سلامت و دانش

با کدام علائم کرونا به بیمارستان مراجعه کنیم؟

مدیر اورژانس بیمارستان سینا با تاکید بر اینکه پس از ابتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب نباید در مراجعه به پزشک معطل شود، همچنین علائم مهمی را که نشان دهنده زمان مراجعه به مراکز درمانی است، تشریح کرد.

دکتر در گفت وگو با دکترنامه، حسین کرمانپور وی ادامه داد: علت اصلی تب این است که افراد مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا تب بالای 38.5 داشته باشند که با مصرف دارو و اسکراب کمی کاهش می‌یابد، اما به سرعت برمی‌گردد که به آن تب شیطانی می‌گویند، با شروع این علائم باید به علائم آن توجه کنند. علایم، بیمار دیگر در منزل قابل درمان نبود و مجبور شد به مرکز بهداشت مراجعه کند و داروی بیشتری دریافت کند.

وی میزان اکسیژن خون آنها را از دیگر عوامل مهم در بررسی وضعیت بیمار عنوان کرد و ادامه داد: سطح طبیعی اکسیژن خون 94 درصد به بالا است. اگر فردی به طور متناوب مثلاً هر ساعت یک بار اکسیژن خون را اندازه گیری کند و درصد اکسیژن خون خود را کاهش دهد، به این معنی است که بیمار باید برای معاینه بیشتر به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

وی ادامه داد: از طرفی تعداد تنفس بیمار در دقیقه حائز اهمیت است. الگوی طبیعی تنفس برای یک کودک 5 تا 11 ساله 20 تا 30 تنفس در دقیقه است. در بزرگسالان حالت طبیعی 12 تا 18 نفس در دقیقه است اما تا 26 نفس در دقیقه طبیعی است اما در صورت افزایش این تعداد باید به پزشک مراجعه کنند.

کرمانپور بیان می کند: تپش قلب نیز یکی از علائمی است که می تواند نگران کننده باشد. کسانی که مضطرب نیستند و 70 تا 90 ضربه در دقیقه برای یک فرد عادی طبیعی است. اگر این عدد از 100 گذشت و ادامه پیدا کرد و کم نشد باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مبتلایان به بیماری عروق بیماری کرونا قلب دچار اسهال و استفراغ می شوند، گفت: بیماران مبتلا به اسهال شدید که با دارو کنترل نمی شوند، به دلیل کم آبی بدن بیشتر دچار حمله قلبی بعدی می شوند و باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وی ضعف، بی حالی و خواب آلودگی غیرطبیعی را از دیگر عوامل مهم برای مراجعه به پزشک برشمرد و گفت: در صورتی که زندگی عادی فرد مختل شده و دچار ضعف، بی حالی و تعریق شدید است و تمایل به خواب زیاد دارد، باید به پزشک مراجعه کند. قلب، ریه ها یا سطح اکسیژن خون شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. با ذکر دقیق علائم و درمان به موقع، فرد پس از پنج روز بهبود می یابد.

کرمانپور در پایان تاکید کرد: در نوع آمیکرون پس از پنج روز انتظار کاهش علائم بیمار را داریم که در صورت عدم رعایت این فرمول و عدم بهبودی در طول زمان، فرد باید به پزشک مراجعه کند. زیرا ممکن است در هنگام ابتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب در معرض بیماری های دیگری مانند ذات الریه، ذات الریه، سل و غیره قرار گیرند که نیاز به بررسی بیشتر دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا