اقتصادی

بازار اندونزی منتظر کدام کالاهای ایرانی است؟

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بازار اندونزی ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد که ایران کمتر از یک میلیارد دلار از آن سهم دارد، گفت: سعی شده با موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی برای محصولات ایرانی بازار ایجاد کنیم.  

به گزارش دکترنامه، کاوه دلیری در یک گفت‌وگوی رادیویی، با بیان اینکه موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی حدود هشت سال مسکوت مانده بود و نیاز بود مذاکرات احیا شود، اظهار کرد: فرآیند احیای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی و تهیه لیست حدود یک سال طول کشید.

به گفته وی در حال حاضر تشریفات قانونی اجرای این موافقتنامه در ایران طی شده و تحت عنوان لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس تقدیم و به تصویب نمایندگان مجلس رسید. این فرآیند قانونی تا اجرای کامل ادامه دارد.

دلیری با بیان اینکه بازار اندونزی ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد که ایران کمتر از یک میلیارد دلار از آن سهم دارد، گفت: سعی شده با همین موافقتنامه برای محصولات ایرانی بازار ایجاد کنیم.  

وی با بیان اینکه به طور کلی بیش از ۸۵ درصد از محصولاتی که صادر می‌کنیم مواد پایه نفتی است و بازار اندونزی هم مستثنی نیست، تصریح کرد: اما در این موافقتنامه کالاهایی که پتانسیل صادراتی دارند، ارزش افزوده بیشتری دارند و مورد نیاز اندونزی هستند هم دیده شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ما سابقه صدور ربات جراح سینا به اندونزی را داریم. البته که این نوع صادرات، موردی است، اما نشان می‌دهد این توان وجود دارد. به طور کلی تولیدکنندگان باید خودشان را با استانداردها وقف دهند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا