بالاخره ثابت شد؛هنگام مرگ ‘تمام فیلم زندگی خود را می بینیم

گروهی از دانشمندان در حال بررسی امواج مغزی یک بیمار صرعی 87 ساله هستند که در طول این مطالعه، بیمار به طور ناگهانی دچار حمله قلبی شد و امواج مغزی غیرمنتظره ای از مغز در حال مرگ ثبت شد.

این تجربه نشان می دهد که 30 ثانیه قبل و بعد از مرگ، امواج مغزی انسان در خواب دیدن و یادآوری خاطرات، همان الگوی امواج مغزی انسان را نشان می دهد.

وقوع چنین فعالیت های مغزی نشان می دهد که «یادآوری حافظه» در آخرین لحظات زندگی فرد اتفاق می افتد. این تیم این گزارش را در مجله علمی Frontiers منتشر کرد. دکتر اجمال زیمار، یکی از محققان این مطالعه، گفت که آنچه تیم آنها مستقر در ونکوور کانادا به طور تصادفی کشف کردند، اولین مورد ضبط امواج مغزی در حال مرگ بود.

“این کاملا تصادفی بود. ما قرار نبود چنین تجربه ای داشته باشیم و قصد نداشتیم این امواج مغزی را ضبط کنیم.”

پس آیا در آخرین لحظه عزیزان و خاطرات شیرین زندگیمان دوباره از جلوی چشمانمان می گذرد؟ دکتر زیمار گفت که پاسخ به این سوال غیرممکن است.

او گفت: «اگر از منظر فلسفی به آن نگاه کنیم، اگر مغز بتواند خاطرات را به نوعی به گذشته یادآوری کند، به احتمال زیاد خاطرات خوب و شیرین را انتخاب خواهد کرد.

اما آنچه در افراد مختلف به یاد می‌آید متفاوت است».

دکتر می گوید: 30 ثانیه قبل از اینکه قلب بیمار ارسال خون به مغز را متوقف کند، امواج مغزی او همان الگوهایی را نشان می دهد که ما در کارهای دشوار ذهنی و شناختی مانند تمرکز، رویا دیدن یا یادآوری خاطرات انجام می دهیم. زیمار، جراح مغز و اعصاب در دانشگاه لوئیزویل.

این موج تا 30 ثانیه پس از توقف ضربان قلب ادامه می یابد، تا زمانی که بیمار رسماً مرده اعلام شود.

شاید این آخرین خاطره از خاطرات زنده ای باشد که ما تجربه می کنیم و این خاطرات در آخرین لحظات قبل از مرگ از ذهن ما می گذرد.

این مطالعه همچنین به بررسی زمان پایان زندگی، زمانی که قلب از حرکت می ایستد، یا زمانی که مغز از کار می ایستد، پرداخت.

دکتر زیمار و تیمش بر این باورند که تنها از تجربه نمی‌توان به نتایج وسیع‌تری دست یافت. اینکه بیمار صرع دارد و مغزش ملتهب و خونریزی می کند هم کار را پیچیده می کند.

دکتر گفت: “من معمولا موارد یکنواخت را گزارش نمی کنم.” زیمار و از زمان رسیدگی به اولین مورد در سال 2016، اقدام به ثبت موارد دیگری برای تقویت این تحلیل کرده است، اما موفق به یافتن مورد مشابه نشده است.

اما یک مطالعه در سال 2013 روی موش های سالم ممکن است کمک کند.

در این تحلیل، محققان آمریکایی سطوح بالایی از امواج مغزی را در زمان مرگ تا 30 ثانیه پس از توقف حرکت قلب موش ها ثبت کردند. مانند امواج ثبت شده توسط دکتر. زیمار در بیماران صرعی.

دکتر زیمار گفت شباهت بین این دو مطالعه “شگفت آور” است.

آنها امیدوارند که انتشار این گزارش مورد انسانی راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد تجربیات پیش از مرگ هموار کند.

دکتر می‌گوید: «من فکر می‌کنم تجربیات نزدیک به مرگ، تجربیاتی مرموز و معنوی هستند، و یافته‌هایی مانند ما لحظاتی هستند که دانشمندان می‌خواهند تجربه کنند.» زیمار.

46

دکمه بازگشت به بالا