با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

به گزارش خبرگزاری دکترنامه و براساس گزارش پدال حدود ۵۰ سال قبل اکثر گیربکس های اتوماتیک تولیدی از نوع سنتی با مبدل گشتاور بودند اما در سال ۱۹۶۴ بود که گیربکس سه سرعته هیدراماتیک جنرال موتورز تحول زیادی ایجاد کرد و از آن زمان تاکنون شاهد بهبود عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو و معرفی نسخه های دیگری از آن بوده ایم. این نوع گیربکس در بازارهای زیادی اولین گزینه خریداران است هرچند در کشور ما همچنان گیربکس دستی سهم بیشتری از بازار را تشکیل می دهد. اکثر رانندگان اطلاع زیادی از چگونگی عملکرد گیربکس اتوماتیک و یا انواع گوناگون آن ندارند.

با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

در واقع اکثر این نوع گیربکس ها فقط دارای حروف سنتی P-R-N-D هستند. با توجه به گرانی قطعات گیربکس اتوماتیک خودرو ما می خواهیم راهکارهایی را برای افزایش طول عمر آن بیان کنیم. البته قبل از آن به مزایا و معایب گیربکس های اتوماتیک در مقایسه با نمونه های دستی اشاره می کنیم. همچنین اگر به دنبال اطلاع از انواع مختلف گیربکس خودرو هستید می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

مزایا معایب
پرفورمنس بهتر نیاز به سرویس و نگهداری بیشتر
مصرف سوخت کمتر هزینه تعمیر و تعویض قطعات بیشتر
آرامش و رفاه بیشتر راننده محدود شدن راننده
تعویض دنده های سریع تر
امکان نصب روی خودروهای بسیار پرقدرت

نکات مهم افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک خودرو

شروع به حرکت از حال سکون

با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

آغاز به کار و حرکت خودرو از حال سکون همیشه فشار زیادی به قوای محرکه وارد می کند اما این کار می تواند به صورت اشتباه صورت گیرد و وضعیت را وخیم تر کند. گیربکس های دستی با مشکل استفاده نادرست مواجه هستند زیرا امکان بالا بردن دور پیشرانه و رها کردن ناگهانی کلاچ وجود دارد که شوک زیادی را به پیشرانه و گیربکس وارد می کند؛ اما در خودروهای گیربکس اتوماتیک این کار به ندرت صورت می گیرد و برای شروع به حرکت کافی است راننده دسته دنده را در حالت D قرار داده و حرکت کند. البته امکان لمس مختصر پدال گاز در عین نگه داشتن ترمز و چند برابر کردن گشتاور برای حرکت سریع وجود دارد اما این روش اصلاً توصیه نمی شود. در برخی خودروهای اسپرت حالت لانچ وجود دارد که باعث شتاب گیری سریع تر می شود. نکته دیگر به بالا بردن دور پیشرانه در حالت خلاص و سپس انتخاب حالت D مربوط می شود که بدترین کار ممکن خواهد بود؛ بنابراین اصلاً نباید این کار را انجام داد هرچند خودروهای مدرن احتمالاً به سیستم هایی برای جلوگیری از آن مجهز هستند.

آغاز به حرکت در سربالایی

با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

رانندگان خودروهای گیربکس دستی می دانند که برای آغاز به حرکت در سربالایی باید مهارت نسبتاً بالایی داشت تا خودرو به عقب حرکت نکند. راننده باید توازن خوبی بین کلاچ و گاز برقرار کند و درعین حال از ترمز دستی و یا تکنیک نیم کلاچ برای شروع حرکت استفاده نماید. همین موضوع ضرورت توجه به چگونگی حرکت با خودروهای گیربکس اتوماتیک را نیز نشان می دهد. در گیربکس اتوماتیک سنتی مجهز به مبدل گشتاور شما نمی توانید با فشردن پدال گاز به منظور حفظ خودرو در شیب جاده آسیبی به گیربکس وارد کنید زیرا داخل آن سطوح اصطکاک وجود ندارد؛ اما در گیربکس های دوکلاچه که از کلاچ برای حرکت استفاده می کنند این کار می تواند آسیب زا باشد. به همین خاطر اگر از روش حرکت خود مطمئن نیستید بهتر است ترمز دستی را کشیده و سپس زمانی که آماده حرکت شدید دنده را در حالت D قرار داده و پس از اندکی گاز دادن ترمز دستی را خوابانده و حرکت کنید.

حالت پارک گیربکس اتوماتیک خودرو

با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

گیربکس اتوماتیک خودرو در حالت پارک باعث قفل شدن گیربکس می شود تا امکان حرکت ناگهانی خودرو وجود نداشته باشد. درگیر کردن حالت پارک در زمانی که خودرو به طور کامل متوقف نشده احتمال شکستن پین قفل پارک را بالا خواهد برد و نتیجه آن صرف هزینه سنگین برای تعمیر خواهد بود. البته بسیاری از گیربکس های مدرن مانع انجام این کار می شوند زیرا دسته دنده های جدید دارای میکرو سوئیچ های فعالی هستند که به راننده اجازه انتخاب حالت پارک در حین حرکت خودرو را نمی دهند. نکته دیگر اینکه حتی زمانی که حالت پارک را انتخاب کردید باید ترمز دستی را بکشید چراکه اقدام ایمنی اضافی برای جلوگیری از حرکت خودروست. همچنین اگر خودرو را در شیب پارک کرده باشید این کار باعث خواهد شد فشار مضاعف به گیربکس وارد نشود.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو

با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

یک گیربکس دستی خوب با سرویس و نگهداری به موقع ده ها هزار کیلومتر را بدون دردسر کار خواهد کرد اما گیربکس دستی این گونه نیست و اگر کوچک ترین سستی در سرویس و نگهداری آن وجود داشته باشد مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. گاهی اوقات موضوع فقط به تعویض روغن گیربکس ختم نمی شود. ذرات حاصل از اصطکاک قطعات داخل گیربکس به مرور زمان در روغن جای گرفته و استهلاک گیربکس را بالا می برند. روغن گیربکس باید طبق توصیه های سازنده خودرو تعویض شود و کیفیت آن نیز بالا باشد. همچنین بهتر است برخی قطعات دیگر همچون فیلترها نیز تعویض شوند. نکته دیگر اینکه تعویض روغن گیربکس های دوکلاچه باید سریع تر انجام شود. گیربکس CVT نیز از روغن مخصوص خود استفاده می کند و نمی توان از روغن های عادی برای آن استفاده کرد.

حالت خلاص گیربکس اتوماتیک

با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

برخی افراد همچنان هنگام رسیدن به سرازیری گیربکس را در حالت خلاص قرار می دهند زیرا فکر می کنند این کار باعث کاهش مصرف سوخت می شود. واضح است که چنین کاری اصلاً خوب نیست. خودروهای مدرن هنگامی که در سرازیری حرکت کنند و دنده مناسب نیز انتخاب شده باشد انتقال سوخت به پیشرانه قطع می شود و بنابراین قرار دادن گیربکس در حالت خلاص نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت نمی شود بلکه به دلیل درجا کار کردن پیشرانه سوخت را نیز مصرف می کند. در حقیقت با انتخاب حالت خلاص در سرازیری سوخت بیهوده مصرف می شود. حتی در خودروهای کاربراتوری قدیمی نیز تقریباً تفاوتی بین انتخاب دنده مناسب و حالت خلاص وجود ندارد. علاوه بر این پیشرانه خودروهای قدیمی شاید در حالت خلاص خاموش شود که بسیار خطرناک خواهد بود.

منتظر ماندن پشت چراغ قرمز

با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

برخی رانندگان با رسیدن پشت چراغ قرمز گیربکس را در حالت خلاص قرار می دهند و فکر می کنند با این کار فشار کمتری به گیربکس وارد شده و مصرف سوخت نیز کاهش می یابد. در برخی گیربکس های اتوماتیک قدیمی شاید باقی ماندن گیربکس در حالت D باعث وارد شدن فشار به گیربکس شود اما در خودروهای مدرن این گونه نیست و اگر زمان توقف در چراغ قرمز خیلی زیاد نیست بهتر است با همان حالت D منتظر مانده و سپس مجدداً شروع به حرکت کنید. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

ترمز گرفتن با پای چپ

با این راهکارها طول عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید

اگر راننده حرفه ای و مسابقه ای نیستید از پای چپ برای ترمز استفاده نکنید. در خودروهای گیربکس اتوماتیک پای راست برای ترمز و گاز دادن استفاده می شود و نیازی به پای چپ نیست. فشردن هر دو پدال به صورت هم زمان و حتی کوتاه می تواند فشار مضاعفی به گیربکس وارد کند و استهلاک آن را بالا ببرد. استفاده از ترمز در زمانی که پا به طور کامل از روی پدال گاز برداشته نشده باعث داغ شدن ترمزها نیز خواهد شد.

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا