیزات به‌روز در راستای تربیت نیروی متخصص و متعهد، ترویج و تجاری‌سازی علم و پاسخگویی به جامعه دانش‌محور فعالیت کرده و طیف وسیعی از برنامه‌های آموزشی و پژوهشی را در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد به‌ویژه در تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان فراهم می‌‌کند. این واحد دانشگاهی مشوق فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و فعالیت‌های خلاقانه و مهارت محور بوده و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در کشور تسهیل می‌کند.

دانشگاه آزاد اسلامی لنجان به‌عنوان مجهزترین دانشگاه شهرستان لنجان در حوزه‌های منتخب آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و ارتباط دانشگاه در زنجیره‌ها و شبکه‌های علمی، صنعتی و اقتصادی دانش‌بنیان ملی و بین‌المللی با ارائه نتایج پژوهش‌ها، دانش و مهارت دانش‌آموختگان برای تحقق حیات طیبه و جامعه عدالت محور و دانش‌بنیان در تلاش است.

این دانشگاه در چارچوب چشم‌انداز خود با تمرکز بر کارآفرینی، نقشی فعال و اثرگذار در مسیر ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده از ایده‌های علمی تا توسعه فناوری از طریق تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی سازمان‌یافته ایفا می‌کند.

سیر تحولات دانشگاه آزاد اسلامی لنجان / نگینی در زنجیره صنعتی کشور

چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی لنجان در سال‌های پیش رو شامل توسعه فرهنگ کارآفرینی و مدیریت نوآوری و فناوری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان، 
توسعه همکاری‌ها و ارتباطات مؤثر بین‌المللی، توسعه شبکه ارتباطی اثربخش با سازمان‌ها و صنایع، توسعه منابع مالی غیرشهریه‌ای و توسعه مجموعه مدارس سما و مدارس عالی مهارتی در شهرستان لنجان می‌شود.

**توسعه فرهنگ کارآفرینی و مدیریت نوآوری و فناوری

با توجه به اینکه دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی لنجان اکثراً در حوزه‌های مختلف مهندسی متخصص هستند، ایجاد آشنایی با مهارت‌ها و تخصص‌های مرتبط باکارآفرینی، تجاری‌سازی و مدیریت نوآوری و فناوری برای دانشجویان ضروری است. ازاین‌رو دانشگاه سعی می‌کند موانع دانشی در این زمینه را از میان بردارد تا توانمندی پنهان فعالان حوزه پژوهشی، فناوری و نوآوری با تمرکز بر کارآفرینی به ایفای نقشی فعال و اثرگذار بپردازند.

**ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی برای تکمیل چرخه ایده تا محصول و دستیابی به ارزش‌افزوده با رعایت مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی خود تلاش می‌کنند به توسعه نهاد‌های واسطی مانند شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و فضای گسترش آنها از طریق مرکز رشد دانشگاه، پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و نیز دفاتر توسعه و انتقال فناوری بپردازند.

دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های مرتبط با توسعه فناوری و نوآوری را در ادامه فرآیند‌های پژوهشی متعارف خود دنبال خواهد کرد؛ بنابراین با هدف اجرای فرایند‌های برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل واحد‌های پژوهشی در مراکز تحقیقاتی واحد‌ها راه‌اندازی می‌شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز با توجه به قرارگیری در قطب صنعتی کشور و با توجه به کادر علمی و متخصص و دارا بودن آزمایشگاه‌های تخصصی در نظر دارد برای راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی تخصصی در حوزه‌های برق، مکانیک و عمران و… با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات باکیفیت به پژوهشگران، شناسایی و مدیریت ظرفیت‌های ساختاری و تجهیزاتی دانشگاه در پاسخگویی به نیاز‌های جامعه، صنعت و دولت، استفاده بهینه از سرمایه انسانی و شناسایی افراد خلاق و کارآفرین، افزایش پویایی واحد‌های پژوهشی و… برای ایجاد مراکز تحقیقاتی در حوزه‌های تخصصی اقدام کند.

** توسعه همکاری‌ها و ارتباطات مؤثر بین‌المللی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با رعایت مأموریت‌های ملی خود با ارتباط گسترده با مرکز بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و با هم‌افزایی‌های همکاری میان ایران و کشور‌های همسایه در عرصه دانش و فناوری سود خواهد بود؛ بنابراین حمایت مستمر از بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی از طریق تعامل با دانشگاه‌ها و سازمان‌های همکار منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

** توسعه شبکه ارتباطی اثربخش با سازمان‌ها و صنایع

دانشگاه آزاد اسلامی لنجان نقش ویژه‌ای برای بنگاه‌های اقتصادی صنعتی و خدماتی بزرگ، همکاری‌ها و ارتباطات دانشگاه در راستای اشتراک نتایج ممتاز پژوهشی، ارتقای کیفیت یادگیری و آموزش ایفای نقش اثرگذار در جامعه با همکاری و تعامل با بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی و خدماتی و سایر سازمان‌های ایفا می‌کند. در این مسیر با راه‌اندازی و ایجاد طرح اشتغال همزمان با تحصیل در قالب طرح پویش برای بهره‌مندی از ثمرات و نتایج چشمگیر در بحث اشتغال و تربیت نیروی متخصص و مجرب، منجر به تربیت نیروی ماهر و کارآزموده با تخصص‌های موردنیاز صنعت شده است؛ بنابراین با عملیاتی کردن طرح پویش در سال‌های اخیر شاهد اتفاقی ارزشمند و تحول‌آفرین در راستای پیشرفت تکنولوژی و صنعت کشور بودیم.

سیر تحولات دانشگاه آزاد اسلامی لنجان / نگینی در زنجیره صنعتی کشور

ازاین‌رو دانشگاه آزاد اسلامی لنجان از فرصت قرارگرفتن بین قطب‌های صنعتی کشور استفاده کرده و با بهره‌گیری از دانش و توانمندی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان خود، با درک شرایط و نیاز‌های منحصربه‌فرد صنایع کوچک و بزرگ به ارائه راهبرد‌ها و راهکار‌های متمایز، سیستمی و عملکردی و ایجاد فرصت‌هایی نو برای مشــارکت در طرح‌های نوآورانــه خواهد پرداخت.

** توسعه منابع مالی غیرشهریه‌ای

منابع مالی از مهم‌ترین مؤلفه‌های هر سازمان برای پیشبرد اهداف است؛ بنابراین تقویت و پیشبرد برای منابع سرمایه‌گذاری از اهداف راهبردی دانشگاه بوده در این راستا با توجه به شرایط قرارگیری دانشگاه در منطقه صنعتی و منطقه‌ای که از شرایط آب و هوایی و تاریخی می‌تواند به‌عنوان منطقه گردشگری در نظر گرفته شود، این واحد دانشگاهی در نظر دارد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در منطقه برای تأسیس سرا‌های نوآوری در حوزه صنعت فولاد و گردشگری اقدام کند. تحولات دو سال اخیر واحد لنجان نشان می‌دهد که چشم‌انداز موردنظر با تعهد و تلاش همه ارکان دانشگاه تحقق‌پذیر است.

**توسعه مجموعه مدارس سما و مدارس عالی مهارتی

با توجه به ظرفیت جمعیت دانش‌آموزی ۶۰ هزارنفری شهرستان لنجان با تعامل آموزش‌وپرورش و مدیریت شهری، مجموعه مدارس سما از سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد و با در اختیار داشتن فضای مناسب در شهر‌های لنجان، مدارس سما در این شهرستان به‌عنوان مدارس نمونه، خلاق و کارآفرین ارتقا خواهد یافت و دانش‌آموزان مجموعه مدارس سما وابسته به واحد لنجان از مرز ۱۰ هزار نفر خواهد گذشت.

مدارس عالی مهارتی «ایمنی صنعتی»، «گردشگری»، «روباتیک» و «هنر‌های تجسمی» با هدف دریافت دانش مشاغل نوین، ارتقای سطح دانش مهارتی، کاربردی و عملی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و افراد شاغل و علاقه‌مند به این حرفه‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا