سلامت و دانش

با خودکشی چهره ها چگونه برخورد کنیم؟

“علت مرگ یک چهره مشهور اگر خودکشی باشد باید در رسانه های رسمی اعلام شود و اساسا رسانه ها چگونه با چنین اخباری برخورد می کنند تا مردم کمترین آسیب را ببینند؟” این سوال را خبرنگار دکترنامه از یک روانشناس پرسیده است.

مرگ چهره، به خصوص اگر به دلیل خودکشی باشد، مدتی در جامعه بازتاب گسترده ای پیدا می کند، احساسات افراد را جریحه دار می کند، ذهنشان را پر می کند و هرکسی ماجرا را از منظر دیگری می بیند. در چنین حوادثی گاهی برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی موضوع خودکشی را بیش از حد لازم برای جذب بیننده و به اصطلاح کلیک بیشتر برجسته می کنند و با وجود حریم شخصی متوفی و ​​احساسات خانواده و مخاطبان وی، این جهت داده می شود.

دکتر در گفت وگو با دکترنامه، سیما فردوسی این موضوع را از منظر روانشناسی بررسی می کند.

خودکشی را نمی توان پنهان کرد / آسیب شناسی

این روانشناس با اعتقاد به اینکه خودکشی مشکلی نیست که بتوان کتمان کرد و باید علنی شود، همچنین می گوید: اتفاقاً مردم کنجکاو هستند و اخبار درز می کند. خودکشی موضوعی نیست که باید پنهان شود. بنابراین اساساً نباید پنهان شود. به نظر من بهترین کاری که می توان در مورد خودکشی به خصوص در صورت انجام داد این است که وقتی خبر خودکشی اعلام می شود، رسانه ها باید به این آسیب شناسی برسند که یک فرد چگونه خودکشی می کند و چه باید کرد. انجام دادن. دلیل این امر آیا اقدامی وجود دارد؟

دکتر فردوسی در ادامه تاکید کرد: خودکشی یک عمل ساده و عادی نیست و همه جرات انجام آن را ندارند. بنابراین برای مثال نمی‌توانیم بگوییم آن را پنهان کنید تا مردم یاد نگیرند. این یک مشکل عمیق است و به عوامل بیولوژیکی و بیماری زا بستگی دارد. متاسفانه افسردگی در جامعه وجود دارد که خطر خودکشی را افزایش می دهد.

زندگی خصوصی افراد را قضاوت نکنید

روانشناسان بعداً به پرهیز از قضاوت در مورد زندگی خصوصی افراد اشاره کردند و گفتند: ما از زندگی خصوصی افراد نمی دانیم، چه اتفاقی برای آنها افتاده است، چگونه در گذشته چنین کارهایی (خودکشی) انجام می دهند و چه پیشینه ای داشته اند و چه اتفاقی برای آنها افتاده است. آنها. دلیل. بیماری.” افسرده هستی یا نه؟ نمی دانیم دارو مصرف کرده اند یا نه. اما وقتی فردی با مواد مخدر خودکشی می کند یعنی قرص در دسترس است و احتمال افسردگی وجود دارد. از آنجایی که قرص‌های ضد افسردگی و آرام‌بخش در دسترس همه نیستند، مشخص می‌شود افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند با این قرص آشنا هستند و از آن برای درمان استفاده می‌کنند.

او گفت: «به هر حال، همه ما می توانیم در زندگی شخصی خود از هر نوع مشکلی داشته باشیم. در اینجا بسیاری از مردم مشکلات را حل می کنند و برای کمک به آنها و یافتن راه حل به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه می کنند و برعکس افرادی نیز هستند که خودکشی را انتخاب می کنند و نشان می دهند که شرایط روحی و عوامل بیولوژیکی خاصی دارند. اینجا نقش بزرگی دارد. یعنی عملکرد تغییر می کند و موقعیت هایی پیش می آید که انگیزه مرگ بر زندگی غلبه می کند و فرد دست به خودکشی می زند.

رسانه ها باید یک میز گرد برگزار کنند

دکتر فردوسی توصیه کرد: بهتر است رسانه‌ها میزگردی در مورد موضوع خودکشی راه‌اندازی کنند، از متخصصان این موضوع دعوت کنند و زندگی افراد را بررسی کنند و همچنین درباره زندگی افرادی که با آنها زندگی می‌کنند صحبت کنند. آنها می خواهند صادق باشند البته همه این عوامل نشان می دهد که ما نباید در مورد خودکشی ساده باشیم و فکر کنیم که اگر مشکل خودکشی را نگوییم یا سعی نکنیم آن را پنهان کنیم مردم یاد نمی گیرند زیرا خودکشی چیزی نیست که می توان با یادگیری ایجاد کرد.

انواع مختلف خودکشی

روانشناسان در بخشی از سخنان خود به انواع خودکشی اشاره کردند و توضیح دادند: خودکشی انواع مختلفی دارد. برخی از موارد خودکشی بسیار جدی است، یعنی طرف در واقع قصد خودکشی داشته و از قبل اعلام نکرده و قصد جلب توجه نداشته، تهدید نکرده، بلکه برنامه ریزی کرده و مخفیانه انجام داده است. می خواست او را نجات دهد، بنابراین صد در صد خود ویران شد. به طور معمول 15 درصد از افراد مبتلا به افسردگی ژنتیکی اقدام به خودکشی می کنند و متاسفانه 1 درصد از آنها موفق می شوند. مشکل دیگر این است که برخی از افرادی که دست به خودکشی می زنند ممکن است چند روز قبل از خودکشی ناخودآگاه دچار پیچ خوردگی شوند یا با هم صحبت کنند که اگر اطرافیانشان باهوش بودند، خطر را تشخیص می دادند و به راحتی احساس می کردند.

خطر خودکشی را دست کم نگیرید

وی گفت: نکته دیگر این است که فردی که در بحران افسردگی است و دارو مصرف می کند نباید تنها بماند و باید بیشتر از او مراقبت کرد. اطرافیان شما می توانند این موارد را به خوبی درک کنند زیرا از موقعیت فرد می توان فهمید که ممکن است کار خطرناکی انجام دهد، بنابراین باید دائماً از وضعیت این افراد مطلع شوند، او را تنها نگذارید زیرا مردم – چنین افرادی ذاتاً خواهان مراقبت ویژه هستند. مواردی از خودکشی وجود دارد که در یک لحظه اتفاق می افتد. یعنی یک حرکت تکانشی به نام «تکانشگری» وجود دارد. اینها افرادی هستند که مثلاً ناگهان خود را زیر قطار می اندازند و خود را از پنجره بیرون می اندازند. اما برخی از خودکشی ها با تهدید انجام می شود و به برخی دیگر هشدار داده می شود که به نظر من حتی باید آنها را جدی گرفت، زیرا در نهایت، وقتی آنها تهدید می کنند، ممکن است هدفمند و خطرناک باشند. بنابراین در هر صورت خودکشی نباید این موضوع را دست کم گرفت و خیلی جدی گرفت و از مردم حمایت کرد تا اتفاق بدی نیفتد.

عنوان جنجالی در مورد خودکشی

روانشناسان همچنین خاطرنشان می کنند: موافقم که برخی رسانه ها بیش از حد به موضوع چهره های خودکشی دامن می زنند و از سوی دیگر تیترهایی را انتخاب می کنند که با محتوای اخبار همخوانی ندارد. مثلا تیتر جنجالی و جالبی زدند و گفتند جزئیات خانم. ایکس و ایگر اما وقتی خبر را باز کردیم دیدیم که اصلا جزئیاتی در کار نیست. متاسفانه این چیز خوبی نیست. ما نمی توانیم از روی ظاهر افراد قضاوت کنیم. می دانید، در طول تاریخ هنر، بسیاری از کمدین های ما خودکشی کرده اند، در واقع کسانی که هر شب روی صحنه به هزاران نفر می خندند اما خود را می کشند، یا بسیاری از افرادی که به نظر می رسد موفق هستند و به همه کمک می کنند اما سعی می کنند خود را بکشند. بنابراین نمی توان این موضوع را از ظاهر افراد تشخیص داد.

وی افزود: البته افرادی که این کار را انجام می دهند افسرده هستند زیرا چیزی به نام انسان سالم، شاد و راضی وجود ندارد که خود تخریب کند. باید مسائلی وجود داشته باشد که باید مورد توجه قرار گیرد، از جمله اینکه چه چیزی باعث خودکشی می شود، که می تواند ماهیت پیشگیرانه داشته باشد و آگاهی را در مورد اینکه چه زمانی مردم باید احساس خطر کنند و چه کسانی نیاز به کمک دارند، افزایش دهد. باید توجه بیشتری شود. جامعه ما به شدت به سلامت روان و دانش در مورد مسائل بهداشت روان نیاز دارد. رسانه ها می توانند به هر طریقی با این معضل مقابله کنند تا جامعه سالم تری داشته باشند.

من در رادیو هستم

دکتر فردوسی که قبلا در برنامه های رادیویی حضور بیشتری داشت، چرا مثل قبل در تلویزیون ظاهر نشد؟ گفت: من هنوز در رادیو هستم. در حال حاضر در برنامه «عصر خانواده» سه شنبه ها ساعت 18 در حوزه کودک و نوجوان کار می کنم. با این حال امیدوارم اتفاقات تلخی مثل خودکشی واقعا در جامعه رخ ندهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا