سلامت و دانش

بختیاری: معوقات صندوق امداد ولایت حتی به ۱.۵ درصد هم نرسیده است

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن ارائه گزارشی از عملکرد صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گفت: طی ۶ سال گذشته معوقات ما حتی به ۱.۵ درصد هم نرسیده است. یقین دارم اگر وارد ۱.۵ درصد شویم، یا فردی که وام گرفته از دنیا رفته و یا نتوانسته وام را بپردازد که هر یک یا دو سال یکبار با حضور هیئت امنای صندوق اجازه می‌گیریم که از این درصد عبور و یا با کمک یک خیر تسویه حساب کنیم.

به گزارش دکترنامه، سید مرتضی بختیاری در سومین دوره همایش ملی قرض نیکو، گفت: در نظام جمهوری اسلامی چرا باید تنها ۲ بانک قرض‌الحسنه داشته باشیم؟ امیدواریم با تلاش‌های همه جانبه بویژه در رسانه ملی در نشر فرهنگ قرض الحسنه موثر باشیم. در ۶ آیه از قران کریم به صراحت درباره موضوع قرض‌الحسنه صحبت شده است. یک بسسج همگانی برای قرض الحسنه‌ لازم است، قدیم‌ها این کار در خانه‌ها و مساجد انجام می‌شد و به مردم کمک می‌کرد.

وی افزود: در ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۴ اساس نامه کمیته امداد به توشیح مقام معظم رهبری رسید و اجازه تاسیس صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گرفته شد و از طریق بانک مرکزی مجوزها گرفته شد تا با رویکرد ۱۰۰ درصد قرض الحسنه کار آغاز شود. نکته قابل توجه درباره این صندوق این است که به پرسنل خود وام نمی‌دهد و نخواهد داد و مردم باید بدانند و به ما در سپرده گذاری اعتماد کنند.

رییس کمیته امداد تاکید کرد: از بدو تاسیس صندوق تا پایان سال ۱۴۰۱ یعنی طی ۶ سال گذشته در مجموع ۲ میلیون وام قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۶ همت، پرداخت شده است. در زمینه وام مسکن ۱۶۱ هزارنفر با ۱۹۰۰ میلیارد تومان از این وام استفاده کردند. کمیته امداد وظیفه نوکری جامعه تحت پوشش خود بویژه دهک‌های اول تا سوم درآمدی را دارد. در حوزه اشتغال ۱۹۵ هزارنفر با مجموع مبلغ ۳۷۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال گرفتند. درمورد فعالیت‌های فرهنگی که بخشی به شهریه دانشجویان باز می‌گردد ۲۶ هزارنفر با ۲۱۰ میلیارد تومان از این تسهیلات استفاده کردند. در بخش کمک‌های حمایتی ما نیز یک میلیون و ۶۱۸ هزارنفر وام قرض الحسنه با ۱۰ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان وام گرفتند.

بختیاری ادامه داد: طی ۶ سال گذشته معوقات ما حتی به ۱.۵ درصد هم نرسیده است. یقین دارم اگر وارد ۱.۵ درصد شویم یا فردی که وام گرفته از دنیا رفته است و یا نتوانسته وام را بپردازد که هر یک یا دو سال یکبار با حضور هیئت امنای صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اجازه می‌گیریم که از این درصد عبور و یا با کمک یک خیر تسویه حساب کنیم البته باید معوقات ما به یک درصد برسد.

وی به ارائه گزارش کار صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۱ برای مسکن ۳۱ هزار و ۴۱۹ مورد وام با مبلغ ۵۳۲ میلیارد تومان، برای اشتغال ۳۱ هزار و ۸۰۱ مورد وام با مبلغ ۸۹۱ میلیارد تومان، برای هزینه تحصیلی ۶۰۳۳ نفر با مبلغ ۷۰ میلیارد تومان و در بخش حمایت‌ها ۲۷۱ هزار و ۳۸۴ نفر با مبلغ سه هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان وام گرفتند. عملکرد صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت به گونه‌ای بوده است که در سال قبل ۳۴۰ هزار و ۶۳۷ نفر وام با مبلغ چهار هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان وام گرفتند که عمدتا (۸۰ درصد) در سه دهک نخست درآمدی بودند. در کل ۸ میلیون مشتری در صندوق داریم که ۶ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر فعال هستند.

به گزارش دکترنامه، در ادامه همایش علی عاشوری، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گفت: همایش در دو بخش صبح و عصر و همزمان در ۳۱ استان برگزار خواهد شد. همایش با شعار «تجربه عملیاتی بانکداری قرض الحسنه» برگزار می‌شود تا سهم خود را در فرهنگسازی این موضوع ایفا کنیم.

او تاکید کرد: این همایش ۵ پنل اختصاصی خواهد داشت که با حضور اساتید بین المللی اجرا می‌شود و به نوعی این همایشی بین‌المللی است‌.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا