سلامت و دانش

بازارگرمی با شلوغی مطب – دکترنامه

برخی می گویند برخی از پزشکان عمداً مطب را شلوغ می کنند و خودشان دیر می آیند تا این بهانه شلوغی را به مهارت خود معرفی کنند و بازار کار خود را داغتر کنند.

به گزارش روزنامه دکترنامه مربای مربا وی نوشت: یکی از شکایات مکرر بیماران در مراجعه به مراکز بهداشتی، تأخیر آنها در مطب است که این موضوع حتی باعث شده تا برخی از پزشکان به تاخیر عمدی متهم شوند؛ تا جایی که برخی می گویند برخی از این پزشکان عمدی هستند. شلوغی مطب و ویزیت، به خودی خود برای معرفی این بهانه ازدحام بیش از حد به مهارت پزشکان و داغ کردن بازار کار آنها دیر است.

اما میانگین دقیقه در مطب این پزشک ایرانی چقدر است؟ البته همه مطب های شلوغ بازار مهارت آنها نیست و پایین بودن هزینه سرانه پزشکان در ایران یکی از دلایل مهمی است که بیماران باید در این مطب ها منتظر طولانی باشند. نگاهی به سرانه پزشک در ایران و مقایسه آن با کشورهای با درآمد برابر یا کمتر، کمبود شدید پزشک در ایران را آشکار می کند.

ایران به ازای هر جمعیت پزشک کمتری نسبت به کشورهایی مانند ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و کوبا دارد. در ایران به ازای هر 10000 نفر کمتر از 12 پزشک وجود دارد. این در حالی است که در کشورهایی مانند کوبا این رقم به 84 پزشک در هر 10000 نفر می رسد!

جدای از این مشکلات، نکته دیگر مربوط به زمان کوتاه ویزیت پزشک است. مدت زمان ویزیت مطب بیمار باید بین 10 تا 15 دقیقه باشد. در حالی که اساساً چنین قوانینی در همه کلینیک ها رعایت نمی شود. متاسفانه برخی از پزشکان حداقل زمان را برای معاینه بیماران اختصاص می دهند و در این مدت کوتاه از ابزار و روش های تشخیصی به درستی استفاده نمی کنند. اندازه گیری فشار خون، تب و غیره یکی از واضح ترین روش های تشخیصی است که پزشکان کمی انجام می دهند. طبق تعریفی که در نظام سلامت کشور وجود دارد، میانگین زمان مراجعه بیمار در مطب حدود 15 دقیقه است، به عبارتی یک پزشک باید در هر ساعت چهار تا شش بیمار را ویزیت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا